Jump to content

Ladeverktøy 9,3x74R


vavlo

Recommended Posts

Lurer på om noen har erfaring og kan gi noen tips ang. ladeverktøy for 9,3x74R.

Har i dag et RCBS verktøysett som presser halsen for lite. Faktisk så lite at det er knapt så ekspanderknappen yter motstand i halsen.

Problemet blir da selvsagt at kula får dårlig hold. Jeg hadde tenkt å bruke Norma Oryx, men den gjør saken enda verre da disse bare har en diameter på .356 (målt til mellom 9,25 til 9,26 mm) i stedet for de vanlige .366. Oryxkula går nå med omtrent 0 passning i halsen på engangsskutte, både Winchester (Norma?) og Lapua hylser. Har også Woodleigh kuler. Disse er målt til mellom 9,3 og 9,31 mm og gir følgelig en presspasning på en 4-5 hundredeler. Jeg synes også dette er for lite og kunne ønsket meg en 7- 8 hundredeler.

Det er selvsagt mulig å krympe for å holde bedre på kula, men liker ikke å gjøre dette hvis det er mulig å unngå. Spesielt ikke på feks Oryx som ikke har krymperille.

Så til spørsmålet. Ser at Hornady og Redding leverer verktøy til dette kaliberet.

Har noen erfaring med noen av disse?

Gir de tilstrekkelig pressing til å holde .356 kuler?

Finnes det andre leverandører?

Finnes det evt. type factory crimp verktøy å få tak i?

Eller er løsningen kanskje å få laget en custom resizerdie med trangere mål?

Hvem bør jeg evt. velge- erfaringer?

Link to comment
Share on other sites

tror du har valget mellom å krympe kulene dine eller å klage på die settet der du kjøpte det,sikker på at du har justert dia rettigt,eller det kan jo vere at du har eit mandas eksemplar av siser dia di.

jeg har hatt ei 9,3*74 rcbs die sett fungerte med det meste av kuler den,men du kan jo prøve å snu inn siser dia di 1/3 runde til du får ønsket hold i kula,(kan jo hjelpe,bare et tips). :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Takk for svar. Skriveleif, mener selvsagt .365. Hvor mye presspasning får dere? (Hva er mål på halsen før isetting av kule?)

Det er jo ønskelig at halsen presses så mye at det er mulig å justere ferdig mål på denne ved evt å justere diameter på ekspanderknapp.

Justering av dia ned noen tideler hjelper ikke på diameter på halsen.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Har kommet et skritt videre med denne saken nå.

 

Kjøpte verktøy fra Redding. Dette presser halsen nok. Faktisk mer enn nok, men det er vel prisen å betale for masseprodusert verktøy. Skal nok se nærmere på tipset ovenfor om Dave neste gang jeg skal kjøpe verktøy.

 

I alle fall kan jeg nå få tilpasset en ekspanderknapp for Oryxkula som faktisk måler under oppgitt mål på .365"/9,27 mm. De kulene jeg har måler mellom ca 9,25 og 9,265 og det tilsvarer rundt .3645". Det er med andre ord en diametervariasjon (urundhet) og variasjon på størrelse mellom kulene på disse som utgjør opp til 1,5/100 mm.

 

Woodleighkula ligger jevnt på rundt .366" og her er variasjoner på målingene på godt under 1/100 mm.

 

Det er jo sannsynlig dette ikke har noen som helst praktisk betydning med tanke på bruksområdet, men slik blir det når en går amok med mikrometeret. Er kanskje ikke urimelig å anta at den mindre kula kan gi noe lavere trykk i samme vekt.

 

Mottar gjerne tips fra de som har erfaring med justring av størrelse på og polering av ekspanderknapp mhp korning/ polermiddel.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...