Jump to content

Ulike 9 mm ladinger


mauseren

Recommended Posts

Hei

 

Jeg har nylig fått kjøpt et parti 9 mm som den avdøde faren til en bekjent har ladet for en tid tilbake. Min manglende kunnskap om lading gjør at jeg ønsker å høre om dere kan gi meg noen tips til hva dette er for noe. Partiet består av flere ulike typer skudd. Det er også noen fabrikkladinger såvidt jeg kan se. Jeg har lagt merke til at på enkelte av blykulene er det et kornaktig belegg utenpå. Kan jeg fortsatt benytte disse uten å skade løpet? Hva har de ulike lengdene å si?

 

Hva brukes disse ulike skuddene til? Er det disse skuddene med flat nese som kalles wadcutter?

 

Takk for all info =)

 

dscf4059k.jpg

 

dscf4060p.jpg

Link to comment
Share on other sites

Fra venstre mot hoyre:

Mantlet/belagt rundneset/ogival, Mantlet/Belagt truncated cone (tc), bly truncated cone, bly rundneset (med en liten krave som gir egenskaper som en semi wadcutter), bly truncated cone (rundet den breie nesa litt -> mater bedre).

 

Semi Wadcutter er en Truncated Cone med en krave/tydelig step der kula er tjukkest slik at den stempler pene hull i skiva, men den har en nese som lader bedre enn en full wadcutter.

 

TC=avklipe kjegle.

 

FOR102.gif

Jeg ville ikke tatt i hjemmeladet ammunisjon fra en jeg ikke kjenner.

 

- Oivind

Link to comment
Share on other sites

Hei

 

Takk for info. Ble klokere nå!

 

Blir litt skremt når dere anbefaler meg å holde meg unna hjemmeladingene. Jeg har skutt omtrent 400 skudd av skuddene ble rund blykule sålangt. Det har ikke oppstått noen problemer med de enda. Har samlinger på mindre enn 10 cm i snitt på 25 meteren, så de går greit nok.

Problemet er vel heller at jeg ikke veit hvor hardt de er ladet. Skal sammenligne med fabrikklading og se om det er noen merkbar forskjell i rekylen.

Den største faren er vel heller at de er for svakt ladet slik at kula kan bli sittende fast i løpet har jeg blitt fortalt, men som sagt er jeg ingen hjemmelader enda...

 

Takk igjen =)

Link to comment
Share on other sites

Problemet er vel heller at jeg ikke veit hvor hardt de er ladet.

Og her er du inne på hvorfor du ikke bør skyte hjemmeladet ammo som du ikke har ladet selv. Du vet ikke hva den kan inneholde. Og du vet ikke om han/hun som har ladet den har slurvet eller gjort feil.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...