Jump to content

Ladning av 45 colt til uberti 1873


villmannen

Recommended Posts

Hei.

 

Eg har ein kompis som har kjøpt seg ein uverti 1873 og skal begynna og lada. Eg er innleigd som asistent.

 

.45Colt.jpg

 

.45Colt.jpg

 

I tabellen skal 15 gr med vv 105 bak 250 gr xtp gi 344 m/s i 6toms løp. Er dette ein trygg ladning i ubertien? Den er jo ein kopi av colt saa.

 

Quickload gir 1200bar / 17000psi og 366m/s i 7,5" løp.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Huh?

 

45 colt er da en patron. Men den ble opprinnelig utviklet som en svartkrutt ladet patron, og fungerer aldeles ypperlig som det.

Men det er ikke noe problem å skyte røksvakt i nye replikaer, sliksom Uberti. Men jeg ville holdt meg unna den ladningen som er nevnt her. Det er fortsatt en snart 150 år gammel konstruksjon, selv om metallet er blitt bedre. Skal man skyte ladninger opp mot magnum nivå er andre våpenkonstruksjoner å foretrekke.

Link to comment
Share on other sites

Spørsmålet er jo hva du skal bruke den til.

 

Er det til CAS ville jeg satset på 5,7gr med N320 og en 200gr RNFP blykule (evt 160gr SWC).

Begge deler går svært godt i mine Ruger Vaquero'er.

 

I alle tilfeller ville jeg lagt meg helt i bånn av (eller under) det ladetabellen til Vihtavuori oppgir samt holdt meg til pistolkrutt (N320/N330/N340) og så sakte økt ladningen til jeg fant en jeg likte.

Vihtavuori sine tabeller for CAS-ladninger er også et godt utgangspunkt for litt mindre hissige ladninger.

 

Om det er magnumladninger du er ute etter så bør du gjøre som Hassel sier og kjøper deg en Ruger.

Link to comment
Share on other sites

Nå ja, den tåler det nok (En liten stund)

Vil vel bli en rimelig livlig rekyl i en såpass lett revolver. Ville nok heller brukt 340 uansett (Se ladeboken for data)

Har en plan om å få laget noen "zombie" ladninge i 45 colt, men da med rundt 900 F/S som mål.

 

Det kan hende at den 105 ladning kan gi jevn presisjon på grunn av bra fyllingsgrad i hylsa. Men det viktigste er å finne en ladning som er trivleig å skyte med (Subjektivt) og går bra (Objektivt) Riflingen er til dømes neppe designet for over lydhastighet...

Link to comment
Share on other sites

250 gr. Mimek fra Clarry Haglund vv340 eller N32C ladd til 8-900 fps er koslige ladninger på originalnivå, som går fint i min Vaquero. Jeg syns tyngre kuler er artigere men det er mulig de blir overladninger før treffpunkt og siktepunkt blir det samme uten litt filing.

 

Og det der med cowboyladninger, skikkelige cowboyer lader faktisk helst ikke slapp ammunisjon.

Link to comment
Share on other sites

Vel, nå ville jeg først sett på montering av skruen som holder på plass tønne pinnen.

Sitter denne på skrå under i forkant av tønna, må du ikke finne på å lade maksladninger i Uberti våpen. (Svartkrutt Ramme)

Skruen vil da etter x antall skudd ha sliti ut gjengene.

Dette er både erfaring, og informasjon fra Sarpsborg Våpen.

Ring en erfaren børsemaker som har vært borti Uberti før.

Sitter skruen på siden derimot, tåler den mer juling. (Røyksvakt Ramme)

 

Har 2stk 1873 Uberti selv, da .38Spesial og 7.5" pipe.

Rugerene tåler mer, men for all del ikke kraftige ladninger over tid.

 

Da må du nok se deg om etter en .454casull.

 

Jeg ville heller gått for 9gr med N32C, bak ei 250gr kule.

Kruttet er jo også halve prisen av N105, sånn cirka.

Link to comment
Share on other sites

Så vidt jeg vet er skillet mellom "first model - Pinched frame" og second model (den med låsekanppen på siden) mer kosmetisk en noe annet. Men jag har heller aldre brydd meg om å skute sinna ting i mine 1873 ubertier.

Har 2stk 1873 Uberti selv, da .38Spesial og 7.5" pipe.

Rugerene tåler mer, men for all del ikke kraftige ladninger over tid.

Denne skjønte jeg ikke? Mener du at ruger ikke tåler kraftige ladnnger over tid? I så tilfelle vil jeg protester. Men det er kanksje ikek helt i trådens hensikt.

 

Vi er nok enige om at om man vil skyte sinte tin (250 gr kuler i 1100 f/s osv) er nok ruger veien å gå.

Link to comment
Share on other sites

En kammerat jeg deler hus med, kjøpte 2 nye ruger vaquero'er.

Ruger New Vaquero for å være nøyaktig. Vaquero derimot tåler mer.

I følge børselars, bør han ikke bruke de kraftigste ladningene. Dog Kraftigere en i Ubertiene.

 

Jeg legger saken død der for min del.

 

Til trådstarter vil jeg sterkt anbefale litt svakere ladninger. Bruker N340 selv til min bøylerifle.

Hold deg under 1000 fps. 6 til 6,5gr med N320 sørger nok for at det røsker ganske bra allikevel.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...