Jump to content

Jegerprøve på nett


Froskemannen

Recommended Posts

Hei,

 

Jeg ønsker å ta jegerprøven for å kunne skaffe hagle til trening og kunkuranse. Har lest på nettet at det er mulig å ta jeger prøve på nettet (ved hjelp av jegerprøveboka og selvstudie) Men jeg finner ikke noe info om hvor prøvene kan avlegges, eller om an faktisk må ha kurs, og ikke bare bestått eksamen?

Link to comment
Share on other sites

Du må ha godkjent kurs og du må ha bestått eksamen.

 

Men for å skaffe hagle til trening og konkurranse bør det ikke være nødvendig med jegerprøve. Tror det skal være mulig å tillatelse til hagle hvis du er aktiv skytter og kan dokumentere det.

Link to comment
Share on other sites

Det er fortsatt obligatorisk deltakelse på jegerprøvekursene, men du kan ta tre av samlingene som hjemmestudium/nettleksjoner.

 

Det du har lest på nett er at du kan avlegge selve jegerprøveeksamen på nettet dersom kursarrangøren har godkjent eksamenslokale/datrarom. Da blir du ført direkte inn i jegerregisteret. Hvis resten er i orden (jaktkort eller grunneiers tillatelse), kan du deretter gå på jegerregisteret.no og betale avgiften og gå rett fra eksamen og ut på jakt :)

 

Du trenger forøvrig ikke jegerprøven for å drive trening og konkurranse. Men du må ha medlemsskap i klubb som har aktivitet innen den grenen du søker våpen til, fex en lokal jeger- og fiskeforening.

 

Edit - ekstratips: Det siste er faktisk ikke så dumt, for da blir hagla registrert som trenings- og konkurransevåpen. Dermed teller den ikke med i jaktvåpengarderoben hvis du har planer om bli jeger ettehvert. Og den garderoben blir veldig fort full... :roll:

Link to comment
Share on other sites

 

Edit - ekstratips: Det siste er faktisk ikke så dumt, for da blir hagla registrert som trenings- og konkurransevåpen. Dermed teller den ikke med i jaktvåpengarderoben hvis du har planer om bli jeger ettehvert. Og den garderoben blir veldig fort full... :roll:

 

Men har du da lov til å ta med deg haggla på jakt? :roll:

 

Rune

Link to comment
Share on other sites

Snakket med politiet før påske. De bekreftet at jeg ikke trengte jegerprøven for å kjøpe hagle til trening og konkuranse. De sa jeg bare måtte legge med bevis på medlemskap i klubb med skytebane for hagle. Eventuelt legge ved en logg over skytetreningene mine hvis jeg ikke ville være med i en klubb.

Link to comment
Share on other sites

 

Edit - ekstratips: Det siste er faktisk ikke så dumt, for da blir hagla registrert som trenings- og konkurransevåpen. Dermed teller den ikke med i jaktvåpengarderoben hvis du har planer om bli jeger ettehvert. Og den garderoben blir veldig fort full... :roll:

 

Men har du da lov til å ta med deg haggla på jakt? :roll:

 

Rune

:roll:

Link to comment
Share on other sites

Det lureste er jo å ta jegerprøven først som sist, så har du den i tilfelle du skulle få interessen for jakt eller annen skyting senere (som de fleste gjør...?)

Og du kan skrive konkurranse i søknaden for en hagle sålenge du er medlem i en klubb som holder leirdue-sti eller noe konkurranserelatert. Hagla MÅ ikke gå under 6 jaktvåpen ;)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...