Jump to content

enkelte hylser igjen i kammeret. RA- hylser


Ole_Netland

Recommended Posts

Opplevde noe litt uvant sist jeg var på skyting med 6,5x55, hadde ladd opp i engangskutte hylser av typen RA. hylsene var helpressa da de ikke var skutt nye i mine rifler. men opplevde at 4-5 av 200 hylser satt igjen i kammeret, dette skjedde på både sauer 200 og sauer 202. når jeg reiste rifla opp så falt hylsene ut selv så de satt ikke fast på noe vis. der var heller ikke noe skade på hylsene som skulle tilsi at utdragerne ikke skulle få tak. har ikke opplevd dette ved andre hylsefabrikater eller i andre kalibre før eller siden, ( bruke samme sluttstykker til mange kalibre).

 

Noen av dere som har kjenskap til dette? ser jo at jeg må bruke RA hylsene til trening, så får jeg bruke Norma til jakt og konkuranse.

Link to comment
Share on other sites

En kombinasjon av flere av disse faktorene:

1) hylser som er pressa mer enn nødvendig(skuldra satt bak, eller hylsene for små, skuldra for langt bak i utgangspunktet)

2) litt romt kammer

3) at utkasteren dytter hylsa helt "fram i kammeret" (gir mellomrom mellom støtbunn og hylsebunn pga at utkasteren og tennstempelet dytter patronen fram til den stopper)

4) slappe ladninger slik at hylsene ikke strekker seg å kommer i kontakt med støtbunn

5) en utdrager som er "for langt bak" slik at den ikke rekker over utdragersporet i hylsa når hylsa ikke har strekt seg nok til å være i kontakt med støtbunn

 

(pkt 5 er hovedgrunnen, men flere av pkt 1-4 forsterker effekten)

 

Dette har skjedd endel med rekruttammo i DFS. Så det er en kjent problemstilling, som av en eller annen grunn har blitt mer vanlig de siste årene. I samme våpen fungerer vanligvis litt kraftigere ammunisjon upåklagelig, men rekruttammo kødder. Å rekruttammo er svakt ladd.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...