Jump to content

Innvendig rengjøring av låsekasser


Recommended Posts

Jeg er av dem som synes det er greit og nødvendig å reingjøre kassa innvendig også. Men det er jo ikke alltid like lett å komme til. Det som er litt viktig er å holde låseflatene til låseknastene på bolten rene for å unngå rivinger i stålet.

På konvensjonelle kasser med kun to låseknaster er det verktøy i handelen for dette. En billig plastversjon som virker og en dyrere i stål fra Sinclair som virker enda bedre.

Problemet kommer hvis du har et våpen med tre eller flere låseknaster. Da kommer du ikke til med disse verktøyene. Da jeg gikk til anskaffelse av en Steyr Scout ble dette et problem, så jeg lagde meg et verktøy av en kassert pussestokk. Stokken ble kappet i passe lengde. En liten bit av plastcoatingen ble fjærnet og jeg filte til et lite flatt parti. Så boret jeg et 2,5mm hull. For å unngå å ripe stålet kappet jeg en pinne for sølvlodding og limte fast i hullet med epoxy. Pinnen er da 18,7mm lang og dia 2,5mm. På krysspinnen bruker jej VGF pussepropper kaliber 22. Med dette systemet kommer jeg inn i de fleste kasser da 22 proppene er smale nok til å passere mellom låseflatene i kassa. Verktøyet virker selvfølgelig på kasser med to låseknaster også og da kan du gjerne gå opp i størrelse på VGF proppene.

 

 

wb5rig.jpg

 

 

28cosb9.jpg

 

 

2v9aych.jpg

 

 

For å rengjøre fat bolt kassene er en kal 16 bronsebørste med fille rundt en enkel løsning, en kal 12 ullsudd kan også brukes, men blir jo møkkete da.

Link to comment
Share on other sites

Jeg bruker den på både Sauer 202 og S&L Victory, så den er nok brukbar på Browningen også. Ingen copyright så det er bare å kopiere :)

Jeg sendte faktisk beskrivelse og bilder til Sinclair, men det var ingen stor entusiasme å spore i forhold til å sette den i produksjon. Men jeg får nå reingjort mine multilåseklakk rifler og da er jeg egentlig fornøyd :)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...