Jump to content

Hvor får jeg tak i 1:9 riflestigning til 243/22-250?


sandbergsem

Recommended Posts

Jeg har lenge hatt interesse for våpen og jakt, men det er først nå, når jeg er 18 at jeg kan anskaffe meg det jeg har lyst på. Har lest meg i hjel på mange forumer, og funnet frem til at jeg skal anskaffe meg en rådyrpatron i et kaliber med lite rekyl og god presisjon. Valget har dermed falt på 243 eller 22-250. Problemet med disse, er utgangshatigheten og riflestigningene. Grunnet stor hastighet og tunge kuler, har de visstnok lett for å rotere og gå skjevt gjennom målet på 25-30 meter, med for slak riflestigning. Så det jeg lurer på, er hvor jeg får tak i rifler som har perfekt riflestigning, 1:9? som skal være idell til kuler på 100 grains og deromkring som jeg har tenkt til rådyrjakt. Noen som har forslag til forhandlere eller seriøse privatpersoner som har mulighet til å skaffe meg en slik børse?

Jeg har i tillegg lyst til å lade egen ammo, er det dyrt og vanskelig å komme i gang? Sliter med å finne forhandlere som har idielle kuler og krutt. Har sett på XXL, men er det bra nok?

 

Jeg har ingen liten erfaring når det gjelder kruttvåpen, så hvis noen har lyst til å hjelpe meg, så hadde det vært kjempehyggelig.

Link to comment
Share on other sites

Hei.

Du kan jo ta en nærmere titt på Ruger sine Hawkeye rifler i kaliber 243W som har en riffelstigning i akkurat 1:9. Våpen-Søilen i Bergen er hoved importør for Ruger. Har selv en Ruger M77 i kaliber 243W som jeg er kjempefornøyd med. Bruker den på Bukkejakta med Federal Fusion sin 95 grain kule. Presisjonen er det ingenting å si på. Har skutt noen rådyr med kombinasjonen og jeg er sålangt fornøyd med patronen. Rene og pene slakt. Mange hevder at kaliber 243W er en av de beste kalibrene som en kan bruke på rådyrjakt. I de siste årene er det kommet et mye større utvalg av patroner i kaliberet. De fleste kjente patronmerkene har nå ammunisjon i kaliberet. Både i helmantel og blyspiss.

 

http://www.ruger.com/products/m77Hawkey ... /7105.html

Link to comment
Share on other sites

Jeg har en 22-250 med stigning 1:9. Dersom jeg skulle kjøpt pipe i dag ville jeg derimot valgt 1:8 fordi jeg må ha hele 970 ms for å stabilisere 75 grains Scirocco. For å få det gjelder kun MRP. Kunne tenkt meg litt mer å gå på så jeg slipper å lade oppunder max. Lette kuler er ikke noe problem. 35 grains v-max går fantastisk bra. Bare et lite tips....

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...