Jump to content

Glockladning og tennhetter


Domino

Recommended Posts

Hei,

 

Jeg har tunet min gamle Glock, og erfarte at med ei lettere tennstempelfjær fikk jeg klikk på 1-2 skudd pr 5-skuddsserie så lenge jeg skjøt FFV Skarp eller Raufoss. Jeg satte i ei hardere fjær, og det smalt hver gang. Jeg har en hel del militærammo, så jeg ser ikke for meg at jeg kommer til å trene med noe annet med det første. Men til konkurranse (militærfelt) hadde det vært kjekt med mindre rekyl og et litt lettere avtrekk.

 

Så da er mine to spørsmål:

 

Kan noen foreslå ei ladning med mantlet (eller kobberbelagt) kule som lett holder faktor og fungerer bra i en Glock 17? Greit treffpunkt med originale sikter ville være en stor fordel...

 

I tilfelle det er vanskelig å få tak i Federal-hetter, er det noen som kan rangere andre tilgjengelige hetter etter hardhet? Sikkert noen "der ute" som har opparbeidet seg en del erfaring med ymse tennhetter...

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Eg har ein tuna Glock 26 med veldig lett tennstempelfjør. Mykje lettare enn Wolff sin 4lb, men den fungerer fint med CCI sine SP.

Har ikkje testa meir enn nokre hundre og har nok planer om å gå over til federal for sikkerhets skyld til slutt.

Men som sagt, ingen klikk enda.

 

Når det gjelder ladning så skal 4,8 grain N340 bak ei belagt 124 grain kule stort sett holde faktor. COL i underrkant av 29mm. ( Dette er med archipelago kuler ) Det går nesten i min 26 og litt over i ein Glock 34 eg testa. Den er vel ganske lik ein 17, men med litt lengre løp.

 

Ø

Link to comment
Share on other sites

Jeg lader selv og bruker CCI tennere uten noen funksjonsfeil.

Til LabRat: Hvorfor skal du over fra CCI? Er Federal bedre?

 

Lader kanskje litt hardt med 5 grain på ei 124 kule, så jeg skal ned på deres nivå. Min Glock 26 er totalt modifisert med et nydelig lite og glatt avtrekk, alt kjøpt hos LoneWolf til en fornuftig penge, deriblant en svakere tennålsfjær.

Link to comment
Share on other sites

Federalhettene er mykere enn CCI, så for å være sikker på å ikke få klikk med svak tennålfjør er Federal det beste.

Joda, men etter hva jeg har forstått kan det til tider være vanskelig å få tak i Federal-hetter? Og da er det veldig greit å vite hva som er det beste alternativet.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...
  • 2 weeks later...

Nå har det kommet litt komponenter i hus. En boks Norma P4 er handlet inn (340 var ikke å oppdrive), samt ei mantla hulspisskule fra H&N på 115 grains. Tenkte å lade med Fiocchi hylser i første omgang. Så alle fornuftige innspill (med alle vanlige forbehold såklart) om kruttmengde og patronlengde tas imot med takk.

Link to comment
Share on other sites

Stadig noen som nevner P4 eller P5 av en eller annen merkelig grunn :? Jeg kjøpte en boks av dette stoffet jeg også, og fikk med et ark med følgende data for 9mm og 115 gr, kuler:

 

Hornady 115gr XTP lengde 27.5mm, Norma hylser, CCI500 hetter, testvåpen Beretta 92:

5.0gr P4 -> 1116 fps

5.3gr P4 -> 1182 fps

 

Rem 115 gr. RN/FMJ, lengde 29.6mm, GFL hylser, Remington hetter, testvåpen Sig 210:

5.2gr P4 -> 1249 fps

 

Rainier 115gr RN, lengde 29.6mm, GFL hylser, Remington hetter, testvåpen Sig 210:

4.7gr P4 -> 1111 fps

5.0gr P4 -> 1157 fps

 

Hvor disse dataene kommer fra vet jeg ikke, så obs!, obs! etc. Ikke et veldig solid grunnlag, men sammenholdt med andre data kan det dog være et utgangspunkt.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...