Jump to content

usikker på valg av kikkert


Summit x

Recommended Posts

Hei!

 

Skal endelig kjøpe nytt kikkertsikte :P Det gamle er som å se igjennom skittent matpapir i skumringen!!

 

Driver mest med hjortejakt, men kommer også til å bruke samme våpen/kikkert på reinsjakt en og annen sjelden gang.

 

Jeg har begynt å sette meg inn i "kikkersikteverden" og har funnet 3 mulige kandidater som for meg vil komme på ca samme pris (ca 5000,- som er budsjett)

 

Mepota artemis 3-12x50 (Meopta'n har lys, men det er ikke noe must for meg)

Zeiss conquest 3-9x50

Swarovski z3 3-9x36, (brukt, -denne blir ca en tusenlapp dyrere enn de andre)

 

Hva tror dere? synspunkter/erfaringer og tips mottas med stor takk!

Link to comment
Share on other sites

Siden du etterspør skumringsegenskaper, så ville jeg gått for Meoptaen. Du får den forresten uten lys også. Zeissen er også en god skumringskikkert, men søk litt på forumet rundt service på Conquest-serien, så ser du hvorfor jeg ikke ville valgt den.

Et annet alternativ er å være litt tålmodig og se om du får tak i en brukt Swarovski PV 3-12x50. Jeg har to stk. som jeg har betalt henholdsvis 6.000,- og 6.600,- for (nei, jeg skal ikke selge noen av dem :wink: ).

Link to comment
Share on other sites

Jeg ville valgt Meoptaen. Jeg har en sånn, og lys er ikke så dumt. Greitt å ha, det er jo bare å slå av. Men ellers er både Meoptaen og Zeissen like gode som skumrings jakt kikkerter. Den swaroen har bare 36 mm lys åpning, og det er for lite til skumringsjakt på hjort.

Link to comment
Share on other sites

Ja, 36 gir vel lite lys..

 

Meoptaen til ca 5 lapper (ferdig levert hjemme i norge) får du kjøpt i usa hvis du koster på litt internettsurfing og et par mailer :D

 

-Har også sett litt på kahles ct 3-9x42, brukt vel og merke, men kanskje et godt alternativ likevel.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...