Jump to content

Reinsjakt på harangervidda. trenger hjelp!


Kjetil123

Recommended Posts

jeg hadde tenkt å søke på reinsjakt i år, så jeg gikk inn på inatur.no og skulle legge inn søknad der. der var det jo kun for oppdal elns, og det er et stykke unna der hvor jeg bor. så jeg prøvde å finne for å søke på hardangervidda, men fant ikke så bra ut av det :(

så jeg lurte på om det var noen som kunne hjelpe meg med et par linker eller noe, hadde satt veldig pris på det! :D

kanskje noen har egne erfaringer også, da er det bare å slenge med de ;)

 

takk for alle svar!! :D

Link to comment
Share on other sites

Det har nesten ikke vært mulig å få kort på Hardangervidda de siste 3-4 årene. Årsaken er visstnok feiltelling av bestanden. Det var mye færre dyr på vidda enn man trodde. Der jeg pleier å jakte er det bare grunneieren selv som har tatt et og annet dyr til eget forbruk. Når man setter igang med normal jakt igjen vet jeg ikke men jeg skal prøve å få tak i et kort i år.

 

Før jeg ble kjent med "noen" var det lettest å få jakt i på vestsiden av vidda. Det er helt klart en fordel å kjenne "noen"..

Link to comment
Share on other sites

Det er ikke så lett å få kort på vidda lenger.

Jeg prøvde selv å få kort på Eidfjord og Ullensvang sin statsallmenig i fjor uten resultat.

Men helt umulig er det ikke, Jeg kjenner noen som fikk kort på Eidfjord sin allmening i fjor, de betalte kr 1000 for et simlekort. Dette må jo kalles rimelig.

Jeg jaktet en del på Hardangervidda for 7-13 år siden. Da var det veldig lett og få kort. På den tiden ble det delt ut ca 12 000 kort med en fri kalv per kort. I dag tror jeg det blir delt ut ca 2000 løyver

Bestanden ble senere flytelt til ca 4500 dyr , og var på samme tid annslått av DN til å være på rundt 20 000 rein :roll:

Men DN tar som kjent ikke særlig kritikk av dette.

 

http://www.eidfjord-fjellstyre.no/artikkel.aspx?AId=1231&MId1=486

http://www.ullensvang-statsallmenning.o ... &Itemid=44

Link to comment
Share on other sites

Hei

 

Du skriver at du ønsker å søke om villreinjakt på den aktuelle allmening høsten 2010.

Ditt fulle navn.

Adresse.

Tlf nr.

e.post

 

Så er det i boks.

 

Ikke skriv at du ønsker bukk eller noe slikt, de løyvene går garantert til innbygdinger.

Det du kan skrive i tilegg, er at du er inntressert i kort etter sesongen har startet, hvis noen leverer inn ubrukte kort.

Det er nokk de som bare jakter første helgen/helgene, og starter med annen jakt(hjort) senere.

Link to comment
Share on other sites

  • 4 months later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...