Jump to content

Regler ved for mange skudd (jaktfelt)


espeng

Recommended Posts

Har så smått skutt ett par jaktfeltstevner i år og tenkte jeg skulle lese med opp på regelverket etter en tvilsom avgjørelse 4/4 og anvist bom halvmeter fra figuren som jeg ikke kunne se å ha skutt. (fikk 145p)

 

lurer litt på hvordan regelen i 17.9.2 praktiseres?

 

Spesielt den regelen hvor det ikke mangler skudd i annen skive så trekkes beste skudd, dette åpner for at man kan påføre konkurrent bom ved å lade med seks skudd å skyte bom annen manns skive (like sannsynlig at en person som med vilje skyter for mange skudd i engen skive kan påføre konkurrent ett dårlig skudd).

Man vil og kunne påført urettmessig dårlig skudd hvis anviser glemmer å klistre skudd.

 

Er dette en rettferdig regel eller er den sovende slik at man får de fem beste uansett?

 

Anvisere burde og bli instruert i å lete etter treff og ikke bom!!

 

sporter B skytter og dfs skytter

Link to comment
Share on other sites

dette med anvisning tolking er ikke lett,har hatt et par tilfeller selv som har blitt bortdømt. hvis alle skiver har 5 skudd,og ei skive har veldig bra samling(bare et stort hull) så vil jeg tolke den inn. dette for at sansyligheten er større for at siste skudde sitter i hullet en at det er skivebom.

hørte om et eks på prøve nm nå og, han ble dømt 4/4 på sittene (mår) og med 30kal så blir det stort rufsete hull som er vanskelig og dømme inn eller ut egentlig, her vil det komme nye ting vedr tolking-dømming inn til NJFF som må tas opp for vidre vurdering for fremtiden.

her er egentlig retten til protest egentlig en stor vits slik det er i dag, standplass leder er suveren og bedømminga slik jeg ser det VELDIG avgjort. selv har jeg slutta med og bruke protest egentlig når en da blir oppfatta av enkelte standplass ledere som arrogant surveskytter. men for oss som tar jaktfelten dødsen seriøst så er dette veldig kjett, har og hørt om toppskyttere som har bomma på skiva og protestert enda han er sikker på at han bomma, slikt er dårlig holdning og går ut over troverdigheten til oss andre.

Link to comment
Share on other sites

Anvisning er ikke alltid enkelt og med to streker under svaret. Nå i helgen fikk han som anviste meg på vårt eget stevne en vanskelig jobb. På 2 av skivene mine var det ved første øyekast bare 4 skudd. Kun etter grundig granskning (hos oss er skytterne med frem til skivene) av skiven var det mulig for ham å si at det var 5 skudd i skiven. Hadde anviser valgt å si 4/4 så hadde jeg ikke protestert på det. Det var ikke mulig å si med 100% sikkerhet om det var det ene eller det andre. Man bør imidlertid la tvilen komme skytteren til gode, og at det er tette samlinger er en indikasjon på at også det 5 skuddet trolig sitter der et sted.

 

Det finnes kanskje de som plasserer det siste skuddet trygt unna skiven dersom alt de ser i kikkerten er et raggete hull, men jeg nekter å tro at det er mange av dem. Jeg nekter også å tro at det er mange som lader med 6 skudd for å ødelegge for naboen. Jeg har uansett ikke tenkt å la slike eventuelle tullinger ødelegge jaktskytingen for alle oss andre. Den oppmerksomheten er de ikke verdt!

 

På prøve-NM var vi ute for feil regelanvendelse på dette punktet. Det ble anvist 4/3 på villsvinet, men da protesterte vår skytter. Det kom frem at det var 6 hull i skiven og at det ikke kunne skilles på kaliber og at det ikke manglet i andre skiver. Anviser hadde imidlertid misforstått og "trakk helt vekk" det beste skuddet. Protesten gav skytteren 5/3, men når vi hadde forlatt standplass kom jeg til å tenke på at det neppe kunne stemme heller. Korrekt anvisning skulle trolig ha vært 5/4. (Regner med at det var 5 hull i inner og ett i ytter). Prøve NM er jo til nettopp for bla. å drille arrangørene i regler og dømming, så det er ikke noe å sutre for. Det viser imidlertid hvor lett det er å gjøre feil.

 

Når det gjelder standplassledere som reagerer negativt på skyttere som protesterer, så spiller det inn hva det protestere på. I tilfellet over så hadde skytteren en helt legitim protest, og standplassleder har ingenting å være sur for. Litt værre når skyttere f.eks. protesterer på at de blir tolket ut. De har nemlig sett gjennom kikkerten fra standplass hva anviseren ikke ser med øynene noen centimetre fra skiven og med tolken i hullet...

Link to comment
Share on other sites

Regelen må ha vært laget for at man antar at en skytter med for mange skudd i skiva har skutt ett for mye.

 

-allerede her forutsettes det at det er større sjanse for at det jukses med seks skudd enn at det er glemt å klistre.

 

Regelen åpner for at det kan jukses på andre måter selv om det sitter langt inne hos de aller flest å bevist skyte i annen manns skive.

(husk det er mange om gambler med liv å helse for å bli best, doping)

 

 

Jeg kan ikke skjønne nødvendigheten med denne regelen om at beste skudd skal trekkes ved for mange skudd.

I DFS lever vi fint med og har ikke noe problem med at dårligste skudd trekkes ved 1 for mange og omskyting ved flere enn ett skudd for mye. kan ikke skjønne at det er så mange flere juksemakere i JFF at man trenger en slik regel.

Link to comment
Share on other sites

På prøve nm var det stående mår istedenfor hare. Den har et lite innertreff som er omtrent like stort som 2'er ringen på haren. Det var her han som pettern snakket om fikk påvist bom. Om jeg ikke husker feil er innertreffet på haren 50mm og måren omtrent det samme. Det sier seg selv at når man skyter med 30-kaliber og skal sette 5 skudd innenfor her, så kan det fort være flere skudd som går i hverandre, og kanksje til og med skyter ut en stor bit av innetreffet, spesielt om figuren er mye klistret fra før. For å unngå denne problematikken helt er det bare en ting som nytter, og det er å bruke litt større skiver på lengre hold. Skal man bruke disse trange skivene på korte hold så må anviserne bruke fornuften. Om alt sitter i ei klyse så er det lite sannsynlig at ett av skuddene er helbom, om det ikke finnes i pappen. Da skal tvilen tilfalle skytteren til gode! Folk har jukset tidligere, JA, men det får man aldri gardert seg mot. Ikke skjønner jeg at det kan være noe stas å jukse til seg en pokal å ha på peishylla, men det er vel noen som synes det er greit nok også.....

Link to comment
Share on other sites

Var på Prøve NM. Fikk anvist 4/4 og 20 poeng på Villsvin liggende. Dem kunne ikke finne bommen i skiva, den er igrunn ikke liten.

Ble snytt for seier i JB pga mindre imponerende anvisere!!

Kanskje på tide og begynne med 10 skiver og tre skudd i hver, slik Hadeland og BOJ har det.

Link to comment
Share on other sites

helt enig, 3skudd er mye enklere med tanke på tolking uten tvil. og dette kan gjøres så enkelt at det skytes for eks 2 dobbelt hold da trenger arransjør ikke fler folk heller. Men for og få til mer som skyttera vil så skulle det vært etablert en forening av skyttere som kan fronte dettte opp mot njff sentralt, som enkelt mennesker så står vi ikke sterkt. team jaktfelt med 1 representant fra jeger og sporter for og ivareta våres intresser og utvikling. det er slik dem gjør det i motorsport sammenheng og det fungere svært godt

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...