Jump to content

Tips til en som skal ta Jegerprøven ?


Bettus15

Recommended Posts

Hei alle sammen , jeg har bestemt meg for å ta jegerprøven. :D

Lurte på om noen hadde noen tips , som jeg kunne fått bruk for? Blir kjempeglad for tilbakemeldinger , takk på forhånd. Har lite erfaring, men har skutt litt med salong , kombi og hagle. Får låne jegerprøveboka , så blir gla om dere har noen tips til hvor jeg bør lese og hva som skal pugges.

 

Mvh Elisabeth. E.H

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Hei Elisabeth og så flott at du vil ta jegerprøven! Det kommer du garantert ikke til å angre på.

 

Angående tips; boka inneholder jo forskjellige kapitler som er verdt å vite noe om uansett om du skal jakte eller ei. Lover og regler er viktig å sette seg inn i, artskunnskap er en annen ting å kunne noe om. Våpen, sikkerhet osv. må du også ha kunnskaper om. Det er vanskelig å si noe spesifikt at det må du pugge osv. Hele boka er lærerikt og mange bruker boka som oppslagsverk i mange år etter at de har tatt jegerprøven. Så den er nyttig uansett.

 

Har du sjanse til å være med noen på jakt eller på skytebanen så er jo det gull verdt :) Da lærer du masse i praksis og du skjønner mer det som står i boka.

Link to comment
Share on other sites

Ja får være med på skytebannen av og til , kjempemorro! :D

Der skyter vi litt på blink og på lerduer, er ikke så god på lerduer enda , men kommer seg vel ettervært.

Ellers er jeg med kjæresten min på jakt , stortsett fugl og rev. Han skøyt akkurat en rev natt til 30 , va kjempe spennende. han traff ganske bra , men den for opp på ein topp i enden av jordet. Så vi måtte springe ut halv 2 på natta for å leite etter den, vi fant den heldigvis. Var ganske mye spor nede på jordet pga et åte han har ligende, men det var blodspor å følge. Men vi mistet sporet en gang , der reven hadde gått på bar bakke , en del snø her i namsos . Men så gikk vi rundt ei stor gran og der lå det en hannrev og ventet. skutt over framfoten og ut i nermere magen. Kan tro han ble stolt :D Kjempe gøy opplevelse.

Link to comment
Share on other sites

Synes selv jegerprøveboka er noe utdatert, men hyggelig lesing. Siden alle artene nå skal over på den nye digitaliserte verden får dere kandidater nå bilder av artene istedenfor bildene av viggo ree. Njff har gjort et godt arbeid med den elektroniske delen og kan finnes her:

http://www.njff.no/portal/page/portal/njff/artikkel/jegerproven

Her får dere våpenloven, viltloven og alle artene

 

Ellers ville jeg gått inn på dirnat:

http://www.dirnat.no/content.ap?thisId=206

Last ned PDF dokument:

Veiledning april 2008: Forskrift om utøvelse av jakt, felling og fangst med kommentarer

 

Og gå inn å se på naturmangfoldloven spes på viltloven og våpenloven

 

Dette er hyggelig påskelesing

Link to comment
Share on other sites

Hei alle sammen , jeg har bestemt meg for å ta jegerprøven. :D

Lurte på om noen hadde noen tips , som jeg kunne fått bruk for? Blir kjempeglad for tilbakemeldinger , takk på forhånd. Har lite erfaring, men har skutt litt med salong , kombi og hagle. Får låne jegerprøveboka , så blir gla om dere har noen tips til hvor jeg bør lese og hva som skal pugges.

Mvh Elisabeth. E.H

 

Det begynner å bli en stund siden jeg tok prøven (hmmm... dæsken sprute, det er faktisk et halvt liv siden...) men det de fleste hadde problemer med tilbake i Hine Hårde Dager [tm] var artsbestemmelsen av alskens mystisk utseende ande- og vadefugler...

Link to comment
Share on other sites

  • 2 years later...
  • 2 weeks later...

Når jeg tok jegerprøven, ble våpenforskriften delt ut som et vedlegg på selve kurset. Nå var vår instruktør flink å understreke viktigheten av å lese dette vedlegget, men i tilfelle din ikke er det - er det værtfall et godt tips å bruke god tid på å lese dette. Boka har også en del kapittel som omhandler dette, men i vedlegget kan du lese loven per paragraf.

 

Ellers vil jeg anbefale å pugge fugle/dyrearter utifra skissene (eller skissene i ABC for jegerprøven) Svarthvitt-skissene på prøven mener jeg avviker en del fra tegningene i Jegerprøveboka som de fleste bruker.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...