Jump to content

Howa 1500 varmint !


lars`æn

Recommended Posts

Jeg har ei howa warmint i 223rem,bra våpen for pengene men du bør kjøpe på eit timmy avtrekk,det som sitter på børsa er noe drit.

223 min her sær når det gjelder tyngre kuler,over 50 grain,men med alt under det går det hull i hull.

Men det er ingen problem i 22-250,tror jeg,du får litt bedre hartigheter med den kontra 223rem.

Jeg plukka fleire tiura og orrfugel i vinter på avstander 150-300++meter så pressisjonen i våpna er det ingenting å si på.Jeg har ei howa 30-06 også,meget presist våpen det med.

Lykke til

Link to comment
Share on other sites

Sitering fjernet jmonsen

 

Jo takk, syns du den er for tung i lengden på lengre turer ? Å hvordan stokk har du, ser det er forskjellige å velge mellom ?

Tenkte på en hogue stokk, god å holde i men syns sporter utgaven som jeg har prøvd virket ganske god men er oxo 200 g tyngre !

Link to comment
Share on other sites

Jeg har ei howa warmint i 223rem,bra våpen for pengene men du bør kjøpe på eit timmy avtrekk,det som sitter på børsa er noe drit.

 

Er det vel ikke! Jeg har justert avtrekket på min Howa selv og det er helt klokkeklart uten slep, uten "hakking" og med ei vekt på rett under 1 kg. Greier å skyte hull i hull med det avtrekket. :wink:

Link to comment
Share on other sites

Veldig interessant. Har samme våpen og leverer i disse dager Howa'en til børsemaker for bedding og avtrekksjustering. Har lenge hatt mistanke til at det elendige avtrekket som følger med rifla har forårsaket ikke så rent få bomskudd. Børsemakeren antydet at jeg burde ha helt nytt avtrekk (bestilt fra USA). Men om det allerede eksisterende avtrekket kan justeres, er det gode nyheter :)

Link to comment
Share on other sites

IKKE LEGG PENGER på å justere/polere orginal avtrekket,det er laget av så dårlig material at det ikke holder,bestill heller et nytt et,om du må vente litt til du får tak i det så er det vetd pengene.

Jeg fikk min børsemaker til å justere avtrekket mitt,det vart bra i ca 300 skudd,od da vart det som å klemme på en pose med potetmel igjen,kosta jo 500 det med.Ring til vikens børsemaker verktsted.tlf 613 49749 å få han til å bestille et for deg,da går det fort.Monteringa gjør du selv,kjempelett,og avrekket er veldig bra justert frå fabrikk,så det er bare å rørske av det orginale,kaste det så lagt du ser og montere det nye,å skyte til krampa tar deg.

det ville jeg ha gjort,lykke til.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har to stokker på 223`n min,en tung tommel hull stokk,tong som fy men du verden så stødig,bruker den kun ved bane skyting og jakt felt eller som eit reint posterings våpen ved rådyr, ellers har jeg et skjefte fra houge men gummi greier utenpå,det er jo eit tungt våpen i utgans puktet men jeg medmine 100 kg merker ikke noe forskjell om børsa veier 4 kg eller 4,5 kg.Men klart ved lange skituter etter tiuren på finnskogen så klart man kjenner dethr hengt eit våpen på skuldra :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Vel, jeg har ikke samme erfaring om deg. Jeg justerte mitt avtrekk da jeg kjøpte børsa i januar 08 og har ikke trengt å gjøre noe som helst med det siden. Den har vært med to sesonger på elgjakt i omtrent bare drittvær, og jeg har skutt ihvertfall 3000 skudd med den siden. Så jeg anbefaler det motsatte av deg. Få juster avtrekket og bruk resten av pengene på ammo. For all del, Timneyavtrekk er gode greier, men når avtrekket går an å justere jævlig bra så ser jeg ikke poenget med å kjøpe et nytt et :wink:

Link to comment
Share on other sites

IKKE LEGG PENGER på å justere/polere orginal avtrekket,det er laget av så dårlig material at det ikke holder

 

Det holder hvis du låser justeringsskruene med silikon eller lignende, slik det er orginalt..

 

The Howa trigger is adjustable:

 

1. Make sure the weapon is unloaded and remove the barreled action from the stock.

2. There are three screws on the Howa trigger assembly, all three are

RTV'd. Remove the RTV from the front and back screws.

3. The front screw is the return spring adjustment (Pull weight): Back

this screw all the way out, then install to at MINIMUM 1.5 threads. This

is the lowest trigger pull setting that is recomended by Howa. It will

give you around 2.5 lbs. Re-RTV the screw.

4. The rear screw is for Sear engagement. Adjusting this screw in will

give you a finer engagement and less creep (there is NO creep in my

factory Howa trigger), adjusting it out will give you creep. RE-RTV the

screw.

5. Reinstall the barreled action into the stock, place a stap cap (or

expended shell) into the chamber, cock the weapon and smake the rifle butt

HARD a time or two to see if you have gone too light on the sear

engagement. If you don't have any 'slap fire', your good to go.

Link to comment
Share on other sites

Nei det gjør det ikke i lengden,det er nå slik på de avtrekka jeg har,ingen problem å få justert perfekt avrekk,men etter ei tid vil dei byne å ski ut litt,å da fungerer ikke sikringa skikkelig,å da må du justere på nytt.Slik gidder ikke jeg å ha det på riflene mine.Grei jeg ikke er våpen teknikker sev,men når to våpen teknikkere sier det samme som jeg har funnet ut,så trur jeg heller på dei.

Folk får jo ha dine egne meininger om ting,det er grei det og det er heller ikke sikkert at alle howa avtrekk er like,med dei tre som jeg har hatt/justert så har einaste muliget vore å bytte avtrekk eller tilslutt ha eit avtrekk som er like følsomt som å trø i laus myr, :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Du merker kanskje forskjell ja, kommer an på hvordan avtrekket ditt er i utgangspunktet. Hvis du ikke er veldig kresen så får du det justert og ferdig med det. Jeg er veldig kresen og ting må være perfekt, men jeg ser ingen som helst grunn til å kjøpe et avtrekk til 1300 kr til børsa mi siden det avtrekket jeg har er, i mine øyne, helt perfekt. Og det har det vært i 2 og et halvt år.

Link to comment
Share on other sites

Skjønner ikke helt teksten på Midway. Vil man fortsatt ha trepunkts sikring, hvis man bytter til Timneyavtrekk. Har trepunktsikring orginalt på begge mine Howa, og har lyst å beholde det selv om jeg bytter avtrekk.

Link to comment
Share on other sites

Nei det gjør det ikke i lengden,det er nå slik på de avtrekka jeg har,ingen problem å få justert perfekt avrekk,men etter ei tid vil dei byne å ski ut litt,å da fungerer ikke sikringa skikkelig,å da må du justere på nytt.Slik gidder ikke jeg å ha det på riflene mine.Grei jeg ikke er våpen teknikker sev,men når to våpen teknikkere sier det samme som jeg har funnet ut,så trur jeg heller på dei.

Folk får jo ha dine egne meininger om ting,det er grei det og det er heller ikke sikkert at alle howa avtrekk er like,med dei tre som jeg har hatt/justert så har einaste muliget vore å bytte avtrekk eller tilslutt ha eit avtrekk som er like følsomt som å trø i laus myr, :mrgreen:

 

Hei Skattebo,

Vi har justert og polert ganske mange 100 Howa avtrekk og til tross for at "våpenteknikerne" mener dette er bare å bytte er det litt merkelig at kundene ikke kommer løpende tilbake i hopetall grunnet avtrekksjobber som ikke holder mål. Jeg tror faktisk vi har færre reklamasjoner på alle avtrekksjobbene som er utført, enn du har :wink:

 

I virkemåte er det svært små forskjeller i et Howa og f eks et Remington avtrekk og de er ikke spesielt vanskelige å justere noen av dem. De blir uten store problemer 12-1300g og med helt ubetydelig kryp.

 

At et direkte jaktavtrekk i ei rifle til 5-7 000,- ikke blir som å knekke den berømte glasstanga er selvsagt, også det faktum at en får ett bedre avtrekk om en kjøper et ettermontert avtrekk fra F eks Jewell, Anchutz, Shilen, Timney, Snipe Stix eller andre som koster optill halvparten av våpenet

 

Men om du har hatt 3 avtrekk som aldri har blitt bra på tross av riktig justering må bety at du ikke trenger å levere lottokupongen på en stund. Statistisk sett har du da 1/1500 av sjansene til den vanlige mannen i gata til å vinne......

 

Det var for 3-4 år siden svært vanlig å selge avtrekksjobber til kundene da avtrekkene ofte var justert med vilje helt bort i staur og vegger, med masse vekt og kryp. Et resultat av amerikanske advokatpraksis. De siste 2 årene blir godt under 10% av riflene solgt med justering av avtrekk, rett og slett fordi det er unødvendig. Et vanlig Howa avtrekk idag har en vekt på litt over 2kg og har et ørlite kryp som lett eventuelt justereres bort.

 

PS avtrekksjobber er som bremsejobber på bil. Har en ikke tilstrekkelig kunnskap og/eller kunnskap skal en la fagfolk ta seg av det. Sikkerheten er fortsatt det absolutt vikigste

Link to comment
Share on other sites

The safety is a 3 position system, safety with bolt-lock, safety without bolt-lock, and fire.

 

Så ja, det er 3-punktsikring på Timneyavtrekket :wink:

 

Er ikke så dårlig i engelsk at jeg ikke skjønte det :wink:

 

Det var helst denne setningen jeg ikke klarte å tolke helt: "The Howa 1500 action does not take advantage of the safety with bolt-lock position, therefore it is neccessary to remove the bolt-lock tab from the safety".

Link to comment
Share on other sites

Det var pussig du skriver det,for det var dere som justerte avtekket på 223`n min første gangen,som etter litt skyting vart som den berømte potetmel posen vi klemmer på.Poerngterte det til dette på butikken deres etterpå å vart da anbefalt bytte avtrekk.Men dette er 5 år siden jeg kjøpte våpenet,og det har skjedd mange gode ting på servisen dere yter på disse åra.

Uansett byttet jeg avtrekk på våpene mine og det har aldri vært noe tull med dem siden,men jeg er jo veldig kresen på avtrekka på mine våpen,mulig det er det bare jeg som kresen på det jeg forventer å ha.

mvh skattebo.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

OK folkens, da har jeg bestilt en 223 howa houge varmint med leupold 4,5-14*50 og dansk tmd demper !

Valget kom etter hva de fleste sier, pris pr smell og at den har bare fått positive svar i denne tråden.

Takker alle som har bidratt til oppklarende svar og tips :D så er det bare å vente på at søknaden kommer tilbake !!!

Link to comment
Share on other sites

OK folkens, da har jeg bestilt en 223 howa houge varmint med leupold 4,5-14*50 og dansk tmd demper !

Valget kom etter hva de fleste sier, pris pr smell og at den har bare fått positive svar i denne tråden.

Godt valg :)

Har selv skutt mye 223 Sellier & Bellot med stort hell. 17-19 mm spredning, 5 skudd på 100 meter. Rimelig og presis ammo som går godt i Howa'en.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Fikk tilbake våpensøknaden på lørdag og leverte den onsdag, må si dette var rask behandling !! Kompisen min ventet i 6 uker :evil: Så er det å stikke innom min lokale våpenbodega i morgen å vente på levering ! Er det sånn at jeg bør kjøpe litt forskjellig trenings amo for å se hva som går best i min rifle ? Har det noe praktisk betydning at løpet må tilpasses demperen når jag har tykt løp eller at jeg kapper løpet med tanke på presisjon og ytelse ?

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
  • 3 weeks later...

Da er howan min i hus, endelig...ventet 3 uker på demperen og når jeg skulle hente den var jaggu ikke hogue stokken min kommet ! Men jeg fikk et vanlig et til låns frem til den andre dukker opp. Drar på hytta i morgen å skal prøve den noen skudd (er lenge å vente til skytebanen åpner på mandag :wink: ), har jo lest å brekke inn piper, der man skal pusse etter hvert skudd og noen som sier det ikke har noe å si ! Så jeg velger å lande i midten, å pusser litt innimellom og snakke pent til den. Så var det dette med kapping av løp til en 223, jeg bestilte kapping, lengden kunne de velge selv utifra hva som ble anbefalt i forhold til tap av presisjon og fart, siden jeg ikke kan noe om dette !!! Da den ikke var kappet, virket som om de hadde glemt det...men fikk da til svar at i det kaliberet hadde det en del å si i forhold til fart !!! Har jo lest her inne at det er ytterst minimalt ! Noen som kan bekrefte dette i forholdt til egne erfaringer ? Har kjøpt med en eske s&b og en v-shock til senere bruk på rev og kråke fugl evt en vann kanne i helgen for å sjekke opp trykket i disse små rakettene :shock:

Link to comment
Share on other sites

Da tor jeg ikke det blir noe kapping for meg, peset er bare at jeg ikke får den inn i skapet med demperen på..men et fett skal jo pusses før og etter skyting uansett. Fikk testet rifla i dag, pusset mellom hvert skudd de første 5 så var det mellom hvert 15 etterpå. Presisjonen med mitt håndlag var upåklagelig, de første 2 på 60 meter var under 1 cm, 2 cm over og 6 til høyre ! På 100 meter i øs pøs regnvær fikk jeg stilt den såpass inn at det var klart for en v-shock 40 grain test på noen 1,5 l flasker med vann ! Dam :shock: hadde aldri tippa at de små kulene kunne ha slik effekt, bånn og topp under bære "hanken" var vekk, flaska var spjæra og korkene fant jeg aldri igjen ! Da blir det en tur på skyte banen i morgen, så noen proffe kan hjelpe meg med å stille den maximalt inn !!! Det skal sies at rifla var helt topp å skyte med, avtrekket syns jeg var meget bra, føltes ut som den istappen jeg har lest om her inne ! Kikkertsikte fikk meg til å innse at den kikkerten(tohånds) jeg kjøpte for 10 år siden for 3 lapper, ikke holder mål i det hele tatt. Kuppelen på flaggstangen til naboen(150 m) hadde vært borte kl 1 i natt.... lett, mens 2håndsen ikke fant hytta en gang. Med andra ord veldig fornøyd med kjøpet og ikke minst kaliberet som jeg har blit rådet til her inne :D

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...