Jump to content

Bygging av kjølelager for elg.


Mikkel

Recommended Posts

Hei! Ser ut som jaktlaget vårt etterhvert må gå til anskaffelse av et kjølelager for våre elgslakt. Størrelsen bør være slik at vi har plass til mellom 10 og 15 dyr. Vi vil jo selvfølgelig at dette skal være så billig og funksjonelt som mulig. Er det noen steder det er lurt å lete etter brukte kjøleaggregater, takskinner og alt annet det er praktisk å ha til et slikt rom?

 

Ser for meg at det er mest aktuellt å lage et slikt rom inne i en låve eller liknende bygning. Hvordan er det mest fornuftig å bygge dette med tanke på isolasjon osv? Er det noe annet det er viktig å tenke på? Hvordan gjør andre jaktlag med stor kvote med mye kjøtt som skal fordeles det med kjøling?

Link to comment
Share on other sites

SÅ billig og funksjonelt som mulig sier du. Vanskelig å vite hva du får om du kjøper et kjøleanlegg på bruktmarkedet.

Noen tips skal du uansett få.

 

1. Det demonterte anlegget MÅ være demontert av en fagman(Kuldemontør), holder ikke med en "nabo som har sett på slike anlegg i mange år". Vi snakker her om eventuell fukt på anlegget. På nyere anlegg er oljen i kompressoren(motoren) veldig hygroskopisk, dvs den tar lett til seg vann. Dette gjelder for anlegg som er bygget som et split-anlegg, dv at det er en inne-del som blåser kaldt og en utedel som blåser varmt med rør imellom.

 

Det lureste kan kanskje være å kjøpe et slikt kompakt-aggregat hvor man sager et hull i veggen og stapper inn aggregatet. Sjakk at begge viftene på et slikt aggrgat snurrer lett rundt(send bladet rundt med et skruhjern, fingeren) ved å dreie på det når det er uten strøm. Se om merkeskiltet på kompressoren er misfarget pga høy varme. Inne i aggregatet på den "varme siden" er det en kondensator(ser ut som en radiator), denne skal være fri for støv, deformering og skitt!

Masse mere å tenke på, men det blir for teknisk :-) Bruk noen kroner på å få en fagmann til å bedømme aggregattet med testkjøring.

 

Selve rommet kan du få kjøpe demonterte pre-fabrikerte rom fra f.eks din lokale kjøleleverandør eller tilsvarende.

 

Finner du et aggregat, kan jeg godt se på noen bilder av det. Send pm om aktuellt!

 

Fagbrev-og mesterbrev som kuldemontør siden.......leeeeenge siden :-)

Link to comment
Share on other sites

Du bør vurdere å få tak i et apparat som fjerner fukt i kjølelageret. Forkorter hengetida til elg dramatisk om det er mye fukt.

 

Heng heller ikke inn elg i kjøla direkte, som ikke er tørret/mørnet i slakterommet en dag eller 2. Det blir svært fort mygl da og slakt kan bli ødelagt.

Link to comment
Share on other sites

Det er viktig å ha god overflate på fordamperen også for å få ut fukten fra rommet.

En venn monterte et standard aggregat Norcool cu 450 i sitt rom. et rådyr var nok til å få mugg.

 

Jeg synes diskusjoenen egentlig er litt interessant men har litt feil vinkling... gjelder generelt for kjøpere/kunder av anlegg.

Her har dere 10-15 elg som skal modnes og med de mengdene kjøtt trolig selges. kjølingen har ALT å si for den kvaliteten dere får på sluttproduktet, sammen med renslighet på slakteplassen.

Jeg er ingen elgjeger men la oss si 150kg/dyr da. x 15 elg x 70 kr/kg..... da snakker dere verdier for 150 000 kr/år og så skal dere spare på de tinga som faktisk betyr noe for produktet. Det blir helt feil i mine øyne.

Dere må gå til noen som kan dette, og få et bra anlegg til en fornuftig pris!

På grunn av hygiene forhold må dere ha kjøleromselementer. disse kan også monteres selv, med litt fomling. de lages alt fra standard mål, til skreddrsøm.

 

Her ville jeg valgt et splitt aggregat med en større fordamper (innedel) enn det kondensatorsiden krever. Dette for å få stor overflate på fordamperen. husk også avløp fra bunnpanna.

 

Hilsen Lekkim (mikkel baklengs :-) )

Link to comment
Share on other sites

Jeg ville sett etter en brukt kjølekonteiner, der har dere alt ferdig montert untatt takskinner.

Finn.no der kan dere finne noe + linker og hint til forhandlere.

 

Problemet med containere er at takhøyden blir for lav på store dyr. Har sett et par sånne løsninger, greit til rein, villsvin og hjort, men fra store ungdyr og opp begynner de å slite med elgen.

Link to comment
Share on other sites

Problemet med kjølecontainere er at de sjelden er dimensjonert for nedkjøling - kun for å holde varer kalde på temperaturen de blir lastet inn på. Mikkel har helt rett (hvilket vi vet, siden vi er utdannet i kuldeteknikk på samme høyskole); riktig anlegg og rom er helt avgjørende for kvaliteten.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...