Jump to content

Løpsbytting


Recommended Posts

Har nå kjøpt reinjakts rifla til raudnakke. Fikk da med et .280-løp i tillegg til børsa som er 30-06.

 

Planen var å få satt inn .280-løpet snarest da skapet inneholder 2 stk rifler i .30-kaliberserien allerede.

 

Men så kom jo "kjekt å ha"-tanken inn i bildet....

Kunne jo vært greit å ha en 30-06 også.

 

Så det jeg lurer på er egentlig hvor mye styr det er med låskassenøkkel og pipestikke for å bytte om på løpa? Og hva er cirka kostnaden for å få laget nevnte utstyr + evnt. tilpassing av pipe?

 

Da min erfaring med løpsbytte kun strekker seg til blaser'en, er jeg helt blank på slikt...

Link to comment
Share on other sites

Tarlokar..Må jo få gratulere deg med ei av de beste børsene jeg har hatt.. :D

 

Dette er en Rem700, og der sitter rekylklakken skrudd mellom løp og låskasse.. Tricket med løpsbytte på disse er å få rekylklakken i eksakt samme posisjon hver gang. Ragnar Hansen selger både pipestikke, kassenøkkel og en rekylklakkjigg til disse..det gjør forsåvidt Midway og..

 

Et eller annet sted i filene mine har jeg en svensk modifikasjon med en styrestift mellom rekylklakk og låskassa..så snart jeg finner dette, skal jeg poste bildene av det..

Link to comment
Share on other sites

Jeg har hatt Rem 700 med løpsbyttesystem og trickset med rekylklakken var å sette låskassa i stokken og rekylklakken der den skulle være og trekke forsiktig til, mange rifler har løpet tiltrukket med en åndsvak Nm over hva som er nødvendig.

 

På min Sako vixen bruker jeg ikke pipestikke lenger, har en låskassenøkkel som jeg trekker til med og løpet kun festet i skrustikken med moderat kraft. (hjulmutterene på bilen sitter mye mer fast..)

 

Innlegging av pipe er nødvendig for å justere patronspill og koster ikke mange pesos.

Link to comment
Share on other sites

Har nå sett på en del bilder av løpstikke, og det kan da ikke være store jobben å lage noe sånt. Kan man ikke bruke to klosser av hardtre, lage til en litt tight kanal for løpet, og legge dette i en presse? Har presser opp til 100tonn, så det skal være mer enn nok kraft...

 

Pipenøkkel er vel kanskje litt vanskeligere å lage selv, må vel kjøpe en fra midway el.l.

Og jigg til rekylklakken koster jo ikke mange kronene, så kan vel kjøpe det også.

 

Men må vel sende alt til en børsemaker først, for tilpasning?

Link to comment
Share on other sites

Tarlokar..Må jo få gratulere deg med ei av de beste børsene jeg har hatt.. :D

 

Dette er en Rem700, og der sitter rekylklakken skrudd mellom løp og låskasse.. Tricket med løpsbytte på disse er å få rekylklakken i eksakt samme posisjon hver gang. Ragnar Hansen selger både pipestikke, kassenøkkel og en rekylklakkjigg til disse..det gjør forsåvidt Midway og..

 

Et eller annet sted i filene mine har jeg en svensk modifikasjon med en styrestift mellom rekylklakk og låskassa..så snart jeg finner dette, skal jeg poste bildene av det..

 

 

Fant du bilder av dette, raudnakke?

Link to comment
Share on other sites

Takker for bildet Raudnakke. Ble lettere å skjønne opplegget nå.

 

Er rett og slett bare en "styrepinne" på kassen som går i et hull på rekyl-klakken.

Enkel løsning istedet for jigg.

 

Dette burde jo være en smal sak for en børsemaker å ordne når han allikevel har våpenet inne for justering av headspace.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...