Jump to content

Den store lettvektslavutråden..


Flashman

Recommended Posts

Siden jeg vurderer lettvektslavu, tenkte jeg det var på tide med en stor tråd om folks erfaringer med lettvektslavuer...

 

Den erfaringen jeg har med enstangs/lettvektslavu fra tidligere er en gammel Venormodell (8 pers) som jeg innimellom låner av broderen, relativt tung 7-8 kilo, med tror jeg impregenert bomullsduk og regn/røykhatt.

 

Har i denne aldri sovet mer enn 6 voksne og det fungerer greit, skal en ligge ultrakomfortabelt er det plass til fire mann på feltsenger inne i den, dog hadde jeg da stått over bålfyringen.

 

Har fyrt den med katalyttovn (propan) i vår/sommer/høst med bra resultat, vinterstid har jeg brukt bål som varmekilde. Dette teltet er nogenlunde velbrukt og borti tyve år gammelt, men sist jeg så det var det fremdeles i meget god stand.

 

Hvilke modeller har dere andre kammerater erfaringer med ?

 

og hvilke tips har dere for full utnyttelse av Lavuen ?

 

Kom gjerne også med tips og tricks i forhold til andre, lignende telttyper men dropp fjellteltene i denne omgang, nå er jeg ute etter skyhøy komfortfaktor i bivuakken... :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

- Bunn, hvis du ikke VET at du får satt den opp på godt og tørt underlag.

- Ovn på midtstanga er kjekt hvis man skal være mye folk, da bålet ikke er like kontrollerbart. Fyringsmessig liker jeg svenske forsvaret sitt, men aldri bært på den, så vet ikke hvordan den er sånn sett...

- Nok whisky

- God mat, til steking på bål utenfor

Link to comment
Share on other sites

Lavvo og lavvo..

 

Dette krypinnet var reindriftsutøvernes nødløsning da teknologien ikke var bedre, i dag brukes stort sett gamme (venor eller andre) til å bo i hvis det er snakk om mer en ei natt, eller gompi!

 

Lavvo er trekkfult, kaldt, røykfyllt, dårlig plassutnyttelse og ukomfortabelt, spesielt disse med en stang i midten.

 

Jeg eier ingen lavvo selv, men på jobben har jeg overnattet i et par typer ved noen anledninger..jodda funker jo, men ikke komfortabelt. Eneste positive er at selv en eller to mann slenger den opp på få minutter.

 

Da synes jeg løsninger som venorgamme eller lignende er bedre. Men de er jo tunge da, til privat bruk og hvor jeg må bære eller trekke selv så har jeg sett meg ut telt fra Holmeslett. De er lette, og har mange av gammens fordeler.

Japp, jeg så at du ikke ville ha komentarer om fjelltelt, men du får det alikevel!

 

Holmeslett eller Jerven telt til jaktcampen her i gården ( når jeg får råd), og gjerne et Kiva eller annet spisstelt/minilavvo til pausetelt og isfiske i stede for fjellduken i dårlig vær.

Link to comment
Share on other sites

Lavvo uten røykplager...

 

Har funnet løsningen på røykplagene i lavvoen. Vi har kjøpt oss en pelletsovn som er som skapt til fyring i lavvo. Blir selvfølgelig mer å bære med seg, men vi går ikke så langt i og med vi har med små barn på våre turer, og da er det ikke noe problem.

Denne er super enkel i bruk og gir god varme, samt å lage mat på. Vil anbefale denne ovnen!

Er visst produsert i Sverige og selges hos http://www.gzon.no/shop

 

Petter

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...