Jump to content

weatherby vanguard med syntskjefte, er de bra?


høggern

Recommended Posts

Nå kommer jeg med et utsagn jeg ikke vet eksakt men jeg hadde en Wanguard den gang med trestokk og dette var en Weatherby made in USA og kjøpte den ny den gang og den var priset nesten det dobbelte av i dag . I dag blir Vanguard prod. i Japan og Hova har fått lisensproduksjon på disse . Den gamle jeg hadde hadde en fantastisk fin finnish og glatt låskasse , jeg har skutt med begge versoner av i dag og syns de er vesentlig billigere laget men fortsatt vil jeg si at dette er virkelig mye børse for pengene . Det blir artig og se om noe kjenner til dette eksakt. :D

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Om jeg ikke har misforstått er disse børsene noenlunde lik howa M1500 eller har jeg misforstått?

En slektning vurderer en lett rifle til elgjakta, er dette et ok valg? (de er iallefall billige)

Jeg ville i så fall også sett på Howa model Lightning; dvs. et noe enkelt plastskjefte som sitter på den billigste modellen. Dette føles like stivt og stabilt ut som skjeftet på Vanguard'en til ca 4K på XXL; men da får du 3-punkts sikring med (noe jeg selv synes er verdt en del).

Link to comment
Share on other sites

Jeg har en vanguard fra xxl i .30-06. Har skutt endel hundre skudd med den og selv om jeg er amatør på skyting så samler den veldig bra. De negative tingene er sikringen som sitter slik til at den nok er lett å komme borti og slå av med klesplagg osv dersom rifla bæres ladd :shock: og det syntetiske skjeftet er svakt slik at om du setter på tofot så samler du bare 2-3 skudd før varmen sprer samlingen siden løpet ligger i kontakt med reimfestet på innsiden av skjeftet når tofot brukes. Spiller jo ingen rolle på jakt men det er jo irriterende på bane. Vet ikke om andre billige synt rifler er noe bedre der da? Man kan også justere både vandring og avtrekksvekt på disse riflene, jeg justerte bare vekta siden det ble advart mot å justere vandringen i manualen. Synes den er veldig god å skyte med. I tillegg er rekylen utrolig svak! Skyldes nok den fete gummikappen på kolben. Dama prøvde rifla mi og en kamerat sin winchester i samme kaliber men med lyddemper og hun sa det føltes omtrent likt :D Jeg har skutt 70 skudd på en økt uten å kjenne noe ubehag. Jeg lånte tidligere en jaktrifle i .308 med trestokk uten gummi på kolben og da klarte jeg bare 17 skudd før det verket for mye (sliter med vond nakke) så jeg har iallefall litt å sammenligne med.. :wink:

 

Amatør liggende med anlegg(ikke tofot) på 100m, 5 skudd.

Bilde233.jpg

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...