Jump to content

CHOKE`r hva skal jeg velge?


Qurius80

Recommended Posts

Er det noen som har peiling på hva disse amerikanske betegnelsene på choker er?

 

Cylinder?

Improved cylinder?

Light modified?

Modified?

Improved modified?

Light full?

Full?

Extra full?

 

Jeg skal kjøpe med en extended choke til Trap skyting, og en til leirduesti. Jeg har en Benelli M2 og trenger 1 choke...

 

Syns folk her inne at jeg ikke trenger forskjellige choke`r til dette?

HVA SKAL JEG VELGE?????

 

I tillegg lurer jeg på om noen har noe tips om hvilke produsenter som er bra, og hvor lønner det seg å kjøpe disse?

Link to comment
Share on other sites

Til lerduesti er skeetchoke greit, det er en mellomting mellom cylinder og improved cylinder, selv bruker jeg cylinder og skeet i lerduehagla mi.

Til trap bruker man alt fra improved cylinder til modified avhengig av hvor kjapt man skyter. Selv bruker jeg light modified de par gangene jeg skyter trap i året ;)

 

Briley er bra og fåes kjøpt her: http://performanceshootinghq.com/

 

I praksis den eneste forskjellen på extended choker og vanlige er at de er dyrere og enklere å skru ut med fingrene, reduksjon i munningsvipp/rekyl er så mikroskopisk at den vil du ikke merke noe til.

Link to comment
Share on other sites

Når han kun har et løp til rådighet og kan få duer på 30-60 meter som noen dessverre har på sine stier så er nok ikke halv for trangt nei, har man to løp så vil jeg kanskje anbefale å bruke en litt mer åpen choke i det ene løpet så kan man bare bruke løpsvelgeren slik at man bruker den mest åpene choken på det holdet som er nærmest i dubleer.

Det beste er jo om man på forhånd snakker med noen som har gått stien eller vet hvor lange hold det er å skru i choker etter forholdene :wink:

Link to comment
Share on other sites

Når han kun har et løp til rådighet og kan få duer på 30-60 meter som noen dessverre har på sine stier så er nok ikke halv for trangt nei, har man to løp så vil jeg kanskje anbefale å bruke en litt mer åpen choke i det ene løpet så kan man bare bruke løpsvelgeren slik at man bruker den mest åpene choken på det holdet som er nærmest i dubleer.

Det beste er jo om man på forhånd snakker med noen som har gått stien eller vet hvor lange hold det er å skru i choker etter forholdene :wink:

 

Å gå runden bør man selvsagt alltid gjøre hvis det er mulig, selv har jeg ikke skutt en eneste sti de to årene jeg har holdt på med lerduesti hvor jeg har trengt mer enn skeetchoke.

 

På den annen side så fulgte det vel med noen choker?, skulle tro man egentlig hadde det man trengte der.

Link to comment
Share on other sites

Ta en tit på midway, de har et veldig godt utvalg av choker, ville valgt en skeet eller

imp cylinder til lerdueskyting.

 

 

Dette kommer selvsagt an på hvor raskt man skyter, jeg er vel en av de som skyter raskest på Trappbanen og jeg har brukt halv i mange år, siden stålammoen har blitt bedre de siste årene har jeg gått over til kvart.

Er man ikke en rask skyter så mister man fort noen rett ut duer vist man velger en skeet choke da det blir mange "huller" i haglesvermen.

Link to comment
Share on other sites

Så det dere sier her er at jeg kan godt kjøpe meg en mer åpen choke der hvor det er "hissigere" duer på sti. Som for eksempel mot-duer ville vel en mer åpen choke være bedre da... Men er det lov å bytte choke i løpet av stien? eller må man skyte med samme choke i en og samme sti?

Link to comment
Share on other sites

Man har litt mer slingringsmonn med åpne choker, men de skyter ikke like langt før det blir huller i svermen, men lerduestier er jo forskjellige også, noen arrangører liker korte avstander og noen liker lange, så man skrur i det som passer best.

Jeg skøyt i Sandefjord for en stund siden med cylinder og skeet. Der var de nærmeste duene 3-4 meter.

Og nei, det er ikke lov å bytte coke underveis.

Link to comment
Share on other sites

I FITASC sporting er det lov å bytte choker, men lerduesti så tror jeg det fortsatt ikke er lov. Men det var noen regelendringer i år, men usikker på om det var en av endringene.

 

Når det gjelder skyteavstander så er lerduesti litt sidrumpet. Om noen har tenkt å konkurrere utenlands i sporting, så vil vi i Norge aldri hevde oss med det opplegget en del klubber legger opp til i dag. Det viser vel og igjen på resultatlister der norske skyttere deltar utenlands.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...