Jump to content

Kongsberg 393 rifle, noen spørsmål...


Hassel

Recommended Posts

Stemmene i Hodet har slått seg sammen med bankontoen.... :? Jeg vurderer derfor å selge den finne og ubrukte sauer 202'n min og driver og akkederer om en Kongsberg 393. Bruksområdet er stående 500m, i metalilhuett. En av grunnen til at jeg nå en gang endte opp med saueren var at den har boksmagasin. Og i min enkle naivitet tenkte jeg at det vel bare var å smekke på et Voere m98 underbeslag med løstagbare magasiner på 393'n og så skulle det være fint. Men... det er kanskje ikke slik at det er praktisk mulig eller lurt?

Jeg er jo ellers vant til mauser mekansimen og kjent med den, så det skal jo være en smal sak å forholde seg til rifla som sådan.

 

Så a)

Hvordan er magasinløsningen på 393

 

og b)

Si gjerne noe mer og fint om 393....

Link to comment
Share on other sites

En 393 er vel god egnet til det meste, veldig stiv kasse og godt juster bart avtrekk.

Enkelte strammer avtrekker bøyle skruene for mye, resultat sprekk i stokken mellom magasin og avtrekker mekanisme. Løsninger bedding og rekylbolt på nevnte plass eller en KKC eller annen laminat stokk.

Link to comment
Share on other sites

Husker en artikkel i Våpenjournalen der de valgte Kongsberg 393 som utgangspunkt da de bygget seg metallsiluettrifle.

 

En av hovedgrunnene til valg av 393 var den høye graden av presisjonspotensiale, blant annet fordi låskasse og mekanisme kommer helt rett og perfekt fra fabrikken, ingen behov for "blueprinting" ol. altså.

 

Vurderte rifla selv en gang, men syntes den var litt tung. Det er jo ikke et problem for ditt bruk. Det mest negative i mine øyne er plastikk avtrekkerbøyle som har et rykte på seg for å sprekke når man trekker til litt for hardt (har ikke hørt at skjefte sprakk..?). Mener å huske at det er noen her på kammeret som har ordnet seg avtrekkerbøyler i stål eller aluminium?

 

Sabla fin rifle, og med en magasintømmeknapp som gjør at patronene dumpes rett i hånden når du trykker på den. Dermed er den kjedelige tømmingen ved å ta ladegrep unødvendig.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...