Jump to content

Full krig i heimen...


CatLikeFox

Recommended Posts

I går ble det full skjærings mellom terrieren og spetsen. tispene er begge ca ett år gammel. løpetiden har kommet på den ene. De røyk ihop 3-4 ganger iløpet av ettermiddagen. De har stått i samme hundegård siden de var små. Problemet er at terrieren biter så fra seg at jeg ikke tørr å la de slåss ferdig. Spetsen har vært "sjefen" til nå, og det ser ikke ut til at hun har tenkt å underkaste seg med det første....

 

Endte med noen flenger og halting på to ben hos spetsen.. Nå står de i hver sin hundegård. Er litt usikker på hvordan jeg skal gripe dette ann.. Så hvis det er noen her inne som har erfaring med tøffe skarpe raser så tar jeg i mot det med takk.

Link to comment
Share on other sites

Tro kan man gjøre i kirka ;)

Men jeg tviler på at terrieren finner seg i å være "underdog" og med to jevngamle tisper som er like stridige, så kan det fort gå gale.

Men, jeg kan selvsagt ta feil. Monrad som driver Fox oppdrett lar ikke terrier tisper gå sammen av dårlig erfaring.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har sett resultat av to foxterriertisper som røk i sammen (Dagen etter). De sto i hver sin garde med støvere. Både tisper og hanner. Det gikk greit med de milde støverene men ikke innbyrdes :x

De tok nesten livet av hverandre og så skikkelig herpa ut. Kunne så vidt stå oppreiste.

Tror det sikreste er å ha dem adskilt ja. Den virkelige verden er ikke helt som i "Hundeviskeren" med fryd og gammen :lol:

Link to comment
Share on other sites

Jeg har opplevd 2 hunder (dachs og jamthund) som jeg rett og slett aldri fikk avklart rang innbyrdes til tross for mye jobb med problemet. Det var to han hunder og det skal jo i teorien være litt enklere enn to tisper som er skarpe...

Det som jeg endte opp med var at de overhodet ikke vurderte å prøve seg når jeg var i nærheten, men at det smalt når de var alene eller med kona. Så det er nok ikke alltid så enkelt med to. Min erfaring er også generelt at hunder som stadig sloss og holder på, generelt blir mer og mer aggressive.

En annen ting er at ting de opplever i ung alder kan bli negativ ballast hele livet. For mange år siden hadde jeg en dachs som ble angrepet som valp og den andre sluttet ikke å bite selv om han underkastet seg. Du kan trygt si at i resten av han's liv var aldri underkastelse et teama igjen...

 

Så mitt råd er å prøve innefor rimelighetens grense å ordne opp i dette, hvis det ikke går så ha de adskilt resten av livet eller omplasere en av dem. Men det er kanskje ikke det rådet du ønsker.

Link to comment
Share on other sites

Har 4 tisper sammen , 2 foxterriere og 2 foxhounds. Har ikke hatt problemer å snakke om verken i løpetid eller ellers. Alderen på terrierne er 10 og 3,5 år. Alderen på støverne er 7 år og 9 mnd. Jeg må allikevel være forsiktig med hvilke fremmende hunder jeg slipper i hundegården sammen med mine , dvs støverne godtar alt men det er verre med terrierne. Utenom hundegården tror jeg aldri mine hunder har slåss med andre , ikke som jeg kommer på i farta. Og de har vært sammen med mange forskellige hunder.

Link to comment
Share on other sites

Vel, her er Drever`n(2) og Dachsen (13) trygt plassert i hver sin hundegård, dette er to hannhunder og de to er ikke gode busser. Akkurat nå har kannindachsen til samboeren løpetid og driver med de sjofleste tricks for å friste gutta -så jeg har innført et nytt begrep; Paradise kennel...

 

Dachstispa mi (5) som ikke har løpetid ,har skjelden tålt trynet på gjeterhundene i huset og sammenlagt blir dette som familefeide i Tyrkia .

 

Vel, det går på sitt vis men vi må jo passe på så det som ikke går sammen, er i sine respektive plasser.

Link to comment
Share on other sites

Det er nok mye hormoner i omløp akkurat nå. Så jeg skal la det roe seg litt ned. Håpet hadde jo vært at spetsen hadde underkastet seg da jeg ikke tror terrieren kommer til å gjøre dette. Håper at det blir mulig å ha de i samme hus under oppsyn, så får de stå i to gårder ellers.

 

Omplassering er selvsagt et alternativ, men begge har vist gode takter på jaktfronten allerede . Så da får man heller tilpasse seg 8)

Link to comment
Share on other sites

2 "triks" (om du kan kalle det det) som jeg så på en tur i USA for noen år siden. Begge er "litt på kanten" synes jeg, men de hadde ihvertfall effekt på de 2 terrierne og 2 rottweilere som jeg så.

 

1. puttet på strømhalsbånd på begge rottweilerne, med magnetsensor. Når hundene barket sammen fikk begge støt. Begge var vakt hunder som var fremragende til å patruljere og var ganske aggressive. Eier ville ikke omplassere dem og brukte denne løsningen. hørte 3 skrik 3 forskjellige netter. så var det stilt og siden (som jeg har hørt) har de ikke gått løs på hverandre heller.

 

2. terrierne gikk i tottene på hverandre nonstop når eieren ikke var der. eieren var der "harmoni". Det han gjorde var å putte på "muzzles" (munnbind?glefsebånd?) på begge to. Forlot heimen og filmet seansen utenfor i bilen (tilfelle bindet skulle falle av) Så fikk de "sloss" en god stund. Etter 2 timer så var de fullstendig utslitt. begge 2. Han kom hjem tok av bindene og gikk tur med dem sammen. ingen problem, gjentok prossesen i en uke (ble gradvis kortere kamper, til slutt ingen kamp) så fjernet han bindet.

 

 

kjenner ikke til styrke forholdet på dine hunder så vil nok ikke anbefale dette om den ene er vesentlig sterkere enn den andre.

Link to comment
Share on other sites

Styrkeforholdet er nok litt mere ujevnt.. Terrieren vinner nok soleklart en slosskamp... Men spetsen har vært sjefen frem til nå, så hun har ikke tenkt å gi fra seg tronen uten kamp. Er helt sikker på at terrieren hadde tatt over hvis jeg hadde sluppet de ilag. Problemet er bare at jeg er bekymret for hvordan spetsen hadde sett ut etterpå....

 

Vet ikke om det er noen "metode" for å la terrieren ta over førersetet...?

Link to comment
Share on other sites

Har ingen vettuge råd å komme med bortsett fra lykke til,for det ser ut til at det kan bli tøft til tider,,,, men la dem sosialisere seg sammen med deg på tur i bånd,kanskje kan være noe som kan løse seg over litt tid? ikke vet jeg,,,,men ta kontakt med fagfolk kanskje skulle være en idè,,,

 

det med at spets tispa vil underkaste seg, ja det er vel ikke lett å si,,,,

 

her i heimen så er det 2 spetser hann 10 år og hunn 2 år, di går i lag i hundegård hele tida,bortsett fra løpetid, men hun er ikke så glad i han da, men han er xtremt glad i henne :mrgreen: til min store fortvilelse,,,,,men hun var sikkelig snærpete sur kjærring leeenge etter løpetida var over og var rett å slett grinete på han,,,,, så kanskje ditt tillfelle roer seg litt når løpetida er over og dem kommer seg litt i normale gjenger,,,,ikke godt å si,,,, mi er fortsatt ikke helt den samme lekne plagsome tispa som vill leke og by opp til dans enda, til tross for at løpetida var over rett før påske,,,,

Link to comment
Share on other sites

Hold dem separert. Har hatt mange laikaer i hop, men på et eller annet punkt så er ikke dominant kroppsspråk nok, og da går trår de til med andre midler og det smeller.

Når de står hver for seg så kan man se at de har en god tone og det funker fint å slippe dem løs i skogen sammen, men settes de sammen i hundegård eller er inne i huset i lag, så er vi i gang igjen etter ganske kort tid.

 

Har selv hatt spets og de er ikke akkurat kjent for å legge seg flate selv om de er opp i mot en sterkere hund, og en terrier er vel ikke hakket bedre :lol:

 

Separat hundegård er det beste og billigste i lengden :wink: Dumt om det skulle smelle i slutten av august når grevlingjakta starter her og fuglejakta starter i Sverige :roll:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...