Jump to content

Nitedals Krudtværk historikk


C.E.A.

Recommended Posts

Jeg kan ikke huske å ha sett noe om gammelt krutt her på Kammeret. Som kanskje noen husker så var patronsamler før i tiden og som en del av det var jo også de enkelte kruttverkene av stor interesse. I mitt gamle arkiv fant jeg det jeg mener må være den aller første prislisten fra Nitedals Krudtværk, eller pris-courant som det het dengang. Nitedals ble stiftet 9.nov. 1883, priscouranten er datert 13dager senere 22. nov

 

IMG-15.jpg

 

 

Noe senere startet man med å lade haglpatroner og det er vel det folk flest idag forbinder med Nitedals selvom produksjonen forlengst er lagt ned på fabrikken på Nittedal. Her er en prisliste datert august 1911. Legg spsielt merke til nr.5 på listen "*Blykule" og noten rett under med små skrift " *for storvidt, bør ikke savnes av nogen Jæger på Fjeldet"

 

IMG_0001-9.jpg

 

 

Jeg har endel til av slike gamle skrifter så hvis der er særlig interesse så kan jeg legg ut noe mer.

Link to comment
Share on other sites

Ja dette er historikk så det holder men jeg føler der er veldig få her på Kammeret som har noe forhold til slike ting. Jeg fant fram litt til så får vi se om flere forstår viktigheten av at noe tar vare på og forteller litt om det som skjedde for langt over 100år siden.

 

IMG-16.jpg

 

Her er en utrolig flott folder fra Nitedals, engelskspråklig og trolig fra 1800tallet den også. Artige de kruttflaskene i blikk, jeg hadde faktisk en slik da jeg samlet. Det er jo en ren kopi av de engelske C&H flaskene fra samme tid. Georg Frølich satset tøft også internasjonalt

 

IMG_0001-10.jpg

 

Her er trolig den første illustrerte prislisten, datert sept. 1884, som man ser så er der etterpå håndskrevet oversatte tekster på engelsk,

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...