Jump to content

Flass på hund?


Oddgeir

Recommended Posts

Nei, han virker ikke plaget av det. Bare jeg som har lagt merke til det.

Han får tilsatt olje i maten. Og spiser godt og er ellers i veldig god kondisjon.

 

Burde man bruke noen slags balsam eller lignende for å hjelpe på tørr hud da?

 

 

 

 

Takk for svar :)

Link to comment
Share on other sites

Ofte er det noe med foret; noen reagerer med dårlig pels (flass, matt pels osv) og da kan det være greit å skifte og se om det kommer seg. Hunden din er jo valp enda og trenger for i forhold til alderen sin. Olje i maten hjelper også på pelskvaliteten.

 

Klart det finnes produkter i handelen; du og lommeboka di får avgjøre om dere har bruk for det ;) Jeg har nå mest tro på at det er foret da. NB; svært mange HAR jo litt flassete hud uten at det er noe galt i det; de bare er sånn.

Link to comment
Share on other sites

Vi har hatt problemer med flass og tørr hud, og har hatt lange kurer i samarbeid med veterinær for å finne ut av hva som forårsaker det. Det var rett og slett allergi, men ingen tester ga utslag på noe allergi.

Det viste seg da at det var noe i foret som var årsaken, og det var samme problemet i større eller mindre grad avhengig av hvilket for han fikk. Løsningen ble å bytte til Eukanuba sensitive skin, da ble han fin i pelsen og hadde ikke mer flass eller allergi.

Link to comment
Share on other sites

Han bruker Handler Import sitt juniorfôr. Mener det heter Carrier Junior.

Men spiser mye vom og fersk fisk. Han får rapsolje i maten er soya eller mais bedre?

Skal gå over til voksenfôret når denne sekken er tom.

 

Det er ikke mye flass, du er nødt til å se etter det for å finne det nesten.

Link to comment
Share on other sites

Hunder kan iblant få noe som kalles "stressflass". Det arter seg som akutt flassing i lettere stressede situasjoner, gjerne på ryggen og sidene. Det er ikke store mengder, og flakene er små, nesten som mel. Det pleier å forsvinne igjen fort. Dette er vanlig hos en del hunder, og ikke noe å bekymre seg over.

Link to comment
Share on other sites

Da skal jeg ikke bry meg så mye med det enda, skal heller følge med og se hvordan det arter seg.

 

Tidlig og slutte nå ja.

Men sa jeg skulle bruke opp denne sekken og så skifte fôr, den holder til midten av Juni vil jeg tippe.

Tror det skal gå bra, hvertfall om høyenergiforet er av god kvalitet. Han spiser mest vom, fisk og kjøttavskjær uansett så :)

han er dessuten i høy aktivitet til vanlig, har det mye å si på om jeg burde bytte eller beholde valpefôret?

Link to comment
Share on other sites

Det går helt fint,valpefor og rett over på energifor syns jeg er en bra ide`

Det jeg tenkte på var at du skulle over på vanlig tørrfor om noen uker,for så å bytte til høyenergi forran jakta,da mener jeg bestemt det hadde hvert lurest å beholde valpeforet noen måneder til.

Ellers syns jeg du kjemmer den bort... gutta mine sikler av misunnelse over den dietten!

Fersk fisk og vom!

Link to comment
Share on other sites

Da fortsetter jeg kanskje like gjærne med valpefor til over sommeren. Har ingenting å si for meg, ettersom prisen er omtrent den samme.

 

 

Grunnen til at han får fisk og kjøttavskjær er vell forr at det blir en del avskjær når jeg jobber på restauranten. tar med meg det som er av avskjær som vi ikke koker kraft på. Og så fisker jeg veldig mye. Og tørrfisk får han en del av når han oppfører seg pent :P

Er nokk av den slags der jeg kommer fra så.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...