Jump to content

Feil på Sig Sauer


JohnUlv

Recommended Posts

Så var det feltstevnet fullstendig havarert for min del. Midtveis i militærløypa blir avtrekket mistenkelig lett og jeg feier av gårde et skudd før klokka er i gang. Etter litt plundring ser jeg at hanen ikke holder seg oppe etter ladegrep, og jeg avbryter runden.

 

Hva kan så være problemet? Etter å ha fiklet litt med avrekksvekt og avtrekksstopp ser jeg at det ikke har noen effekt. Dermed har jeg en mistanke om at det er et sear/inngreps-problem. Kan det være rekti'? og har noen en god medisin mot slik sott? Og hvis det er riktig, hva er det egentlig som har skjedd inni "der". Pistolen er en Sig Sauer X-six, 9mm, peise ny og har bare gått en 8-900 runder med fabrikk- og slappe hjemmeladede.

Link to comment
Share on other sites

Gjør denne testen.

Med pistolen delt, hold avtrekkeren inne og prøv å spenn hannen, det skal ikke gå.

Med avtrekkeren fortsatt inne, trykk ”tabben” på koblingen imellom avtrekk og sear forsiktig ned, da skal du høre et klikk, med avtrekkeren fortsatt inne, skal hanen nå hake seg opp når du spenner den.

 

Og denne testen.

Når hannen er nedspent, prøv å trykk hannen forover med fingeren, den skal være låst. Trekk avtrekkeren litt inn, låsingen skal løse ut og du kan trykke hanen frem.

 

Fortell hvordan dette fungerte.

Link to comment
Share on other sites

Hanen gikk an å spenne

 

Klikket kom, men så snart jeg slipper hanen spenner den ned.

 

Hanen gikk å trykke forover (med et merkbart knepp og litt motstand). Med avtrekkeren litt inn var den enkel å dytte inn (uten motstand).

 

Buuuuhuuu... Nå går vel hele sesongen fløyten. :(

Link to comment
Share on other sites

Når Sveitsisk mekanikk begynner å gå i stykker så tar jeg det som et sikkert tegn på at himmelen snart vil falle ned i hodene våre. (stjålet sitat)

 

Sørg for å holde oss oppdatert, få for all del en skikkleig forklaring på hva som egentlig var galt fra de som reparerer den.

Link to comment
Share on other sites

Hmm, merkelig. På høyere side forfra så sitter fjæra som presser sear/opphakingen imot hanen, sitter den under pinnen som kommer ut av utstøteren? Prøv også å legg press på sear’en med en blyant eller noe, for å se om hanen holder seg oppe da.

Link to comment
Share on other sites

Hanen gikk an å spenne

 

Klikket kom, men så snart jeg slipper hanen spenner den ned.

 

Hanen gikk å trykke forover (med et merkbart knepp og litt motstand). Med avtrekkeren litt inn var den enkel å dytte inn (uten motstand).

 

Buuuuhuuu... Nå går vel hele sesongen fløyten. :(

 

 

Neida ! Du har jo revolver'n i orden enda, og "petronelli'n"... Hold motet oppe, husk neste helg! Yeah! :P

Link to comment
Share on other sites

Jeg har pakket ned pistolen nå. Orker ikke sjekke mer. Sender den til Landrø i morgen så får de værsågod rydde opp. Og det bør skje temmelig kvikt. Skal holde dere oppdatert.

 

Og du, Orion, jeg venter fortsatt på den jæ*** umbraco-nøkkelen. Gidder vel for !"¤% ikke dra på feltstevne uten sigen. Omtrent som å spille fotball uten ball.

Link to comment
Share on other sites

  • 5 weeks later...

Da har jeg fått Sigen tilbake fra Capsicum (som nå har tatt over Sig Sauer-agenturet her til lands).

 

Tørrtesting i kjellern var litt so-so. Fortrekket kjentes noget grautete, men selve trykkpunktet var definert og fint. Etter avtrekksjustering dro jeg opp på banen og fyrte av 62 runder (noen slumper av diverse slag). Det gikk fint, bortsett fra én ting. Etter et av skuddene gikk ikke avtrekkeren ordentlig tilbake til nullstilling for nytt skudd (som om den ikke ville helt fram og hake opp sear-en eller hva f det heter). Men det var altså bare ett skudd og det kan jo i praksis ha vært tilfeldig. En skikkelig puss og mer testing vil vel si noe om det.

 

Hva var så problemet? Har egentlig ikke snøring.

En uke eller to etter at jeg sendte pistolen, ringte jeg Capsicum for å høre hvordan ståda var. Jeg fikk snakke med en hyggelig kar som heter Flemming. Han sa da at de ennå ikke hadde funnet ut eksakt hva som var problemet. Men han antydet at de tidligste x-six-ene som ble laget hadde en felles barnesykdom i avtrekkssystemet. Nøyaktig hva dette problemet var oppfattet jeg ikke, mulig han ikke visste det heller. Og språkproblemer (han er dansk) kom litt i veien i tillegg.

Han antydet i hvert fall at den beste medisinen var å i helhet skifte ut den innvendige delen av avtrekksmekanismen, og jeg antar at det er det de har gjort.

Så får tiden vise om det er godt nok. Mulig jeg ringer dem en dag og forsøker å få mer klarhet i hva de gjorde og hva som var feil.

 

Jeg skal samtidig bruke anledningen til å skryte litt av servicen hos dem. Jeg opplevde det slik at de prioriterte å få pistolen reparert så fort som mulig, og tok meg alvorlig når jeg ringte. Jeg stresset dem jo litt på at vi er midt i feltsesongen og at dette skjedde på verst tenkelige tidspunkt. Så "meget bra" til dem.

 

Og Orion... jeg ække sinna jeg. Det kunne jo vært mye verre. Jeg kunne hatt en colt... :? Præhæhæhæhæh

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...