Jump to content

Kunkuranseladning sierra mk 168 grs


jegern79

Recommended Posts

Hei.

Har skaffet meg sauer 200 i 308 med 74 cm pipe.

Er det noen her inne som sitter på gode machladninger for 168grs sierra mk i 308.

Helst med N-140 krutt.

 

Kunne egentlig ha tenkt meg en så hurtig ladning som mulig ift feltskyting,

samt en mildere ladning til baneskyting.

 

På forhånd takk for svar :)

Link to comment
Share on other sites

Har ladet med 44-44,5 grs N-140 og 168 grs MK, dette var opp mot max i min Remington 700. Har også brukt Norma 11 til denne kula, med godt resultat. For å få mest mulig hastighet ville jeg valgt Norma 11 eller N150.

Link to comment
Share on other sites

mitt råd (om du har tenkt bruke 308 sauern til dfs skyting) er å droppe 168 grs kulene å bruke 155 grs kuler til feltskyting og eventuelt 150 grs kuler til baneskyting.

 

155 grs kuler har bedre BC enn 150 grs kulene, og like god eller bedre BC enn det 168 grs kulene har. å du får de ut med nesten 50 msek mer. Så til feltskyting er 155 grs kuler bedre (i mine øyne)

 

I tillegg får du mindre rekyl med 155 og 150 grs kuler enn du får med 168 grs.

 

Jeg har brukt 155 grs sierra og lapua på feltstkyting, ladet til 850 msek med 46,5 grs N150 (max i følge vihtavuori tabell) å kulebane og vindavdrift blir mindre enn maxladet 168 grs sierra MK

 

dette ble kansje ikke det du spurte om. (men jeg har ladet 168 grs sierra MK med 43 grs N150, den gikk ca 800 msek)

Link to comment
Share on other sites

Ser at jeg var uforsiktig da jeg la ut ladedataen lengre opp. Jeg skulle opplyst at dette var med Norma hylser, disse har noe større volum en Lapuahylsene som Vihtavuori bruker. Ladningen min er forsket frem med kronograf og mikrometer, og i mitt våpen.

 

I en gammel VV tabell var dette en grei ladning. Og i samme tabell er ladningen for 150grs Sierra lavere enn den er i 2009 tabellen. Så jeg vil si at det er sprikende variasjoner i tabellen.

Link to comment
Share on other sites

Takk for veldig gode svar!

Ingen tvil om at 155 grs kula blir interessant om den har høyere BC enn 168 grs kula.

Mindre rekyl teller jo positivt uansett, og spesielt ved stangskyting!

Men har 500 168 grs mk liggende, og kommer til å prøve opp mot 43 grs N-140 (starter på 41 grs). Har også en del 150 krutt liggende, og prøver å jobbe meg opp mot maks her også..

 

 

Er forøvrig kun 168 grs i 3006 jeg har erfaring med presisjonsmessig sjøl.

Er presisjonen like god i 155 grs kulene i dine våpen Høggern?

 

Isåfall blir det nok 155 grs fremover for min del :)

 

Trener forøvrig med nato og har ikke fått somlet meg til å kronografert i den 74 cm lange sauerpipa enda. Noen forslag til omtrentlig hastighet? Regner med at den ligger rundt 860-880 m/s sjøl.

Link to comment
Share on other sites

jeg får 150 grs sierra MK og 155 grs sierra palma til å gå omtrent like godt som 168 MK.

155 scenar var ikke like lett å få god presisjon på men når jeg fant godladninga var den som de andre.

 

Selv om 155 og 15o grs kulene sikkert samlet noen mm dårligere enn 168 grs kulene fikk jeg alikevel bedre praktisk presisjon(bedre resultater) med de kulene pga mindre rekyl og lettere å skyte med.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...