Jump to content

Bjeffing


erlendb

Recommended Posts

Har en Norsk elghund svart hann hund valp på 11 uker. Han bjeffer stort sett på ingenting, bortsett fra andre hunder når han står i band ute eller viss de kommer brått mot ham. Noen tips om hvordan forebygge dette? (tenker også at det kanskje bare er at vi ikke har rukket så mye sosialisering enda, men kan være greit med noen tips på veien uansett) :)

 

på forhånd takk for svar

Link to comment
Share on other sites

Hei, jeg hadde også en gang en elghund på 11 måneder. Nå er han 1 år. Det viktigste er at du er streng(ikke for streng, det er en valp ennå), konsekvent. Og bruk mye tid på slike situasjoner, det er nå du har muligheten til å forme valpen. Og la han være mye med andre hunder, det er viktig! Gjerne løs viss det er mulig. Desto mer tid du legger i valpen når den er liten, desto greiere blir den når den blir eldre. Lykke til :wink:

Link to comment
Share on other sites

Er det generellt for elghundrasene at de gir mye lyd fra seg i tide og utide? Trenden på utstillinger rundt om har vært bjeffing fra elghunder; få andre raser gjør det. Det må jo være frustrerende og slitsomt for bikkjene å ha "stålos" på alt som ser ut som det skal til å røre på seg, også i slike sammenhenger.

Link to comment
Share on other sites

Ranger, det er vel kanskje tilfelle, men jeg vil tro at på grunn av at vi tror det skal være slik blir det slik. Jeg mener at alle hunder uansett hvilken rase kan unngå denne bjeffinga i slike anledninger. På jakt skal grå elghund lose, mens svart elghund derimot brukes til bandhund og skal ikke lose. Men får legge mye arbeid i hunden så får vi se:)

Takk for tipset johals :)

Link to comment
Share on other sites

Hei! Tipset mitt er å overse hunden fullstendig når den bjeffer i tide og utide. Da vil den tilslutt tie og forstå at bjeffingen har ingen hensikt. Hvis hunden f.eks. står i hundegården å bjeffer, så la den fortsette. Hvis du går ut å hysjer/irettesetter hunden, så er det hunden som har vunnet. Hva jeg har erfart, er at en hund foretrekker dårlig oppmerksomhet mye bedre enn ingen oppmerksomhet. Hvis du velger dette tipset, er det veldig viktig at du stålsetter deg med mye tolmodighet. Hvis du overser hundens bjeffing i time etter time, for så at din tolmodighet tar slutt, og du da velger å hysje/irettesette hunden, vil du aldrig bli kvitt problemet. Hvis problemet er at hunden søker på alt og alle når du er ute og går tur, ville jeg prøve å ta med bilen. Parker bilen i et område der du vet det finnes mange "objekter" (hunder, folk etc.) som du vet hunden din vil bjeffe på. Så tar du ut hunden og går tur i nærheten av bilen. Med en gang hunden bjeffer i utide, går du umiddelbart, uten å si noe, tilbake til bilen og plasserer hunden i buret. Hunden oppnår dermed ikke annet enn at den får null oppmerksomhet. Dette blir hundens "straff". Hvis du velger og bruke disse tipsene, er det veldig viktig at du har mye tolmodighet. Du må også vite at det ikke nødvendigvis vil skje forandringer umiddelbart. Men en ting er jeg ganske sikker på: Har du tolmodighet og viljestyrke, vil du lykkes med disse tipsene, garantert.

Lykke til :D

 

PS: Hvis jeg glemte og nevne det i forbifarten: Tolmodighet, tolmodighet og tolmodighet :wink:

Link to comment
Share on other sites

Sitering slettet jmonsen

Det klarer seg stort sett med ei Olden-flaske. Eg tar ofte ei med på tur, sånn at om bikkja finn noke å bjeffe på, bere ristar eg litt på flaska så han skal huske kva som skjer når han lagar lyd. Fungerer greit nok!

 

No er eg i prinsippet for positiv belønning og negativ straff, men akkurat med bjeffing ga eg opp det på svarthunden. Han kan sikkert fint holde på heile dagen han, om ingen stoppar han ;)

Link to comment
Share on other sites

Vatn, vatn og meir vatn.

Vasslange, vasspistol og alt med vatn.

Sprøyt det på hunden straks og innan 10 sekundar.

Ha alltid med ei spruteflaske eller ei bøtte med vatn på tur.

Vel det du syns er best!

Dette må du følgja opp medan kroppen kvalp.

Link to comment
Share on other sites

Hund er jo flokkdyr.

En valp på 11uker er ikke klar for å være alene.

Det kan være at valpen er nervøs/redd for å stå alene.

LAr du bare valpen stå å bjeffe ute i bånd risikerer du at han blir nervevrak.

Har møtt den slags før vertfall..

 

 

Jeg bynte med å la bikkja være alene litt av gangen. Passet på å komme tilbake før han begynner å bjeffe som regel.

Mener selv at slik trening funker best når det er positiv fremgang og man ikke trenger å "straffe".

Hender seg at bikkja har begynt å bjeffe, men da er jeg kjappt ute å stiller meg framfor og stirrer intenst på han.

Eller om jeg er et stykke unna så bruker jeg lyd.

 

Syns dette funker for meg og min hund vertfall.

Link to comment
Share on other sites

Hund er jo flokkdyr.

En valp på 11uker er ikke klar for å være alene.

Det kan være at valpen er nervøs/redd for å stå alene.

LAr du bare valpen stå å bjeffe ute i bånd risikerer du at han blir nervevrak.

Har møtt den slags før vertfall..

 

Eg las 11 månadar i åpningsposten eg ; heilt enig med Oddgeir her, 11 uker er veldig ungt! Her må ein alltid vere på plass med sosialisering og kontakt. Om hunden bjeffer på ting i denne alderen er det heilt klart best å få han til å sjekke ut desse tinga istadenfor å straffe han som kan gjere han redd for dei i framtida.

Link to comment
Share on other sites

når eg fekk valpen i hus hadde eg den på soveromet i 1mnd,låg på madrass på golvet me valpen i bur oppe med hovudet.Har gjort det med begge to,dei er trygge som bare det og eg kunna setje den i hundegården då utan hyling og bjeffing.Dette er 2 øst laika men det eg ser er at dei kan stå og bjeffe rett ut i lufta :evil: men er nokk når dei kjedar seg ,bjeffer ikkje på folk men ser dei dyr av ein eller slag går dei bananas og då nytter det ikkje kor mykje eg kjefter,er ein gråhund ikkje langt frå meg og det er nokk meir støy frå den.Metoden med vatn nytter nokk ikkje her i gården for dei elsker vatn,veit om dei som må bruke diverse halsband.Den eine er1,5 år og den andre 2.5 år

Link to comment
Share on other sites

Tror også det er viktig at hunden vet hvor du er når du lar han stå alene.

Tenker på når du er hjemme og setter han i hagen i band.

Har gjort det både hjemme og på jobben, men når jeg setter han i kjetting andre plasser blir han urolig. tror kanskje det er for at han ikke vet hvor jeg er og at miljøet er nytt.

Link to comment
Share on other sites

Hund er jo flokkdyr.

En valp på 11uker er ikke klar for å være alene.

Det kan være at valpen er nervøs/redd for å stå alene.

LAr du bare valpen stå å bjeffe ute i bånd risikerer du at han blir nervevrak.

Har møtt den slags før vertfall..

 

Eg las 11 månadar i åpningsposten eg ; heilt enig med Oddgeir her, 11 uker er veldig ungt! Her må ein alltid vere på plass med sosialisering og kontakt. Om hunden bjeffer på ting i denne alderen er det heilt klart best å få han til å sjekke ut desse tinga istadenfor å straffe han som kan gjere han redd for dei i framtida.

 

Jeg registrerte også 11 måneder i åpningsposten. Beklager. :( Skal bruke litt mer tid på å lese hva som faktisk står neste gang. :wink:

Link to comment
Share on other sites

Sjur Dale har nokk rett her.

 

Bruk heller litt tid innimellom på å venne han på bur, med deg i nærheten.

Slik at han finner trygghet i buret sitt.

 

Det er vell litt som med hund som det er med ulv i flokk.

Når ulven ikke er sammen med flokken, så ligger den gjerne i en hule eller lignende.

Samme gjelder vell deres "flokk" og.

Tror kanskje det har litt med instinkt å gjøre, liker ikke å være alene på åpne plasser uten skjul. Er liksom fare for å bli "tatt" da, om du skjønner?

Men dette blir vell mer aktuelt når valpen blir litt eldre :)

 

 

Det er mye arbeid med valp, men utrolig morsomt til tider :) Vorsteren min er 9 måneder nå og akkuart i dette øyeblikk sitter han inni et skap i stua og stortrives med det:D Han liker vertfall alt som ligner på huler^^

Link to comment
Share on other sites

Det å la ein 11 veker gamal valp stå i band ut åleine vil råda eg frå å gjera.

 

Veldig enig med sitatet.

 

Valper er umodne vesner som trenger trygghet. Valper har også fryktelig skarpe tenner og glede av å bite i stykker allt som måtte være i veien. Å lære opp en valp til å komme fri ved å bite i stykker tau kan få uante konsekvenser når hunden er eldre. En valp skal heller ikke stå i wire eller kjetting da det kan surre seg rundt lemmene og gjøre skade.

Link to comment
Share on other sites

Takk for gode svar:) Han er veldig selvstendig og liker å sitte ute å se på ting som kommer og går, har vært skeptisk til dette selv så prøver å følge med for å ta han inn når han har vært ute en liten stund. Men helt fra jeg fikk han har han likt utrolig godt å være ute. Biler, lastebiler, motorsykler, barn, gamle, ungdommer eller fugler bjeffer han ikke på, sitter bare og ser. Så derfor har jeg valgt å la han få de 10 minuttene eller det kvarteret ute alene. Men kanskje jeg enten burde være mer sammen med han ute, eller kutte det ut frem til han blir litt eldre:) Men takk for flere alternativer å velge mellom! :)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...