Jump to content

Kulevekt, homogene kuler?


steffen

Recommended Posts

Denne er kommet til etter at vi fullt ut ble klar over hvorfor det er mulig å nå minst samme dybde i vilt med en kule som har ca 30 % lavere vekt enn det vi er vant til fra kuler med blykjerne.

 

dette utdraget er sakset ut fra internettsiden til PBP http://www.performancebullet.no/produkt ... rien.shtml

mao en 140gr homogen kule skal gi samme inntrenging som en 200gr mantlet blykule?

 

jeg vil gjerne høre storviltjegernes synspunkter på det ovenstående utsagnet.

Link to comment
Share on other sites

Det kommer helt anpå kulene som sammenlignes..

En A-frame eller Nosler Partition mot PBP.. vel, jeg tviler vel litt i en 308 for å si det slik, men den proppen som blir på PBP kula forsvinner overraskende langt inn, og går stort sett gjennom dyret.

 

I .223 Rem, som jeg har mest erfaring med, er jeg positivt overrasket over PBP og har brukt 45grs kula til rådyr i noen år. Kun i ett tilfelle har jeg ikke fått gjennomskudd og det var fordi det var et påskutt dyr som ble skutt skrått bakfra gjennom ytrefileten. :oops:

Kula, eller resten av den, fant jeg faktisk i skinnet mellom ribbeina helt foran så denne kula hadde passert ca 40-45cm rådyr før den stoppet. Da hadde den knekt nedre del av ryggen ved innslaget.

 

Som et lite apropos. 45grs kula må lades som en 55grs mantlet blyfylt kule i 223 for ikke å få overtrykk.

Den er like lang som en 55grs Sierra SP (1365) og gir 1080ms i min pipe med 25grs N-135..

OBS MAKSLADNING I MITT VÅPEN!

 

 

Ellers er gjennomskudd med "proppen" gjerne regelen.

Kobberflikene fra kula ligger gjerne i innslaget eller inni dyret.

I større kalibre (.338 og 9,3x62) har jeg hørt andre har klaget på for lite ekspansjon, og da vil jo kula fungere mer som en helmantel og fise rett gjennom såsant den er retningsstabil.

 

Han har vel skutt endel vilt etterhvert Tonheimen, så bare tull er det nok ikke.

Link to comment
Share on other sites

Her må en skille mellom (minst) 3 forskjellige kuletyper:

A: "Tradisjonelle" blykuler.

B: Spesialkuler bly/tambak (A-frame, Rhino, TB, Oryx etc.)

C: Homogene kuler (jeg har bare erfaring med BX).

 

Sammenligner man A og C, tror jeg Tonheim har sine ord i behold. Jeg jaktet med BX i 3006 (150 grs.) og 9,3 (250 grs.) noen år, og fant bare igjen 1 stk. 9,3 i viltet (spesielt tilfelle!). Alt annet gikk rett gjennom, uansett viltstørrelse og skuddvinkel.

 

Når man skal velge homogen-kule, bør man ta en som ser ut som de blykulene en er vant til. Dvs. er en vant til 180-200 grs. blykuler i kal. 30, bør en velge 150. grs. homogen-kuler. Og lade dem etter data for 165 grs. blykuler, pga. at de har mindre evne til å føye seg etter bommene.

 

I kaliber 6,5 vil ikke jeg bruke homogene kuler på storvilt, pga. påbudet om minst 9 g kulevekt. 120 grs er lange nok, og ville gjort utmerket jobb, hvis de fikk lov!

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...