Jump to content

Løpende Elg 2010


Recommended Posts

Har aldri skutt elg før, men tenkte jeg ville trene litt og skyte noen stevner i år. Hadde mine første serier forrige uke. Kjempeartig!

Men ble også litt skuffet når jeg hørte at det bare er 15 skudd på konkurranser. Det synes jeg er litt lite å reise timesvis for.

 

Heldigvis er det mye elg å skyte på i Vestfold i sommer, så det må bli artig! :)

Link to comment
Share on other sites

Ja med 15 skudd så blir det til at jeg prioriterer de forskjellige cupene i alle fall !gidder ikke å reise land og strand rundt for 15 skudd 20 var lite nok det syntes jeg !

 

Her i akershus så har alle arrangørene valgt å holde 20 skudds stevner og det syns jeg er bra ! (er åpning fir det i reglene ) så lenge det står i terminlista

Link to comment
Share on other sites

Skyter en del løpende elg selv, men har ikke kommet i gang for sesongen enda. Mange stevner som kolliderer med trapen fremover, er redd elgen blir litt nedprioritert.

Helt enig i at 15-skuddsstevner ødelegger litt for elgskytinga. Det fungerte helt topp med 20 skudd, hvorfor ikke fortsette med dette? De som ønsker å begynne med denne grenen kommer uansett om det er 15 eller 20 skudd, jeg har skutt LE i noen sesonger nå, og syntes det er for lite med 15+5 skudd i et stevne.

Link to comment
Share on other sites

jeg har ikke skutt så veldig mye på løpene enda,men synes og som andre her at 15 skudd er alt for lite.reise 2t for og skyte 15 skudd er ikke aktuelt for min del,da tar jeg med meg 100 skudd og reiser på bana og trener heller. skal dem få opp aktiviteten på elgskytinga så må det bli fler skudd på løpene,og sitte og skyte på elgen er da ikke det store.da kan dem heller kutte ned på di seriene som den står rolig.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har ikke skutt løpende elg på en stund, og har ikke fått med meg at det har gått ned til 15 skudd. Det er ikke så mange årene siden det gikk fra 15 skudd til 20 skudd, så jeg ble overrasket over at det var gått ned igjen. Dog synes jeg ikke at det er en så umulig endring som andre her. Jeg tror dette kan bidra til å få flere vanlige jegere med på de lokale elgstevnene. Å skyte to løpende serier etter hverandre for en jeger som kanskje skyter kun ett løpende stevne i året, blir tungt. Når man bare har 5 skudd, tror jeg det er lettere for de å møte opp. Tidligere var det ihvertfall som regel mulighet for å skyte fortløpende omgang, så de som ønsker en ekstra 5 skudd serie har vel mulighet til det?

 

Av diskusjonen her leser jeg at det igjen ønskes å tilrettelegge mest mulig for den utpregede konkurranse utøveren. Jeg leser at man vil redusere stillestående skyting, øke løpende skyting. Jeg er (som mange kanskje har oppfattet før) av en annen mening. Jeg mener NJFF bør tilrettelegge for trening av den vanlige jeger, noe dette grepet etter mitt skjønn vil bidra til. Jeg mener NJFF er bedre tjent med å få med 1 jeger som kun skyter det ene stevnet i året, enn å få med 1 konkurranseskytter som skyter 50 andre stevner i tillegg. Så får heller de som tar med seg 100 skudd og trener på egen bane gjøre det. De få jo da veldig god trening til elgjakta.....

 

Mvh Dagl

Link to comment
Share on other sites

Guest graahund
Har aldri skutt elg før, men tenkte jeg ville trene litt og skyte noen stevner i år. Hadde mine første serier forrige uke. Kjempeartig!

Men ble også litt skuffet når jeg hørte at det bare er 15 skudd på konkurranser. Det synes jeg er litt lite å reise timesvis for.

 

Heldigvis er det mye elg å skyte på i Vestfold i sommer, så det må bli artig! :)

 

Finnes det en terminliste ett sted over stevnene hos dere ? NJFF har ikke råd til og sende landsdekkende terminliste mer :?

Edited by graahund
Link to comment
Share on other sites

Guest graahund

Kommer til og skyte endel løpende i sommer. Passer meg ypperlig da gangavstand er slik at man slipper transport :lol: . Fra spøk til alvor, det blir endel skyting ja, Østfold Vestfold og Akershus samt søndre delen av Hedmark er ikke avskrekkende. Om det er 15 eller 50 skudd spiller mindre rolle. Ser mer på den sosiale biten, treffer gamle kjente og får jugi litt og hatt det koselig. Det syns jeg er det optimale, ikke hvor mange skudd jeg skyter.

Link to comment
Share on other sites

Flott at det nå igjen er bare 5 skudd på løpende elg pr serie. På det viset blir det lettere å få med vanlige jegere igjen på skyting. Jeg mener at mange datt av lasset da det kom to ganger 5 skudd på løpende elg.

Det neste som bør skje for å få med flere vanligere jegere, er at klassereglene endres, slik at jegerklassene bør forbeholdes jegere med vanlig jaktutstyr, så får skyttere som i dag skyter i jegerklassene med jaktmatchvåpen, kikkert med elgbaneretikkel, 1 kg avtrekksvekt og diverse skytterutstyr henvises til åpen klasse der de hører hjemme. Disse skytterne skyter gjerne dessuten så godt at de uten unntak vil være et friskt pust i åpen klasse.

Dersom dette blir gjennomført vil jegerklassen være en fantastisk fin skyteform for å bevisstgjøre vanlige jegere på egen og eget våpens begrensning i jaktsammenheng: Sittende går bra, stående er vanskelig, mens løpende elg er så vanskelig at slike skudd skyter vi ikke på friske dyr. Samtidig er det greit å ha prøvd såpass at vi vet hva det dreier seg om når vi må skyte oppfølgingsskudd på løpende vilt som er påskutt eller skadet på annet vis.

Link to comment
Share on other sites

for og være ærlig så har jeg ikke så stor tru på at den vanlige jeger som bare er på bana for at han må for i det hele tatt skal få lov til og være med på elgjakt kommer til og skyte på løpene. du høre jo det at det er bare tull med prøva, og ikke minst alle pliktskudda.dette tar tid og penger .er i det store og hele noe av vitsen med mye av skytteranlegga rundt om i norges land så skal vi prise oss lykkelige over dfs og mange ildskjeler i njff som er av den aktive sorten. mange som bare jakter elg har satt av max ei uke i året til og fylle frysern.har s elv instruert mange som ikke har skutt på løpene før og når dem kommer mer inn i draget så blir det staks arti og dem vil skyte mer. innfør 5 skudd som en del av prøva så vil det nok bli mere elgbaner rundt i norge og mange jegere må skyte prøva før siste kvelden for i det hele tatt få bli med...trenger ikke ha 25p for og jakte,mer for og bevistgjøre hvor fort det går galt og skyte i fart.

Link to comment
Share on other sites

2 løpende serier skapte mye venting, da det er løpende som er flaskehalsen.

Personlig mener jeg at sittende kan kuttes. (Heter faktisk "løpende elg")

I distriktet her kjører vi en karusell med 25 skudd: 1 sittende, 2 stående og 2 løpende serier.

Kjempetrening for både aktive og jegere.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Jeg skjøt litt LE før,men ga opp da det ble 20 skudd. Jeg klarte rett og slett ikke å konsentrere meg på andre løpeserien :( , og da var det ikke noe gøy mer. Tror en del andre også syns det. Og det å kutte ut sittende er jeg uenig i. Jeg syns det rett og slett er en blærete uttalelse :lol: . Jeg har vært med på noen NM , og har sett folk INKLUDERT meg selv, som vanligvis ikke har problem med sittende, drite seg ut med poengtap :lol: Blir det 15 skudd på NM i år?

Link to comment
Share on other sites

Jaktfalken: Ikke ment som blærete uttalelse det med sittende. Hadde poengtap der selv på NM i fjor jeg.(Fullt på stående!)

Og en skytter som meg kan ikke være blærete, til det skyter jeg for dårlig, men så morsomt det er :D

Selv skyter jeg alltid bedre andreserier enn første. Litt høyt stenningsnivå å når jeg kommer til løpende kanskje :?

Link to comment
Share on other sites

Til dere som synes at 15 skudd på løpende elg er for lite burde løpende hjort passe bedre.

 

Programmet på løpende hjort er 40 skudd enkeltskudd fordelt på to 20-skudds serier. Det er 4 prøveskudd foran hver serie og det er anvisning etter hvert skudd, også i serien.

 

På hjort dobbeltskudd skytes 40 skudd fordelt på to 20-skudds serier, hver på 10 sprang. Det er det er prøveskudd på 4 sprang foran hver serie. (hvis man skyter dobbeltskudd på hver prøvesprang skyter man 8 prøveskudd. Det vanlige er et enkeltskudd hver vei for å se hvor børsa går og så et dobbeltskudd hver vei for å komme i rytme).

 

På et lite stevne hvor det skytes enkel og dobbel samme dag skyter man tilsammen 80 tellende skudd og maks 24 prøveskudd, alle med anvisning etter hvert skudd/sprang.

 

Helgen 5.6. - 7.6. er det landskamp mellom England og Norge på Løvenskiold hvis noen vil se hvordan dette ser ut.

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Har nå hvert rundt og skutt en del stevner på elgen.

Og må si at det er ikke mye positivt å høre rundt om med tanke på at det er 15 skudd på en del stevner !

vil vel gå så langt å si at jeg ikke har hørt annet en negativt om dette !

 

dette etter å ha skutt stevner både i oslo,akershus,østfold,vestfold og hedemark !

 

vi ser vel ikke den store forskjellen på antall deltagere på stevnene heller? men NM har vel ca 150 ? færre påmeldte i år en i 2009 !

 

 

Så hva kan gjøres for å få med flere deltagere på elgskytinga ? hva med å øke antall skudd ? til feks 30

Dette kan løses ved å gå 2 runder på banen hvor man skyter 1 sitt 1 stå og 1 løpende serie på hver "runde" ? for å skille skytterne bedre så kunne innerfem telt som 6 p på fastholdet ?

 

tror veien å gå er flere skudd for å få med flere skyttere ! se på jaktfelten den øker jo for hvert år

Link to comment
Share on other sites

 

Så hva kan gjøres for å få med flere deltagere på elgskytinga ? hva med å øke antall skudd ? til feks 30

Dette kan løses ved å gå 2 runder på banen hvor man skyter 1 sitt 1 stå og 1 løpende serie på hver "runde" ? for å skille skytterne bedre så kunne innerfem telt som 6 p på fastholdet ?

 

tror veien å gå er flere skudd for å få med flere skyttere ! se på jaktfelten den øker jo for hvert år

 

 

Legge løpene elg til vinter`n....

Sammen med jaktfelten.Da tror jeg man dobler antall deltakere på elgen med en gang.

Bare bygge tak over løper`n.

 

Denne tiden av året er det mange som skyter DFS, Hagle og mange prioriterer heller helgen på hytta eller med familien når det er fint vær

 

Elgeskytingen har fått en knekk i antall deltakere, 25-35stk på ett stevne i vestfold er ikke bra.

Ett lerduesti stevne i vestfold/telemark er det 80-90 stk.

 

Legg det til vintern, og de som da skyter jaktfelt slenger seg da med på elgen oxo

Link to comment
Share on other sites

er nok ikke enkelt og konkurere med grilling og hyttetur når sommerværet kommer. men en ting er sikkert at 15 skudd er for lite til at jeg drar langt bare for det liksom. er som 375 sier at det må til flere skudd for at det skal være noe og reise på. kansje det hadde latt seg gjøre og kombinere med press skyting i tilegg og jobbe med prmier som det er i bojen. dette er vel kansje noe for skytterutvalg i njff og tenke litt rundt og,om det er av intresse da.

Link to comment
Share on other sites

Skaut på Løten i tropevarmen i dag, gikk brukbart for min del. Skalv inn 75 poeng innledende, men måtte slippe to 4'ere i finalen. Landet på 98 poeng, fornøyd til å ikke ha trent med rifle i sommer. Pettern landet vel på den samme poengsummen tror jeg :)

 

Og så var det moro med presskyting på et "almindelig" stevne, da går det ann å få brukt dødtiden til noe annet enn kaffedrikking :)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...