Jump to content

Ruger Blackhawk eller Redhawk


Braute

Recommended Posts

Til feltskyting,magnum 2 står valget mellom en av disse.

Ønsker et solid våpen med forhåpentligvis lite problemer.

 

Hvor forskjellige er disse i forhold til grep, fordeler, ulemper, løpslengde ?

 

Takker for alle synspunkter, selv om vi her trolig snakker om smak og behag.

Jeg har ikke mulighet til å "klå" på en redhawk, men har prøvd noen skudd med Blackhawken.

Tidligere har jeg brukt S&W Mod.29 og 629 til denne øvelsen.

 

Mvh

Braute

Link to comment
Share on other sites

Først forskjellen. Blackhawken er single-action, mens Redhawken er double-action.

Blackhawkwn tåler mye juling, og tunge ladninger, men du må spenne for hvert skudd, samt støte ut hver hylse. Som DA er vel Redhawken litt veikere, men likevel en god revolver, med DA fordeler. Det er vesentlig forskjell på skjeftene på DA og SA. Begge revolverne fåes i en rekke løpslengder og kalibre.

MEN, Blackhawken, og for ikke å glemme Super Blackhawken, er revolveren med stor R.

Dette var bare en kort briefing, men det er mange her inne som kan gi en mye mer inngående forklaring.

Lykke til i søket ditt.

Link to comment
Share on other sites

Ad styrke på de to omspurte: Siste nr. av Handloader har +P data (egentlig ikke etablert standard) for Redhawk og andre meget sterke konstruksjoner i .44 mag. SBen er ikke innkludert.

 

Jeg liker ikke Redhawk skjeftet originalt til kraftige ladninger, mens SB skjeftet (ikke avtrekkerbøylen!) er helt ok med kraftig rekyl.

Samme ladning i en 629 Cl 6,5" gir meg mindre følt rekyl, enn en SB, så til mag 2 er mitt valg S&W.

Link to comment
Share on other sites

Jeg ville valgt alternativet du ikke har nevnt.

Ruger Super Redhawk.

Enda mer solid en vanlig redhawk, men med bedre avtrekk (Min mening) Og bedre grepsmuligheter (Stort sett alles mening)

Til mangum felt skal det jo lades så slapt at det er avtrekk og mekanisme som er interessant ikke rekylopptak :twisted:

Link to comment
Share on other sites

Redhawken har en ramme med grepene festet "inni" slik du kjenner det fra Smit & wesson. Men noe smalerer og mindre.

 

Super redhawk har en kjerne som grepet festes rundt (Og en forsterking langs løpet).

 

Det grepet som subjektivt er likest S&W K6L rammer er Superred Hawkens i mine hender.

 

Disse to har også forskjellig avtrekkermekanisme. Men det er mulig å få forbedret begge om det er et behov. Personlig har jeg god erfaring med avtrekke hos SRH rett fra eska. (Jeg har to) men jeg har tafset lite på vanlige Redhawk revolvere.

Link to comment
Share on other sites

Forskjellen på Super og "vanlig" er som sagt noen forsterkninger, og bedre finish. Super Blackhawk har bl.a ikke fluted tønne. Bedre underpolering og dypere og penere blånering.

Nå var det vel etter hvert snakk om Super Redhawk.

Ad Super Blackhawk, hadde nok den tidligere veldig bra polering og derpå pen blånering. Har sett en del nyere, som har polering og blånering, som vanlig Blackhawk.

At sylinder ikke er flutet, spiller ingen rolle for styrken, kun for vekt og visuellt.

 

Ad SRH, har jeg begrenset erfaring, noe med 44, 454 og 480, siste skulle jeg lage data til Ladeboken til. Jeg liker ikke det originale skjeftet, da tangen ikke er beskyttet tilstrekkelig og graver seg inn i hånden min. Kandidat for bedre skjefte (som ganske mye annet)

Link to comment
Share on other sites

Grepet på Super Blackhawk er fortsatt lenger, enn på Blackhawk. Kortløpede og Hunter utgaven, kommer med rund avtrekkerbøyle, om jeg ikke husker feil, har alle glatt sylinder. Forskjellen på grepet, blir omtrent som 1860 Army til 1873 SAA/1861 Navy, men de gamle er nok enda litt bedre å holde :D

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...