Jump to content

.222 til Toppjakt & Rådyr, men hvilken patron bør man velge?


sturla88

Recommended Posts

Styr unna alt som heter "varminter" osv, et godt tips er Lapua 55 grs blyspiss som gir veldig fine slakt (rådyr) Norma har også sin 62 grs blyspiss med dertil redusert hastighet, gir pene slakt men du må ofre en del effekt med redusert hastighet. Norma har kommet med Oryx i .222 fornuftig nok i 55 grs verson som vil passere 900 m/s i de fleste rifler.

 

Fox`n liker vel tildels lette kuler men 55 går som regel bra. Min egen Fox som ble kjøpt i 1983 henger fortsatt med presisjonsmessig, men stokkdesign og avtrekk er hinsides ethver akseptabel standard.

Link to comment
Share on other sites

Tror kanskje du må lade sjøl om du skal få tak i Lapua 55 grs. Har ladet og skutt rundt 120 skudd med helmantel og 30 - 40 blyspiss, og de går veldig likt. Hatt samlinger ned mot 12 mm (med lånt kikkertsikte), så har trua på de. Helmantel til blink og toppjakt, blyspiss om en skulle være så "lottoheldig" å få muligheten til å få jaktet på et rådyr...

 

Tror kanskje jeg ville sett på Norma Rådyr 62 grs eller Oryx 55 grs. Oryxen går litt fort, men det gjør kanskje ikke så mye om kula holder bra sammen. Funderer på å kjøpe meg førstnevnte sjøl for å se om den går fint i børsa mi, Fox fra 89. Gjør den det kan det hende jeg bytter ut Lapuaen. Liker litt tunge og saktegående kuler til vilt en skal ta vare på. 63 grs kan bli tungt til Fox'en, med 1:14 i riflestigning, men den gikk utrolig godt i kombien jeg hadde før, med samme stigning.

 

Blyspiss bruker man for øvrig ikke på fugl, uansett. Bare les noen tråder på http://www.robsoft.nu. Der mener man at man nærmest bør bannlyses fra fuglejakt om man bruker blyspiss! Spurte for en kompis med 30-06 om Lapua Mega 200 grs var greit å bruke. Sakteflyvende og sakteekspanderende elgkule. Nix!

 

Andre sier at .222 kan være marginalt på tiur og at blyspiss er tingen, for da detter fuglen uansett. Svenskene mener at da er poenget borte, siden det ofte bare er fjær og filler igjen. Jeg kommer i hvert fall til å bruke helmantel. De på den andre siden av grensen har langt bredere erfaring på fuglejakt med rifle enn oss, så har trua på hva de sier. Menmen, det får være opp til hver enkelt å prøve. Har aldri sett fugl i topp sjøl (på 5 - 6 turer med rifle), så jeg aner ikke!

 

Flyfisher, hva er galt med stokk og avtrekk? Synes stokken er god å holde i sjøl. Sako AII'en i skapet er forferdelig i forhold. Avtrekket er riktignok noe "sært" med tanke på at man trekker opp med bakre avtrekker før man bruker fremre, men det er en vanesak synes jeg. Jeg har justert det med skruen mellom avtrekkerne til det er helt kurant for min del. Har riktignok ikke prøvd andre "ordinære" avtrekk, men jeg synes ikke det er så ille. Baikal derimot... O herre... Det er som å dra et anker med strikk gjennom ei steinrøys!

Link to comment
Share on other sites

Da jeg skulle over til Sverige i januar på toppjakt, skjøt jeg inn på 100-metersbane, men med overhold på drøyt 3 cm. Dette med Lapua 55 helmantel. Da skulle den gå bra på 150 meter og. Husker ikke helt. Kulebane kan en finne ut på http://www.norma.cc. Holdet på toppjakt kan fort nærme seg 200 meter. Har lest et sted at man ikke bør gå stort over ca 180 meter med .222. Sikkert med tanke på vindavdrift og kulefall over dette.

 

Har for øvrig funnet ut at det kan grense til en viss sannsynlighet at man kan få tak i Lapua ferdigpatroner og. De produserer det i .222 også. Googlet litt, og på Lapua.com var svaret. Om en får tak i slike her i landet vet jeg ikke. Landrø på Lillestrøm står som importør av Lapuapatroner på hjemmesiden til Lapua i hvert fall. Kunne vært interessant og fått tak i litt fabrikkpatroner for å sjekke hvordan de går i børsa i forhold til de jeg fomler sammen i kjelleren!

Link to comment
Share on other sites

Jeg ville valgt den blyspissen som har best presisjon. I min fox går omtrent alt bra - unntatt sellier og belliots helmantel. Normas 3,2 og 4,0 og Lapuas blyspiss (den med bilde av en røy på pakka, jeg tror den er gått ut av produksjon som ferdig ammo, men noen har den kanskje? ) er de som går best i foxen min - veldig gode samlinger. Jeg tror lapuaen veier 3,6 - mulig jeg tar feil

 

Hvorfor blyspiss? Fordi du vil at den skal ligge der :)

 

Jeg synes foxen er sabla gild, men, den er lett - og jeg synes den er vanskelig å skyte veldig godt prikkskying med om jeg ikke har veldig god tid til å justere anlegget (Selv om egenpresisjonen er utrolig) - en myk ryggsekk er mitt favorittanlegg. Hva bruker du?

 

-

Link to comment
Share on other sites

Jeg synes foxen er sabla gild, men, den er lett - og jeg synes den er vanskelig å skyte veldig godt prikkskying med om jeg ikke har veldig god tid til å justere anlegget (Selv om egenpresisjonen er utrolig) - en myk ryggsekk er mitt favorittanlegg. Hva bruker du?

 

Koselig liten børse, enig der. Liker at den er lett. Greiere å bære på lengre turer, som feks toppjakt. Er selvfølgelig ikke samme balansen som i tyngre våpen, men med godt anlegg skal det være mulig å gjøre gode skudd på jakt og. Nå har ikke jeg rukket å skyte mot vilt enda (fikk børsa i posten på julaften!), men har prøvd både tofot, Treverk, gardintrapp (!) og nå sist sovepose. Må si jeg likte soveposen best! :lol: Den er ikke med på jakt, men har stolsekk og regner med å bruke den som underlag. Har for øvrig en skytestav og, men det liker jeg ikke å bruke.

Link to comment
Share on other sites

Tiur kan godt felles med ei blyspisskule, selv har jeg skutt tiur på topp med en .30-338 med Swift A-frame på 180 grs med meget godt resultat.

 

På duejakta bruker jeg ei snerten fallblokkrifle i .22 K-hornet og bruker da ei 40 grains Sierra varmintkule av alle ting ! poenget her er skuddplassering, dvs aldri skudd i rygg eller fra siden -kun inngang i bryst, da er dua fin å spise etterpå. I 800 m/s er ikke effekten av ei varmintkule allverden heller.

 

Brno Fox var etter mine øyne ei flott rifle når jeg kjøpte den i 83, sammenliknet med min Sako AI idag er det et lysår i mellom.

 

Stokkfasong; kolben er altfor lav til å kunne gi noe kinnkontakt når kikkert er montert ( på min er en Leupold 4-14x40) å skyte godt uten kinnkontakt er utopi for meg i hverfall.

Avtrekk; I forhold til Sako, som en traktor over pløya og ender opp i grøfta, Med snellert; du får himmla lang Lockingtime på tennstemplet fra du tar avtrekk til rallemikket har reagert.

 

I helga skjøt jeg et jaktfeltstevne med Fox`n av dels nostalgiske grunner og at en kompis ville låne Sako`n ( han kjøper seg sin egen snart) vel! det var som å hoppe i Holmenkollen på langerennski i forhold til Sako`n som har en A-tec demper i tuten.

Link to comment
Share on other sites

Har brukt 222 Rem i kombivåpen. Gode kuler har vært mangelvare, og på rådyr har jeg brukt 4 grams norma bluspiss. Problemet har vært fragmentering av kulene i rådyr. I fjor kjøpte jeg norma oryx og Rhino i lettere kulevekter (tror det var3.4 gram). Har ikke skutt vilt med disse, men min erfaring er at patronene er meget presise. Jeg har brukt disse kulene i andre kalibre og andre vekter, og de holder veldig bra sammen med høy restvekt.

Link to comment
Share on other sites

Avtrekk; I forhold til Sako, som en traktor over pløya og ender opp i grøfta, Med snellert; du får himmla lang Lockingtime på tennstemplet fra du tar avtrekk til rallemikket har reagert.

 

Den beskrivelsen får du Brageprisen for Flysfisher - og den er jo, til og med, sant det du sier.

 

Men:

 

1. Skyter du bedre med sakoen?

2. I såfall, hva heter den (Vixen?)

 

Mvh Langlo

Link to comment
Share on other sites

Kjøpte faktisk foxen usett, å har ennå ikke fått den " brno fox " finn.no, kanskje noen har et snev av hvilken model det er ?

 

Ser jo ut som en Fox mod II. Vet ikke når de kom, men når du får børsa i hus, så står det på siden på låskassa når den er produsert og hva slags modell. Det er denne? http://www.finn.no/finn/bap/object?finnkode=21196260 Prisen ser jo grei ut den. Ga mer jeg...

 

 

 

Det med avtrekket, jeg synes nå ikke det er så ille jeg da. Har som tidligere nevnt en Sako AII (.308) i skapet, og Fox'en er bedre å skyte med, både avtrekksmessig og stokk. :wink:

 

Sakoen får jeg på arv i nærmeste fremtid, og da skal jeg bytte stokk så fort som mulig, da den sannsynligvis er laget for dverger (og jeg er faktisk under forsvarets gjennomsnitt...), om jeg gidder, for jeg bruker den jo egentlig kun til å ta storviltprøva... Fox'en skal brukes til "alt"!

 

Meeeeennnnn.... Hadde det vært en Vixen til salgs da jeg skulle ha meg .222....

Link to comment
Share on other sites

Stemmer, er den ja. Skal se etter når den plutselig dukker opp!

 

Kjøpte et Nikon 3-9x50 og Schultz & Larsen demper til, så det får holde i første omgang :)

Så hadde det vært utrolig kjekt å finne ut på forhånd vilken ammo en skal ta ibruk, vil gjerne ha en patron som kan brukes til både rådyr å toppjakt.

Link to comment
Share on other sites

Avtrekk; I forhold til Sako, som en traktor over pløya og ender opp i grøfta, Med snellert; du får himmla lang Lockingtime på tennstemplet fra du tar avtrekk til rallemikket har reagert.

 

Den beskrivelsen får du Brageprisen for Flysfisher - og den er jo, til og med, sant det du sier.

 

Men:

 

1. Skyter du bedre med sakoen?

2. I såfall, hva heter den (Vixen?)

 

Mvh Langlo

 

Jeg bruker Sako`n til jaktfelt og da er jo det en grei målestokk og hvis en skal ha forhåpninger å passere 140 poeng så kan du ikke miste mange innertreff....

 

I de tilfellene jeg greier å holde spasmer og parkinson sånn nogenlunde under kontroll og få KONTROLERTE avtrekk kan det hende fra tid til annen at jeg passerer 140 grensa.

 

Forrige helgs eskapade med Fox`n ende med tre bom og kun 18 innertreff, det skyldes i all hovedsak en forferdelig skytestilling uten støtte for hodet og et avtrekk som er hardt, med betydelig kryp (det skal godt gjøres å få det verre) og at børsa er veldig lett, jeg tror den veier 2,7 kg uten kikkert gjør hele børsa veldig ustabil.

 

Sako`n som er en AI modell dvs avrundet fortre og skikkelig "palmswell" for voksne never, høy og kraftig kinnstøtte gjør at jeg får godt ankringspunkt tiltross for at jeg bruker en 3-12x56 kikkert.

Pipa er merket "Vixen" men jeg tror denne er fra en eldre børse Roe inne her kjøpte av meg, jeg har et løpsbytte system som gjør at jeg enkelt kan bytt fra den korte .222 pipa med demper til ei fulllengde 6X45

Denne har ikke blitt mye brukt...

 

Fox`n har noen nykker som kan gjøres noe med, min lå på noe forferdlig i fortreet og med en god Hellekniv skrapet jeg løpskanalen fri, dette er helt essensielt for å få presisjon. Allerhelst vil en beddejobb være på sin plass.

Avtrekket til Fox`n er en studie i seg selv, delt i to som det er. Den ene delen sitter i underbeslaget og den andre i låskassa, når vi da sier at skjefteskruene ar det som holder dette sammen så forsår vi at det er flere variabler enn en hjertetransplantasjon å få et rent avtrekk uten kryp.

En inspeksjon på flatene som er i berøring med hverandre avslører mange og store maskineringsmerker som ikke akkurat bidrar til at avtrekket er bedre, litt polering her hjelper en del.

I følge fagfolk er stålkvaliteten relativt bra, så det er mulig å få dette bedre.

 

Mating fra magasinet et kapittel som har bidratt til at vokabularet mitt på F*** ord har økt betraktelig, dette har blitt mye bedre etter at jeg oppdaget at det var grader i utdrageren som var synderen og faktisk "gravde" seg inn i rilla i hylsa, litt forsiktig bryning rundt hjørnene på utdrageren med et diamantbryne gjorde susen. Det er kontrolert mating dvs hylsa blir presset opp i støtbunnen med hold fra utdrageren på denne nusselig, men sære børsa.

Link to comment
Share on other sites

Mating fra magasinet et kapittel som har bidratt til at vokabularet mitt på F*** ord har økt betraktelig,

 

Fint, Fantastisk, Flott osv...? :lol:

 

Høres ut som om du er av de mer drevne skytterne, så da er det nok mye mer marginer og nøyaktighet det går på. Hva mener du i forhold til feks toppjakt da? Synes jo børsa er litt grom jeg da, men har ingen erfaring med andre våpen i tilsvarende kaliber. Hva med andre merker i forhold? Det er jo Vixen som på en måte er målestokken når det gjelder .222 har jeg fått med meg.

Link to comment
Share on other sites

Det er et par ting jeg hadde gjort sånn umiddelbart; Kapp pipa ned til ca 50 cm og sett på en demper, det har både børsa og øra dine godt av. Justerbart kinnstykke er et must og kan gjøres enkelt (må ikke koste allverden)

Avtrekket hadde jeg fått en kompetent børsemaker til å frisere litt på, noen har klart å modde et timeny avtrekk til å passe.

 

Frilagt løpet i fortreet er ikke bare en god ide, det er helt nødvendig for å få presisjon.

 

Hvis du synes sluttstykket ikke går glatt i låskassa, så gjør det ikke det, selv etter 25 års bruk er dette helt grusomt mye friksjon i ladegrepet, det hjelper å polere kanten på utdrageren.

 

Ellers er det bare å skyte mye som teller, hvis du spør meg om en orrhane sitter trygt i toppen av ei gran på 200 meter så gjør den definetivt ikke det, selv om det er mye rart med Fox`n så er den presis så det holder.

Link to comment
Share on other sites

Mating fra magasinet et kapittel som har bidratt til at vokabularet mitt på F*** ord har økt betraktelig,

Hva med andre merker i forhold? Det er jo Vixen som på en måte er målestokken når det gjelder .222 har jeg fått med meg.

 

Hvis jeg skulle rangert rifler i .222 så vil vel ei liste se sånn ut;

 

Sako AI fordi; låskasse tilpasset patronlengde, kvalitet, hengslet underbeslag, nyyydelig avtrekk ergonomien på stokken er nær perfekt for meg.

 

Tikka M55; låskasse tilpasset patronlengde, kvalitet, bra avtrekk, bra ergonomi på stokk Minus; løst magasin

 

Sako vixen (gammel modell) god kvalitet, fin låskasse osv Minus: dårlig ergonomi på stokken.

 

Remington 700 BDL ; OK kvalitet -stor utvalg i "ekstra deler" stokker, avtrekk osv Minus; stor låskasse.

 

Brno (etterfølgeren til Fox`n) 427 ? samme som Fox, men med bedre avtrekk (ikke todelt) mulig bedre sluttstykkegange.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...