Jump to content

Tromsø. 3mnd AKTIVT medlemskap kreves for å få ny rifle nå?


rexx1974

Recommended Posts

Jeg har har rifle + pistoler og skutt siden 2003. Skyter med rifle som rekreasjons skytter i jegerklassen NJFF. Jeg er nå blitt tvunget til å melde meg inn i en organisjasjon til får å tilfredstille kravet på minimum 4 organiserte rifle treninger / konkuranser i året da NJFF ikke har hatt organisert trening annet en oppskyting til storvilt.

 

Nå forlanger politiet i Tromsø at jeg i tilleg må kunne dokumentere 3 måneders AKTIVT medlemskap før jeg får tillatelse på nytt våpen. Dette medfører at mesteparten av skyte sesongen går før jeg får våpenet jeg kjøpte i Januar da DFS har tatt påskeferie 16 mars og ikke åpner før snøen er smeltet uti april/mai og dermed ikke får dokumentert 3mnd aktiv skyting på en stund.

 

Har gått igjennom alle regler og rundskriv og finner ingenting om 3mnd regel der, dem påsto også at riflen jeg søkte på ikke va godkjent til konkuransje bare jakt og måtte rette dem på det punktet. Det har vert veldig mange sånne episoder me at dem kommer me uriktige påstander for å nekte tilatelsen.

 

Politiet i tromsø har generelt en fiendtlig holdning til skyttere. Samtaler med dem er veldig slitsomt da man ikke får komme til ordet og hele tia blir avbrutt med irrelevante svar på spørsmål man ikke har stilt.

 

Vurderer å meldte flytting til min gamle hjemplass for en måned eller to til man får igjennomført en våpesøknad uten krangling.

Link to comment
Share on other sites

Skyter med rifle som rekreasjons skytter i jegerklassen NJFF
:shock:

Finnes ikke!

 

Aktivitetskravet er KUN knyttet til håndvåpen og indirekte til halvautomatiske konkuranse rifler i siste rundskriv.

Andre våpentyper berøres ikke av dette.

 

Jeg er nå blitt tvunget til å melde meg inn i en organisjasjon til får å tilfredstille kravet på minimum 4 organiserte rifle treninger / konkuranser i året da NJFF ikke har hatt organisert trening annet en oppskyting til storvilt.

Finnes ikke hjemmel for å kreve dette, se ovenfor.

Nå forlanger politiet i Tromsø at jeg i tilleg må kunne

dokumentere 3 måneders AKTIVT medlemskap før jeg får tillatelse på nytt våpen.

Oppspinn og pølsevev fra Tromsø våpenkontors side, finnes ingen slike krav i lov, forskrift eller rundskriv. Medlemskap er dokumentert behov.

 

Lever inn søknad og send klage til POD ved avslag, slik at Tromsø kan få rettet opp i disse graverende missforståelsene.

Link to comment
Share on other sites

Medlemskap er dokumentert behov.
Ikke ganske.
§ 13. Erverv av våpen til øvelses- og konkurranseskyting

Tillatelse til å erverve og inneha rifle' date=' hagle, pistol eller revolver til øvelses- og konkurranseskyting kan gis til søker som kan [u']dokumentere medlemskap og aktivitet[/u] i forening tilsluttet godkjent skytterorganisasjon.

(Min uthevning)

 

Men krav om tre måneders medlemsskap/minimumsantall organiserte treninger/konkuranser er nok tatt ut av løse luften.

Link to comment
Share on other sites

Å betale medlems avgiften er nok aktivitet til å utløse behov. (jeg vet det er teit, men sånn er det)

Aktivitet er ikke definert noe som helst sted utover for håndvåpen.

(men takk for siteringen)

 

Uansett så har trådstarter tydeligvis faktisk gjort noe skyte relatert i sin klubb, og oppfylelr således den #¤%&/()= forskriftesn utrolig vage og forvirrede krav...

Link to comment
Share on other sites

Jeg tror ikke alle er enige med deg Hassle:

 

3.5.1.2.2 Presisering av behovskravet i våpenloven § 7 tredje ledd – krav til aktivitetsnivå

Det fremgår av våpenforskriften § 13 første ledd at tillatelse til å erverve og inneha, pistol, revolver, rifle eller hagle til øvelses- og konkurranseskyting kan gis til søker som kan dokumentere medlemskap og aktivitet i forening tilsluttet en skytterorganisasjon godkjent av Politidirektoratet, jf. våpenforskriften § 24. Det gis bare tillatelse til å erverve og inneha slik rifle eller hagle som lovlig kan brukes innenfor de skyteprogrammer som vedkommende skytterorganisasjon administrerer. For erverv av rifle/hagle til øvelses- og konkurranseskyting har direktoratet gjennom sin praksis lagt til grunn at vedkommende må kunne dokumentere at han har deltatt aktivt i foreningens skyteaktiviteter.

(Min rødfarving)
Link to comment
Share on other sites

Rundskriv er nå bare rundskriv og en tolkning av tolknig...(ikke lov)

Men dette er på siden av saken.

Trådstarters problem handler om at han som rifleskytter blir ilagt restriksjoner som det ikke finnes hjemel i loverket for.

for erverv av rifle/hagle til øvelses- og konkurranseskyting har direktoratet gjennom sin praksis lagt til grunn at vedkommende må kunne dokumentere at han har deltatt aktivt i foreningens skyteaktiviteter.

hvilket faller på sin egen urimelighet, jeg får ikke gått på ski uten ski, hvordan kan jeg da dokumentere at jeg har skiaktivitet?

 

Og igjen Trådstarter er i følge seg selv aktivt innenfor dette.

Link to comment
Share on other sites

I en hver diskusjon med saksbehandlere som lager egne regler, skal man ikke ukritisk ta alt for god fisk... tilsvar til slike påstander bør være... hvor står dette, hvilken paragraf, vis meg det, er dette våpenolven eller egen tolkning. du vil enten få en innrømmelse fra saksbehandler , eller en eksplosjon i sinne. det du da sier er et dette vil ankes til pod, og da vil saksbehandler tenke seg om. (trur å håper æ da)

Link to comment
Share on other sites

Fikk samme tullesvar da jeg nylig søkte omm 22-rifle til konkurranse. Jeg la ved klasseføringskort fra NJFF og resultatlister for 3 år tilbake. Likevel forlangte de skjema for dokumentert treningsaktivitet fra Formann i Foreningen. Nå var ikke dette noe problem for meg, (søknad er nå godkjent og rifla i hus) men Fylkesformannen har tatt saken opp med POD og NJFF.

Er det noen nye og ukjente rundskriv ute og går?

Link to comment
Share on other sites

Her er der mye tull ute å går.

Iht Viltloven er vi pålagt å trene, og dokumentere minimum 30 treningskudd før oppskyting.

Dett er en lovpålagt trening og bør henvises til. Så trening til jakt er lovpålagt.

Trening til konkurranse er noe annet. Men POD har aldri kommunisert krav om dokumentert trening ut til NJFF, og kan ikke innføre slike krav uten først å sende dette ut.

Likeledes er det så langt jeg vet ikke anført krav om karantene tid som medlem for å begynne å skyte NJFF konkuranser.

Skriv ut klassekortet, legg det ved søknaden. Og henvise til at NJFF er godkjent som organisasjon for konkurranseskyting innen de/den grenen du søker våpen for.

Link to comment
Share on other sites

Selvsagt

POD har rettledet politidistrikt flere ganger når de lokale forvalterene har misfforstått eller gjort feil. (Mener å huske at til og me jeg har fått igjennom ting etter klage)

 

At man mistenker POD for å ha en hemmelig agenda om avvæpniong er så sin sak. Men de støtter nå opp sine egen rundskriv og lover.

 

Om en kalge på dette grunnlaget til POD blir avslått så er faktisk det interessant og nyttig også.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...