Jump to content

Spekepølser av hjortekjøtt


angvik

Recommended Posts

Jeg har en del karbonadedeig/kjøttdeig av hjort liggende i fryseren som jeg har tiltenkt å lage spekepølser av. Har også noen hjerter liggende, men disse er i hovesak tiltenkt å spekes for seg. Men, jeg mangler en god oppskrift og fremgangsmåte.

 

Har først og fremst tenkt på urøkte spekepølser da jeg ikke har eget røkeri. Riktig nok har den lokale slakteren tilbudt seg å røke pølsene for meg (selvsagt mot betaling) om dette skulle bli nødvendig.

 

Finnes det noen som sitter med en favorittoppskrift som de utlevere?

Link to comment
Share on other sites

Eg ville ha kjøpt litt spekk og brukt ca 25-30% spekk i lag med hjortedeigen. Hvis du bruker ca 25-30 gram salt pr kg kjøtt/spekk, har i det krydderet du vil ha i, pepper, salvie, viltkrydder, knust einebær eller rett å slett kun pepper, for å få fram mest mulig hjortesmak...

Så kan du ha i kanskje 1 ss med mørk sirup pr kg kjøtt/spekk, for å få fortgang i spekeprosessen..

 

Men for å sei det sånn, hvis du ikkje har egna plass å henge dette opp til speking/modning, så begynner så smått luftfuktigheita å bli kraftig framover.. Den beste tida å lage sånt på er på vinteren, henge det opp i Januar, og la dei henge utover mot April/Mai hvis det er behov for det....

 

Eg har aldri laga spekepølser, har tenkt på det mange gonger, men har fått litt inputs her og der med oppskrifter, eg har sikkert ei rein oppskrift liggende, men då må eg leite den fram.. Men prøv deg fram, vær nøyaktig med å skrive opp alt du gjer i prosessen, og noter dette. Så veit du litt meir om kva som har gjort resultatet.. :)

 

Har også fått eit tips om å spare alltid 1 eller 1/2 pølse til neste års produksjon. Hvis du kverner denne og har i den neste års produksjonen, så lager du deg ein spekekultur/bakteriekultur som er unikt for pølsa og smaken, samtidig som den får ein raskere og betre spekeprosess.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...