Jump to content

Hunter Honer knivsliper


Gullars

Recommended Posts

Finn for all del ikke på å bruke det der på dyre kniver.

 

Et bryne skal ikke beveges langsetter eggen på den måten. Det vil lage bruddanvisninger langs eggen og svekke den. Det kan godt være at eggen blir skarp - men skarpheten vil vare kortere.

Link to comment
Share on other sites

Vel, jeg bruker to forskjellige typer verktøy: et slipestål eller en Spyderco Sharpmaker til regelmessig vedlikehold, og et overkomplisert sett med jigg og greier for å reprofilere eller reparere eggen.

 

Krone for krone tror (vet) jeg at jeg hadde kommet best ut av det hvis jeg hadde fått en profesjonell knivsliper til å reprofilere bladene mine til rett under en av vinklene på Sharpmakeren (30 eller 40 grader) og så brukt den til å vedlikeholde eggen.

 

Sharpmakeren er relativt uegnet til store slipejobber, men helt genial for å sette opp eggen regelmessig.

 

Edit: En Spyderco Sharpmaker krever omtrent null ferdighet for å få gode resultater. Det følger med en DVD (antar jeg - jeg fikk en VHS for mange år siden!) med lettfattelig bruksanvisning. Jeg sleiver i vei og setter opp en egg på et minutt, kanskje, men jeg lar heller ingen kniver bli særlig sløve før jeg setter dem opp.

Link to comment
Share on other sites

Det er den, ja! Ikke så altfor galt priset heller. Koster ca 55 bøkks + frakt og mva hvis du tar den inn fra junaiten. Hvis så: se etter Ultra Fine bryner i tillegg, de gir en helt sinnsykt skarp polert egg til de som liker denslags.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...