Jump to content

Flammeherding i norge.


Recommended Posts

Hei folkens.

 

Jeg er av de som liker våpen med flammeherding på kassa til hagler og somme rifletyper. Jeg har nå ei rolling block kasse under bygging(tanke prosjekt enda) mangler noen få deler. Men finishen på denne er borte for lengst. Kan jo selvsagt blånnere men liker flammeherding bedre.

 

Så hvem gjør dette i landet og pris ligger dette på?

 

Håper noen vet :D

Link to comment
Share on other sites

Tror Vågsland Våpenforretning kan være behjelpelige, de gjør meget godt arbeid.

Pris er jeg usikker på, flammeherding er jo litt av en prosess så du må nok forberede deg på et høyere nivå enn blånering.

 

Han har nettside med kontaktinformasjon hvis du søker på google.

Link to comment
Share on other sites

Takker da skal jeg høre med de karene.

 

Ja regner med det er dyrere men jammen er det finere også. så da får jeg se om prisen er vært det eller ikke når jeg kontakter de...

 

Takk nok en gang folkens. Og skulle det være flere som vet om noen som driver med dette så si fra. Noen har ratt lengere venteliste enn andre :wink:

Link to comment
Share on other sites

Hei folkens.

 

Jeg er av de som liker våpen med flammeherding på kassa til hagler og somme rifletyper. Jeg har nå ei rolling block kasse under bygging(tanke prosjekt enda) mangler noen få deler. Men finishen på denne er borte for lengst. Kan jo selvsagt blånnere men liker flammeherding bedre.

 

 

Jeg synes også at rolling block og flammeherding hører sammen. Lykke til med prosjektet, kanskje du kan lage en tråd, gjerne med bilder- før/etter?

Link to comment
Share on other sites

Nå har jeg ikke peiling på dette utover det jeg har lest på googlede nettside og det er nok jeg som roter med engelske utrykk.

Min forståelse for det var at di orginale "flammene" kom fra en dårligere herdeprosess i tidligere tider. Rett og slett at de ikke greide å herde jevnt over hele overflaten som så ga "flammer" i stålet? Sånnesett er flammeherding en "dårlig" utgave av settherding? Eller er foregår flammeherding uten tilsett av karbon?

 

Flott om du kunne forklare forskjellen på flammeherding og settherding. Dette er veldig spennende. :D

Finner ikke tråden på svartkrutt.net desverre. Ikke noen tråder med skikkelig innhold i alle fall.

 

Her er store norske leksikon på det også:

http://www.snl.no/flammeherding

http://www.snl.no/settherding

Link to comment
Share on other sites

@35 VR : Jeg får ikke opp noe fra svartkrutt.net jeg. Tror forumet har en deffekt.

Resultatet fra googles søk sender meg tilbake til en trådoverskikt og ikke til tråden. Når jeg prøver googles hurtigbuffer får jeg opp noen innlegg men når jeg skal klikke meg videre kommer jeg til denne trådoversikten.

 

Søking i forumet gir ikke noe resultat på flammeherding settherding eller kasseherding.

Link to comment
Share on other sites

http://www.forum.svartkrutt.net/index.php?id=1994

 

Kort fortalt: Settherding er en prosess hvor man herder overflaten ved å tilføre egnede forbindelser. Den tradisjonelle måten er å øke karboninnholdet ved å varme delen opp i en boks med karbonholdig materiale, i dag har man også bor og nitrid-baserte prosesser. Flammefinishen er strengt tatt ikke en del av herdingen men en oksidering av metallet når det slippes i vann, det burde derfor være mulig å legge en flammefinish uten å herde opp delen.

Link to comment
Share on other sites

Ragnar Hansen tar ca 8000,- for jobben i følge siden hans. Magnumhansen.no

Detter gjelder da alle deler.

 

8 haudinger :shock: Hvis dette er en gjennomsnitt pris på dette så blir det nok ei blåsvart tone på den kassa mi ja. Fikk endelig etter mye om og men tak på de siste bitene av deler jegtrengte som jeg skal hente over påsken så da blir det bare å høre litt med noen som driver med flammeherding i landet om priser før avgjørelsen tas. Blir det for dyrt nå men ikke for dyrt til å gjennomføre så blir det gjordt i lpet av sommeren. Og hvis ikek så blir det gjennomført med blånnert kasse i løpet av våren.

 

Edit. Sendte nettopp Reldor en e-post.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...