Jump to content

Hvilken lyddemper?


jegern79

Hvilken lyddemper?  

54 members have voted

  1. 1. Hvilken lyddemper?

    • CTM 4
      13
    • TMM 4
      11
    • Annen
      30


Recommended Posts

Hei.

Fattern driver å vurderer lyddemper til sin 308. Han er hundefører og derfor er det viktig at demperen ikke er for lang eller for tung, men allikevel demper bra ettersom han av og til skyter over hodet på bikkja.

 

Sjøl har jeg TMM-4 demperen på en 3006, og er bra fornøyd med det. Det er i utgangspunktet denne gammern også vil ha, men jeg har anbefalt han å vurdere CTM demperen ettersom denne er betydelig lettere, og vil dempe en 308 tilstrekkelig. Dessuten er det mindre diameter på den, og derfor blir den mindre sjenerende i siktebildet på lav forstørrelse (hundskar)

 

Et minus på min er at hullene i skilleveggene ikke er legert/forsterket, slik at kruttgassene tærer en del rundt disse.

 

Synspunker ang dette?

Forslag til andre mottas også med takk, men gubben er litt forfengelig og synes A-tec demperene har et fortreffelig design :wink:

Link to comment
Share on other sites

Et minus på min er at hullene i skilleveggene ikke er legert/forsterket, slik at kruttgassene tærer en del rundt disse.
Dersom demperen primært brukes på jakt og innskyting innen dette blir problemet vel minimalt med 308? Tipper (har ikke CTM-4 selv) at denne demperen er perfekt til den beskrevne bruken. Om børsa (og demperen) derimot brukes til mengdetrening kan vel dette bli noe å tenke på; men såpass koster det kanskje å være forfengelig :wink:
Link to comment
Share on other sites

a-tec har jo ein ny modell som heter maxim

br reflex er jo og ein fin demper som ikkje bygger mer en 10 cm på løpet,er og bygget i stål og skal nesten være vedlikeholdsfri,men den er jo litt tyngre en de fleste ca 710 g for ein t8

Link to comment
Share on other sites

Jeg har brukt ASE Utra S-5. Solide saker på 47cm pipe.

Har hatt problem med at bakkanten av demperen har huket i kvist og annet. Satte på en kon av skumplast på overgangen pipe-demper og de fungerte bra.

Men i disse dager er det vel mest aktuelt med en moduldemper.

 

Til 308 W bør nok pipa kortes til ca 45-50cm, og lovlig minimum på 40cm kan vurderes. (det er et sterkt synspunkt fra min side).

 

T

Link to comment
Share on other sites

Jeg kappet nylig 308'n min til 47cm og satte på en maxim demper.

Nesten all rekyl blir borte, og det er ikke noe problem å skyte uten hørselvern.

Sammenlignet med børsa til en kamerat (Sauer 200str 6,5x55 med maxim demper) og kunne ikke høre forskjell.

Han samme kameraten har også en Tmm-4 demper som han synes demper dårligere enn maximen.

Link to comment
Share on other sites

VMAC-3 er et bra alternativ som også nå er senket i pris . Vekt på 0,5 kg. og bygger ikke mere enn 9-10 cm foran munningen og da er det bare og kappe pipa tilsvarende så blir balansen kjempefin . :D

 

CTM 4 demperen veier bare 280 gr. Er det stor forskjell på disse to i effektivitet?

 

VMAC-3 demperen er i stål?

Link to comment
Share on other sites

CTM-4.

 

- Pen. Rettogslett nydelig, spørr du meg.

- Kort, og kan kortes ned med å ta av moduler.

- Effektiv. Jeg bruker min med kun to moduler.

 

Enig!

 

Angrer faktisk litt på valget jeg gjorde med TMM-4. Skulle ha den mest effektive da vettu :wink: Tenkte ikke på at jeg med et par ekstra moduler på en CTM-4 hadde hatt en like effektiv en :oops:

Link to comment
Share on other sites

Valget mitt falt på en Alms sin kompakte M1 titan demper og den veier omtrent 290gr. - kaliberet er 6mm PPC og jeg er godt fornøyd. Innmaten er i rustfritt stål og den bygger lite på rifla. Tilsvarende ståldemper er litt tyngre og en god kompis har den på sin 308 og er kjempefornøyd. Kan anbefale denne selv om dempningen ikke er denne modellens store fordel.

Link to comment
Share on other sites

VMAC-3 er et bra alternativ som også nå er senket i pris . Vekt på 0,5 kg. og bygger ikke mere enn 9-10 cm foran munningen og da er det bare og kappe pipa tilsvarende så blir balansen kjempefin . :D

 

CTM 4 demperen veier bare 280 gr. Er det stor forskjell på disse to i effektivitet?

 

VMAC-3 demperen er i stål?

 

Og sammenligne dem i effekt kan jeg ikke svare deg på ! mulig noen andre her inne forsøkt en sammenligning ! Nei VMAC-3 er produsert i alu. og er delbar på mitten slik at man kan skifte frontdel etter kaliber hvis man bruker den på flere våpen .

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Er det noen andre her som irriterer seg over klangen i demperen når det streifer gjennom busk og kratt.

nå fikk eg bestilt ein tape i tøy som tok vekk klangen til 199 kr hos big-5 viker som en klebre tape som man kan ta av og sette på i gjen etter som man vil den tåler ikke mye varme men det blir det da ikke når man skyte 1-5 skudd. den hetter Camo Form self-cling camouflage warp.

så legger eg ut et bilde av demperen

153vc6w.jpg

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...