Jump to content

Rifle 223 vs 22-250


Krieghoff Optima

Recommended Posts

Har skutt mye med 110 gran varminter ( i flere kaliber, deriblant 30-06)som er svært lik vmax. Av vilt har jeg skutt ravn, kråke,rev og bever samt en grevling. Det samme med 22-250, der jeg har brukt 50 grn varminter og 35 grn v-max.

 

22-250 gir mye mer "poff" effekt. Helt sjukt når kråka sitter på 15-20 meter. Et smell når kula slår inn i fuglen. Har en tmm-4 demper på løpet og da hører man innslaget mye bedre.

 

På bever opplever vi at de fleste 110 grn varmintkuler går igjennnom.I fjor skjøt jeg 4-5 bevere med en 300 win mag og ingen gikk igjennom. Viktig med stor fart for at man ikke skal få gjennomskudd. Er du ute etter splatt/poff effekt er 22-250 et mye bedre valg enn 30-06. Har også inntrykk av at mange sliter med å få topp presisjon med 110 grn vmax/varminter i 30-06. Vet ikke om det stemmer, men min 30-06 samler ikke spesielt godt. Et par kompiser får disse til å samle helt greit.

Link to comment
Share on other sites

Er du ute etter splatt/poff effekt er 22-250 et mye bedre valg enn 30-06.

 

Jeg har samme erfaring, da med 6,5x55 og 6,5-06 vs. 22-250. Har prøvd 95 gr V-max og 85 gr Sierra Varminter i 6,5. 250'n er mer spektakulær, og lettere å skyte med. Jeg tror også det er lettere å få god presisjon med 22-250 enn lettere_og_kortere_enn_normalt_kuler i større patroner.

Link to comment
Share on other sites

Er ingen problemer med presisjonen på 100m, V-maxene går faktisk best av allt jeg hittil har matet børsa med, selv med nesten 1 cm friflukt.. De stuttfete kulene i cal .308 taper kansje farten raskere enn de i .224 ?

Den obligatoriske melontesten var meget god, kunne umulig vært mye bedre med en dynamittgubbe i melonene, men det er ikke sikkert det blir det samme på "varmint"

Men har jo plass til en 22-250 i skapet, om 30-06`n blir for fislete :)

 

Edit:

35grn v-max i .224 har BC på 0,109

50grn v-max i.224 har BC på 0,242

110grn v-max i .308 har BC på 0,290

Om utgangshastigheten er lavere, så skal vel da .308 kulene holde bedre på hastigheten?

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Hvorfor ikke velge ett annet kaliber?

Siden trådstarter nevner at han vil begynne å ladde selv, så er jo 222.Rem Mag ett sært alternativ, eller hva med en .204 Ruger. Denne sender 40 grs kuler avgårde i 1200 m/sek uten å mukke.

Aner ikke hvordan tilgjengligheten er på komponenter til disse to kaliberene, men sikkert ikke værre enn noe annet.

Og om noen har 16 grunner for at man ikke skal velge disse kaliberene, så er jeg ikke interessert i å vite hvorfor :)

Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...

sitter nå å vurderer ei ny refle tell heimen.

kaliberet har falt på 22-250 pga at det er et kaliber jeg syns er spennende og litt artig å lade til og til å skyte predatorer.

rifle er jeg ikke helt sikker på enda. trolig det blir remington eller en ombygd mauserkasse.

kikkerten jeg skal ha på blir en meopta meostar R1 4-16x44 tactical,

men så kommer jeg til kule. sitter da å lurer på hvilken av varmint kule jeg skal velge. valget er 40 grain eller 50 grain.

men de to jeg ser på da er ballistick tipp, v-max og speer tnt.

hvem vil gi "mest" skade og effekt på skadedyr da? tenker da ut mot 300 m og kula må være ekspansjonsvillig noe som kulene her er

Link to comment
Share on other sites

Jeg ville sett bort fra kriteriet "mest skade", og heller tatt den varmintkula som gikk best, og i det kaliberet da gjerne ei av de tyngre med best BC.

Og så kanskje ei 40grs i tillegg til kortere hold.

 

Så kommer jo sp.målet om man skal ta vare på evt. pels.

I .223 blir vel 35grs V-Max oppskriften da, og så bruker vel de som skyter på lengre hold 40grs eller tyngre, men da med økt fare for gjennomskyting etter hva jeg har hørt (har ingen erfaring der).

Funker 35grs i 22-250 forresten? Kanskje 40grs ikke gir gjennomskyting pga den økte farten? hjelp? :lol:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...