Jump to content

Winchester X2/X3


omega

Recommended Posts

Da det dessverre ikke lenger kan utelukkes at jeg i en fremtid vil komme til å søke på en praktisk halvauto, har jeg begynt å tenke. Hjertet forteller meg jo at det er en Remington 1100 eller en 11-87 jeg skal ha, men det lille som er igjen av hjerne, skriker selvfølgelig "Benelli, Benelli!". Og kanskje burde jeg bare gå for Benelli.

 

Langt der baki nøtta har det imidlertid i lang tid eksistert tanker om Winchester Model X2 og den nye X3, ev. FN SLP med 22" løp, og disse (vrang)forestillingene har i den siste tiden tiltatt i styrke.

 

Winchesters SX2 (Super X2) blinker seg ut som en heit kandidat. X3-en har vel automatisk trykkregulering og noe smekrere låskasse, men ser ut til å ikke akseptere 2¾"-patroner — hvis har jeg forstått det riktig. Er det andre forskjeller på X2/X3? Noen som har erfaring med disse modellene Winchester/FN, i tilfelle hvilke?

Link to comment
Share on other sites

Da det dessverre ikke lenger kan utelukkes at jeg i en fremtid vil komme til å søke på en praktisk halvauto, har jeg begynt å tenke. Hjertet forteller meg jo at det er en Remington 1100 eller en 11-87 jeg skal ha, men det lille som er igjen av hjerne, skriker selvfølgelig "Benelli, Benelli!". Og kanskje burde jeg bare gå for Benelli.

 

Langt der baki nøtta har det imidlertid i lang tid eksistert tanker om Winchester Model X2 og den nye X3, ev. FN SLP med 22" løp, og disse (vrang)forestillingene har i den siste tiden tiltatt i styrke.

 

Winchesters SX2 (Super X2) blinker seg ut som en heit kandidat. X3-en har vel automatisk trykkregulering og noe smekrere låskasse, men ser ut til å ikke akseptere 2¾"-patroner — hvis har jeg forstått det riktig. Er det andre forskjeller på X2/X3? Noen som har erfaring med disse modellene Winchester/FN, i tilfelle hvilke?

 

 

Følg det lille som er igjen av hjerne :D Velg Benelli M2.....

Link to comment
Share on other sites

Nå skal mesterskytteren i Norges vakreste by ha både kudos, heder, ære og respekt for sitt forsøk på appellere til venstre hjernehalvdel. :) Men av og til er det godt å samle inn informasjon, tenke — og bare få det ut av systemet. Tenke det ferdig.

 

Derfor tillater jeg meg å bumpe tråden: Er det noen som vet noe mer (positivt eller negativt) om SX2/SX3? Eter de all slags ammo, f.eks.?

Link to comment
Share on other sites

sx2en jeg hadde måtte jeg bytte gass stempelet på for å få den til å spise leirdue ammo iallefall. med alt anna var det bare fryd og gammen.

Link to comment
Share on other sites

Siste oppdatering:

 

Jeg bestemte meg for å ta saken i egne hender og undersøke litt selv ved å ringe til en rekke forhandlere. Ingen av dem kunne fortelle meg noe særlig om forskjellen på SX2 og SX3. De fleste henviste til forhandler, som er Nordskog Våpen.

 

Jeg kaster meg over telefonen til Nordskog, presenterer meg med fullt navn, legger fram mitt ærend - og blir satt over. Etter ei kort stund blir forbindelsen brutt i den andre enden. Alle kan være uheldig, så jeg prøver igjen. Det samme skjer. Alle kan ha en dårlig dag, så jeg prøver dagen etter (i dag). Det samme skjer igjen: Jeg settes til et sort hull, og det blir etter hvert lagt på.

 

Jeg bestemmer meg for å forsøke for aller siste gang, men denne gangen vil jeg ikke bli satt over noe sted. Jeg får direktenummeret til personen som kan svare meg på Winchester-spørsmålene mine, ringer ham, presenterer meg igjen - og blir satt over til en ny person, som er mannen som virkelig kan svare.

 

  • – God morgen, mitt navn er ___ ___. Jeg har snakket med en del forhandlere som henviser meg til dere. Jeg lurer på forskjellene mellom Winchesters haglemodeller Super X2 og X3.
    – Jeg skjønner ikke hvilke produkter det er snakk om. Er det rifler, hagler eller ammo?
    – Det er altså haglegeværer, halvautomatiske sådan.
    – Du mener SX2 og SX3. Modellene heter SX2 og SX3.
    – OK. SX2 og SX3.
    – Forskjellen er at SX3 er en nyere modell enn SX2.
    – Det er åpenbart, men det alene hjelper meg ikke så mye. Er det noen andre forskjeller?
    – Ja.
    – Hvilke forskjeller?
    – Det vet jeg ikke.
    – Kanskje det er noen andre der som vet noe om dette?
    – Nei, det er det ikke. *stønn, pause* Hør her: Vi har bestilt en del SX3-er, men vi vet ikke noe om forskjellene på SX2 og SX3 før vi har en SX3 i handa.
    – OK. *litt kritisk stemme* Men er ikke det litt bemerkelsesverdig, å bestille et parti våpen dere egentlig ikke vet så mye om?
    – Kanskje du heller burde prøve å snakke med noen av våre forhandlere?
    – Ja, kanskje det, men det har jeg som sagt gjort. Og de jeg snakket med, kunne ikke hjelpe meg, så de henviste meg til importøren.
    – Jaha, ja.
    – Unnskyld, hvem har jeg snakket med, hva er ditt navn?
    – Det har ikke du noe med! Jeg ønsker nemlig ikke å bli fornærmet. *klikk*

 

Mitt siste spørsmål stilte jeg av hensyn til etterrettelighet, for å bedre være i stand til å redegjøre for saken og for å gi Nordskog mulighet til å komme med tilsvar i saken. Det hadde selvsagt ikke vært aktuelt å publisere vedkommendes navn, men det er faktisk slik at Nordskog Våpen aktivt frasier seg egen tilsvarsrett, og da får jeg slå meg til ro med dét.

 

Oppsummert: Her har flere personer hos importør ved gjentatte anledninger over flere dager fått anledning til å svare meg, kanskje t.o.m. notere nummeret mitt og ringe tilbake, og dette var altså enden på visa. Jaja. Det er for så vidt trist. I min verden er denne behandlingen imidlertid en indikator på servicen jeg som kunde kan forvente meg hvis jeg skulle kjøpe et våpen derfra.

 

For meg vil dette selvfølgelig være sentralt i vurderingen av Winchester.

 

 

 

_________________

†: At modellene ikke heter Super X2 og Super X3, er positivt feil. Modellbetegnelsene forkortes imidlertid til SX2 og SX3.

Link to comment
Share on other sites

Omega, har ett ord til deg: Benelli :D

Du er i ferd med å overbevise meg. Eller egentlig har du overbevist meg for lenge siden. Nå skal jeg bruke de nærmeste månedene til å underslå en bærumstier eller to med jevne mellomrom fra familieøkonomien, hehe. ;)

Link to comment
Share on other sites

Er ikke Benelli rekyloperert da?

 

Ja, jeg er ei rekylpyse. Jeg innrømmer det. :oops: Det var derfor jeg mysa litt på SX2/SX3 i utgangspunktet - de er jo gassopererte og skal i teorien ha mykere rekyl. Jeg skjøt en del med Remington Model 1100 for ei stund siden. Den er gassoperert og aldeles vidunderlig å skyte med.

 

SX2/SX3 er jo litt mot-mainstream, og det er en posisjon jeg liker godt. 8)

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...