Jump to content

Tysk patron, men hva?


petter0105

Recommended Posts

Tyskerne var alltid nøye når det gjaldt å merke disse eskene, og kan du de tyske forkortelsene (du finner dem på nettet), så er det relativt enkelt.

S.m.K betyr Spitzgeschoss mit Kerne, altså spisskule med panserbrytende kjerne (for øvrig så er vel det fy-fy)

L.spur er forkortelse for Leuchtspur, sporlys (fy-fy det og??)

Ub. er forkortelse for Ubung, trening

Nz.Gew.Bl.P. er forkortelse for Nitrozellulose Gewehr Blättchenpulver ( :shock: tyskere og tekniske navn), røksvakt krutt

 

S.* markerer at hylsene er lagd med en messinglegering

 

MASSE info på disse pakkene, er derfor de er relativt populære samleobjekter. I de fleste andre land var man vel heldig hvis de skrev antall og kaliber\modell på pakken.

Link to comment
Share on other sites

Da er dette panserbrytende sporlys som er brukt til trening?

Ser det ut som jeg må sende en søknad til politiet om å få dispensasjon fra våpenforskrift §16, fjerde ledd, siste punktum, som det står i tillatelsen min :)

 

Søkte litt på nettet og kom over denne siden.http://home.scarlet.be/p.colmant/german-codes.htm

 

Her var det masse info.

 

Takker nok en gang for hjelpen....

Link to comment
Share on other sites

Hei jeg har sittet å sortert ei kasse med div 7,92 fra krigen.

 

Der fant jeg 3 stk patroner med svartfarge på kulene. Men de var motsatt av de til petter. Altså helt svarte bortsett fra tuppen. Noen som vet hva de er? Var også noen med svartband rett over hylsehalsen på kula. Hva er de?

 

Setter pris på svar om noen vet. Alle er tyske patroner fra krigen.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...