Jump to content

God taxidermist i Sør-Afrika - noen tips?


Lawman

Recommended Posts

Mange har dårlige erfaringer med preparanter i Sør-Afrika, og jeg er en av dem.

 

En ting er at kvaliteten kan variere. Det er ikke spesielt for Sør-Afrika, men tilsier naturligvis at man forhører seg. Det verste er imidlertid det skjulte samarbeidet mellom PH/outfitter og taxidermist. Her florerer det med returprovisjoner og det sikkert mye av grunnen til at vi utlendinger må betale 3-4 ganger så mye som lokale. For det andre er mange veldig flinke til ikke å opplyse om ulike pristillegg, f.eks. for pakking/crating, fumigation, documentation, facility fees etc. Naturligvis vel vitende om at kunden som befinner seg x tusen kilometer unna har lite han skal ha sagt. Endelig kommer det at taxidermisten ofte får kick backs fra transportører - dersom du lar taxidermisten også sørge for transporten hjem.

 

Mitt håp er imidlertid at jeg er lurt av en taxidermist for siste gang og er nå ute etter tips for å finne en seriøs og flink taxidermist med fornuftige priser.

 

Jeg har nå et par trofeer i Limpopo, og kanskje har noen også erfaringer med Safari Taxidermy i Polokwane. De er ihvertfall dyre nok. Prisen de krever er USD 800 for skuldermontasje av en vannbukk og USD 150 for back skin. For kudu skallemontasje og flat skin skal de ha hhv. USD 260, mao. totalt USD 520. Dette er rett nok priser inkl. pakking /crating, men uten dokumentasjon. Det siste er stipulert til USD 100.

 

Synspunkter anyone?

Link to comment
Share on other sites

På mine to turer til Limpopo har vi benyttet Taxidermy International i Pretoria. http://www.taxidermyinternational.co.za

Ikke den mest fancy hjemmesida, men de har en bra bedrift og leverer ok produkter etter min mening.

Ikke museumskvalitet, men sammenlignet med en del andre jeg har sett, syns jeg de er ok. (G Larson har sett mine så han kan kanskje gi sin vurdering?)

 

De er elendige å kommunisere med pr mail, og er trege til å svare.

Har måttet ringe de noen ganger for å få oppdatering.

De har fast transportør som kun sender pr luft.

 

Solide finerkasser, og på de leveransene vi har fått har alt vært i orden, ingen skader eller mangler av noe slag.

Vi har besøkt lokalene deres, og det virker rent og ryddig.

Har egentlig ingen problemer med å anbefale basert på våre erfaringer.

 

Trofebilder2008011.jpg

 

Trofebilder2008012.jpg

 

Trofebilder2008pveggen004.jpg

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Har nettopp fått hjem 8 montasjer fra Safari Taxidermy i Polokwane. Topp kvalitet på leveransen og topp service fra firmaet.

Alt ble fulgt opp 100% tilfredstillende. Besøkte dem i Polokwane og så på en imponerende samling av dyr på ulike stadier av prepareringsprosessen. Kan varmt anbefale dette firmaet.

 

Prisen er ca. det halve av norsk. Burde holde. Det finnes nok andre der nede som er billigere og det er kanskje disse som er skyld i ryktene om at afrikansk preparering av afrikanske dyr blir dårlig?

 

Som så ofte ellers i verden får man som regel det man betaler for.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...
  • 3 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...