Jump to content

Kaliber i combi, er litt grønn der.


Guest graahund

Recommended Posts

Guest graahund

Kjøpte en combi i fjor høst i 7.57r. er det noen her som har no erfaring med den ? Har hørt mye både for og imot, men har ingen erfaring selv. Komentarer mottas med takk.

Link to comment
Share on other sites

Hei Baard.

Jeg har 7x57R i kombien min og synes det er helt perfekt til rådyrjakt.

Jeg har to hjemmeladninger med samme treffpunkt som jeg bruker. Nr.en 139g Hornady Interbond over 47g N160 til rådyr, og nr. to 175g Nosler Patition over 48g N160 til større hjortevilt og gris. Det må dog sies at begge ladningene så langt bare er brukt på rådyr. Kronografen sier 760m/s med 175g kula og 770 m/s med 139g kula.

15-20 rådyr er felt på jakt og omtrent det samme på kommunale ettersøk. Slakterne er jevnt over veldig fine og skuddreaksjonene som du er vant med fra 6,5'en!

De to tre første dyrene jeg felte med kaliberet var med 140g Nosler Patition over 49g Norma 204 i 820m/s og de slaktene var ikke pene. Derfor byttyet jeg til det jeg bruker i dag.

Det er også vert å nevne at jeg synes det er stor forskjel i rekyl mellom den lette og den tunge kula. Den tunge kula gir meg faktisk en "rapp" i den lette kombien min (2,74kg).

Det virker for meg som dette er et veldig greit kaliber og lade for, du får ingen overaskelser og jeg har bare opplevd veldig god eller ennå bedre presisjon.

Utbudet på hylser varierer litt, men du får alltid tak i Norma hylser. Personlig bruker jeg Hiltenberger hylser og de trenger ennå ikke trimmes etter seks omladninger.

De beste kruttene er etter min mening 204 og N160.

Av kuler er det jo masse "snakcs" å velge i. Jeg foretrekker "premiumkuler", selv om jeg ser at mange påstår at kaliberet klarer seg like bra med "standard" kuler.

 

Hvilke merke er det på kombien din?

Og hva har eller skal du ha av siktemidler på den?

Link to comment
Share on other sites

Guest graahund

@Hans Kristian, takk for utfyldene svar. Ellers er jeg jo vant med 3006 og da, uten at det har noen betydning. :D

Combien er en Sabatti toppet med en Leupold 3-9 x 40. (Husker ikke betegnelsen)

Link to comment
Share on other sites

Hei Baard.

Jeg har 7x57R i kombien min og synes det er helt perfekt til rådyrjakt.

Jeg har to hjemmeladninger med samme treffpunkt som jeg bruker. Nr.en 139g Hornady Interbond over 47g N160 til rådyr, og nr. to 175g Nosler Patition over 48g N160 til større hjortevilt og gris. Det må dog sies at begge ladningene så langt bare er brukt på rådyr. Kronografen sier 760m/s med 175g kula og 770 m/s med 139g kula.

15-20 rådyr er felt på jakt og omtrent det samme på kommunale ettersøk. Slakterne er jevnt over veldig fine og skuddreaksjonene som du er vant med fra 6,5'en!

De to tre første dyrene jeg felte med kaliberet var med 140g Nosler Patition over 49g Norma 204 i 820m/s og de slaktene var ikke pene. Derfor byttyet jeg til det jeg bruker i dag.

Det er også vert å nevne at jeg synes det er stor forskjel i rekyl mellom den lette og den tunge kula. Den tunge kula gir meg faktisk en "rapp" i den lette kombien min (2,74kg).

Det virker for meg som dette er et veldig greit kaliber og lade for, du får ingen overaskelser og jeg har bare opplevd veldig god eller ennå bedre presisjon.

Utbudet på hylser varierer litt, men du får alltid tak i Norma hylser. Personlig bruker jeg Hiltenberger hylser og de trenger ennå ikke trimmes etter seks omladninger.

De beste kruttene er etter min mening 204 og N160.

Av kuler er det jo masse "snakcs" å velge i. Jeg foretrekker "premiumkuler", selv om jeg ser at mange påstår at kaliberet klarer seg like bra med "standard" kuler.

 

Hvilke merke er det på kombien din?

Og hva har eller skal du ha av siktemidler på den?

 

760 m/s med 48 grn N 160 og 175 grn kule :shock::shock::?::?: Rundt 720 m/s ville vel være mer normalt..? 760 m/s klarer jeg med 160 grn kule og 49 grn N-160.. Er du sikker på den kronografen din... :?:

Link to comment
Share on other sites

@Jaktfalken

Ja helt sikker, ble litt overasket selv også og ba bøsjemakeren sjekke for overtrykk. Han sa at det var ok!

Opplever at Patition kuler går fort i denne, og har selv tanker om at de må gi noe høyere trykk enn standard kuler. Kan legge til at samme ladning med 175g Hornady RN gir 730m/s.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...