Jump to content

Hva slags patroner?


Sørlandsjeger

Recommended Posts

Heisann folkens. Neste år tar jeg turen på FHS, så det blir mye jakting det året. Jeg har derfor tenkt å bytte patron. Til nå har jeg kun brukt Norma Forbedret Elite, men mange sier det ikke duger. Har ei Mauser m98 i kaliber .308. Lade selv er uaktuelt. Skal (forhåpentligvis) bruke til hjort, elg, villsvin, rådyr, rev, gaupe, sel og bever.

 

Tar imot alt av tips. Økonomi betyr selvsagt litt det også. Har hørt noe rykter om en ny Norma Elite Ekspress eller no sånn, som skal være veldig god. Andre som har synspunkter på denne?

 

Blir vel mye personlige meninger her, men noen gode diskusjoner er alltid moro :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Jeg bruker Norma Nosler Partition til hjort og rådyr. Det ødelegger mye kjøtt men jeg liker når dyret faller i smellen i de fleste tilfeller. Har hørt mye om Winchester XP3 og den skal vist være bra men prisen er høy. Jeg anbefaler Partition men jeg bruker det til hjort og rådyr og det funker, dreper det hjort mener jeg det dreper bever også :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Federal Fusion er vel så bra som Oryx,men mye billigere!Om en får tak i,anbefaler jeg 165gr,best balansert i 308.Men hvorfor spør du når du allerede vet hva du skal ha?

 

Jeg vet igrunn ikke, men var lite med tips, så mente en fyr jeg måtte ha Oryx. Derfor lurte jeg på dette med kulevekter. Avhengig av å få tak i ammoen på XXL eller Jakt&Friluft.

Link to comment
Share on other sites

Norma ammon er hypa opp en del.. Det fins plenty med alternativer som er vel så gode, om ikke bedre..

Hvis du skal ha noe billig som funker, så er ikke akkurat Oryx til 25-30kr smellen så veldig gunstig..

Jeg ville gått for fusion som koster halvparten så mye og er like bra. Evt Lapua Mega, som igjen er litt dyrt men..

 

Har fått norma litt i vrangstrupen etter at jeg skulle kjøpe oryx i .223, 613kr skulle de ha for den pakka med 20 skudd :shock: Det er 30kr smellen det! For bittesmå .223 patroner....

Presisjonsmessig har jeg hvertfall sett at Fusion samler vel så godt i mange børser. Til sammenlikning skulle de ha litt over 200kr for en pakke fusion.

Link to comment
Share on other sites

Fusion er absolutt å anbefale. Har testet 165gr i 308W å de samler over all forventning.

Har ikke skutt så mye Oryx, men tviler på de samler noe bedre. Stort sett bare dyrere i innkjøp.

 

Her er en 3-skuddsserie på 100m med fusion 165gr.

 

 

GetAttachment.aspx?tnail=0&messageId=254c1ef9-5f2a-11df-9708-001e0bcbb1e8&Aux=54|0|8CCC14E0C2B4710||

Link to comment
Share on other sites

Jeg har skutt Lapua Mega de siste 5-6 årene. I 6.5x55, 308, 30-06 og 9.3x62. Kjørt en del lapua i .222 også, men det var vel ikke Mega uten at jeg husker hva de het for noe.

 

Meget godt fornøyd med Lapua ammunisjon, og prisen er vel nesten halvparten av Oryx. :o)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...