Jump to content

.270 kontra .270 WSM


Kronhjorten69

Recommended Posts

Noen anbefalinger-skal ha meg en ny rifle, våpensøknad innvilget og det klør etter å få brent visakortet :mrgreen: Noen som har erfaringer med .270 wsm? Blir max 300 meters hold,skal ta demperen fra en 7 mm rem mag og sette på. :D

 

Er higen på en 270 wsm grunnet anslagsenergien...Liker at det jeg skyter på faller i skuddet!

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Jeg hadde uten tvil kjøpt WSM. Både Norma , Winchester og Remington lager hylser så det er ikke noe problem.

Men akkurat noen god grunn har jeg ikke men jeg liker den ekstra hastigheten og når du står med patronen i neven er du ikke i tvil :D

Link to comment
Share on other sites

270 WSM går i kort kasse, og gir hendigere børse, men hylsa er mye feitere, så et magasinkapasiteten går drastisk ned. Typisk fra 4+1 til 2+1 (Savage). Har vel teoretisk bedre presisjonspotensiale og mer effektiv kruttforbrenning, mens komponenter er dyrere og fabrikkammo værre å få tak i.

Link to comment
Share on other sites

Det eneste som er dyrere med 270WSM er vel hylsene, ellers bruker begge samme kuler, kruttyper og tennhetter. Skal man ha kort kasse er det mange riflemerker som faller ut da mange har sluttet å produsere korte låsekasser. Det må vel bli remington eller ei gammel kasse fra tikka eller sako som passer best da. Skal du ha ny rifle og denne kommer med lang kasse er det nok bare magefølelsen som velger 270W eller 270WSM. Personlig tror jeg 270W overlever 270WSM, litt pga godt innarbeidet og kjent kreasjon.

Link to comment
Share on other sites

@ kjella.

Vil det si at wsm gir 970-980 m/s?

Syntes det er litt mye ifølge mine tabeller.

 

Jeg har rett under 900 m/s med 58gr. mrp bak en 150gr. Nosler partition i 270 win.

Rifler er jo forskjellige da. Min Mauser i 270 win. 24" Lothar Walther pipe gir 910 m/s med 57 grain MRP bak samme kule.

Dette er veldig likt hva Norma oppgir i sin Reloading Manual.

For 270 WSM oppgir Norma 970 m/s med 65,8 grain MRP bak 150 grain Hornady SP.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...