Jump to content

Hare oppskrift


ultralight12/70

Recommended Posts

  • 3 months later...

Til 4 personer tager man 2 stykk harer (eller en stor). Skjær kjøttet av haren og kutt ned i passe biter (2x2 cm eller så). Vend disse kjøttbitene i en blanding av mel, salt og pepper.

 

Restene av skråget og bein legges i en kjele sammen med 2 løk, 2 gulrøtter, 2-3 stilker stangselleri og noen fedd hvitløk. Kok opp og la det syde ca. 2 timer for å lage kraft - vannet skal fylles opp slik at det akkurat dekker kjøttet.

 

Kutt ca. 150 gram bacon i mindre biter og stek dette gyldenbrunt i en panne. Ta vekk baconet og stek harekjøttet (i porsjoner om nødvendig) i fettet etter baconet til også dette er gyldenbrunt. Ha baconbitene tilbake i gryten og dekk kjøttet med kraft. Tilsett ca. 1-2 ts timian. La gryten stå å småkoke 1.5-2 timer.

 

Ca. 1 time før gryten er ferdig bløtlegg ca. 20-30 gram tørkede traktkantareller ca. 1 time. Ca. 10 minutt før gryten er ferdig smørstek disse kantarellene og tilsett gryten sammen med en god "dæsj" seterrømme. La gryten koke ytterligere 5-10 minutt. Smak til med salt og pepper

 

Jeg serverer dette sammen med rotmos lagd på følgende måte:

1 stykk kolrot og 3 stk søtpotet kuttes i like store biter og kokes. Tilsett også 2 gulrøtter og "noen" fedd hvitløk samt litt stangselleri. Jeg liker også å kutte opp en bit sellerirot. Kok alt til det er "mørt", ca. 40-50 minutt. Hell av vannet, tilsett en klatt smør og mos fint med en stavmikser. Salt og pepper etter smak.

 

Vips har man haregryte med rotmos - det er bare å nyte. Selv liker jeg en moden burgunder til slik mat - men smaken er som baken, men jeg foretrekker frukt fremfor kraft til slike retter.

 

NB! Med søtpotet i rotmosen er dette en viltrett man ikke nødvendigvis trenger tyttebærsyltetøy eller annet søtt til, rotmosen gjør jobben.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Jeg spiste mye kokt hare med kokte poteter i barndommen. Det var ikke mye stas syns jeg.

De siste åra har jeg gjort det på denne måten:

Skjær ut ytrefiletene og bein ut baklåra. (Dessverre har jeg tilgode å bruke resten til kraft/suppe)

Finhakk ei pakke bacon eller to, samt litt finhakka sjalottløk og fres i varm panne med litt smør. Legg baconet til side og stek de fire bein og hinnefrie kjøttstykkene i baconfettet 2-3 min på hver side.

La kjøttet hvile 5 min, mens panna kjøles ned til middels varme.

Legg kjøttet tilbake i panna, hell et beger eller to med rømme i panna, tilsett baconet, rør rundt og la det surre et par minutt.

 

sammen med kokte poteter og tyttebær er dette knallhare.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...