Jump to content

Max patronlengde, Sauer


Ole_Netland

Recommended Posts

jeg sitter på jobb på sjøen nå så får ikke målt noe selv.

 

hva er max patron lengde i en sauer 200? tenker da ikke på magasin lengde. går det å åpne et 200-sluttstykke til å ta magnum? tenker litt på en enkeltskuddvariant. kulediameter .338, hvor lang/kraftig patron kan jeg få i? har tenkt litt på .338 federal men den er jo ganske slapp da. dersom det skal være noe villkatt må den være ganske tam. :wink: tenker da på tilgang av hylser, dier etc

Link to comment
Share on other sites

ja, 30-06 går helt fint, skyter 35 whelen i den nå så derfor frister det litt lite med en 338-06 siden de to da ikke vil skille sååå mye da, da kan jeg nesten like godt gå ned på en 338 federal som er en temmet villkatt med tilgang på dier og sånt. hadde nå tenkt at jeg kunne koste på meg ett ekstra sluttstykke og så åpne det til å ta magnum.

Link to comment
Share on other sites

ja, litt det jeg og tenkte på som en mulighet.

dersom noen av dere sitter og pusser på saueren nå (entent 200 eller 202 ) kan dere da måle med sluttstykke i bakre stilling hva som er max patron lengde å få ut? greit å kunne "kaste ut" en ladd patron dersom det skulle bli behov for det.

Link to comment
Share on other sites

Maks diameter på en hylsekropp som passer i Sauer 200 er ca .500. Det vil i praksis si 6,5-284. Belted magnum er .532, så den går ikke. 3006 AI går, og det er mulig at 9,3X66 Sako går, dersom den har samme diameter som 9,3X62.

 

joda, er kjent med dette problemet med tykkelsen, var en tid inne på 458 lott men la dette på is av den grund, nå er det lengden det står om, tenker langhold og kalbier 338, så det jeg trenger er max lengde som det går å kaste ut med sluttstykket i bakre stilling.

Link to comment
Share on other sites

Når det gjelder lengden fra boltface til enden av utkaster-åpningen, kan det muligens gå med patronlengde på 89 mm, men magasinlengden er 88 mm så jeg ville sette 88 mm som realistisk lengde.

 

da bude det jo kunne gå med en 338 rum da, den har vel 70-71mm hylselengde så er jo litt kule å gå på da :wink:

så er det opp til børsemaker om det går greit å åpne ett sluttstykke da :roll:

Link to comment
Share on other sites

enn 9,3x64 brenneke da? den er jo litt kortere en sako sin variant. Vet ikke hva normale col ligger på brenneke sin kreasjon, men har fryktelig lyst på ei slik pipe på 202'en min

 

ja, ikke så dumt kaliber det der, "problemet" når enn har sauer er at enn vil ha flere og flere løp til den, selv om enn sier til seg selv at nå har jeg nok, så er det ikke lenge før der dukker opp ett nytt behov og nytt løp må i hus fortest mulig...... har en løpskifte muffe på gang så får se hva det blir i den.... men 338 er en heit kandidat der som det lar seg gjennomføre med tanke på støtbunn...

Link to comment
Share on other sites

Maks diameter på en hylsekropp som passer i Sauer 200 er ca .500. Det vil i praksis si 6,5-284. Belted magnum er .532, så den går ikke. 3006 AI går, og det er mulig at 9,3X66 Sako går, dersom den har samme diameter som 9,3X62.

 

joda, er kjent med dette problemet med tykkelsen, var en tid inne på 458 lott men la dette på is av den grund, nå er det lengden det står om, tenker langhold og kalbier 338, så det jeg trenger er max lengde som det går å kaste ut med sluttstykket i bakre stilling.

 

458 lott går vel.. Hansen har vel det til sin såvidt jeg har sett.

Link to comment
Share on other sites

Er det altså mulig å få tak i løp til Sauer 202 i 338-06?

 

-Har grubla litt på det tidligere men trodde det ikke fantes?

 

både ja og nei, du får ikke tak i det orginalt, men du kan få en børsemaker til å lage det, da trenger du ett løp som er kamret for det kaliberet du ønsker og så trenger du 15 bakerste cm av et utskutt baneløp, så lager børsemakeren gjenger inni baneløpet og tilsvarende gjenger på det nye løpet, og vips har du nytt sauer løp.

har selv ett 35 whelen løp på den måten der.

 

 

 

kan legge til her at planen om en 338RUM er lagt på is grunnet for høyt trykk for en sauer 200 låsekasse, og planen går nå tilbake der jeg egentlig begynte, en 338 federal.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...