Jump to content

Schmidt und Bender - Kulebanekompensator


Langlo

Recommended Posts

Topp! Dette var gode nyheter - prisen er 2000 kroner hører jeg, det var jo litt. Men, jeg liker kikkerten veldig godt, og jeg kunne jo sende den på et kur-opphold på fabrikken i samme slengen, med rens og masasje i tillegg. En ny kikkert av samme kvalitet er jo langt dyrere enn en ettermontering ...

 

Hvordan ser det ut, det dere får tilbake? En muntlig beskrivelse er veldig fint - og gull er jo et bilde :)

 

Ellers: Hva blir hovedforskjellen på det man kaller en kulebanekompensator og vanlige target-turrets?

 

Med beste hilsener Langlo

Link to comment
Share on other sites

Kulebanekompensatoren er normalt ett target tårn, men med angitte, generelle eller spesielle* avstander i forhold til skruingen.

 

*spesielle avstander her, er bruk for som en betegnelse for en kulebanekomp angitt for en ladning med kjente verdier f.eks er det ikke unormalt at det på en kikkert til skarpskytterbruk er satt opp med en kulebanekompensator tilpasset en 168 grains SMK i normert utgangshastighet. Generelle kulebanekomper vil f.eks ha ett eller annet kaliber angitt.

 

Du blir mer presis med å velge target turrets, og lage egen avstandsskala som du klistrer på kikkerttårnet enn å gå for en generisk kulebanekomp.

 

Jeg tror Roe har en oppskrift på fremgangsmåte i ett av langholdsinnleggene/videobloggene sine... :D

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...