Jump to content

44-40 WCF noen som lader den?


WinchesterM94

Recommended Posts

Da har have syken slått til igjen i huset.

 

Og papirene på en Winchester i 44-40 WCF er postet til butikken. Så da lurer jeg på noen som har nyttige tips og slik om patronen. Er den like lettladet som det meste annet eller er den sær?

 

Ladedata er også ønskelig og ambefalte krutt. Har en boks med N-350 som jeg tror skal passe bra. Ladeboken hadde bare ladedata til 200grains kuler og med N-340 og svartkrutt. Andre kulevekter trengs det også ladedata til....

 

Så dere som lader å skyter 44-40 WCF hjelp meg og andre å holde liv i denne gamle patronen :wink:

 

Ps: Det er en moderne Winchester 94 som det skal lades til.

Link to comment
Share on other sites

data finner du rundtomkring, men patronen lider av litt ymse.

 

den hadde opprinnelig en kulediameter på ca .427", og kammerene i mine gamle uberti-revolvere er brotsjet for å ta kuler med denne diameteren, samtidig som kammermunningene og pipa måler .429"- så da har jeg et dilemma:

 

-enten lade patroner som går trangt i kamrene og må tvinges inn, med kuler som måler .429" og passer i pipa og kammermunningene.

 

-eller lade med kuler som måler .427", så patronen passer godt i kammeret, men er underkalibrert for pipa.

 

noen lader med .429"-kuler, og sizer patronen etterpå i en lee "factory-crimp" for å få den til å passe. noen påstår at dette retter opp skeivheter og at det er derfor patronene passer bedre, men jeg mistenker at man klemmer med kula litt også.

 

i tillegg er hylsemunningene ganske tynne, så du må være litt mer varsom enn med mange moderne patroner.

 

ellers er det en flaskepatron, så du får ikke tungsten-carbid-dier, og må smøre hylser.

 

hittil har jeg arbeidet mest med revolverne for å få dem i så optimal stand som mulig, så jeg ha ikke ladet mye enda. den vesle ladingen jeg har gjort har vært med fett på hver femte hylse, det har fungert fint, det skal ikke enorm kraft til for å size den tynne hylsa.

jeg har ladet med n-330, men husker ikke data i hodet.

 

det er ikke sikkert at du finner de samme problemene med kammerdimesjoner/pipedimensjoner i rifla di, men det hadde vært morro å høre hvordan det oppfører seg.

 

uansett, lykke til!

Link to comment
Share on other sites

og en ting til: n-350 tror jeg ikke nødvendigvis er riktig løsning, det er først og fremst beregnet på patroner som operer med høyere trykk. det er mulig du kan jazze opp patronen i winchestern din, men hylsene er som sagt svakere enn moderne konstruksjoner, så jeg ville egentlig droppa noe annet enn 320, 330 og 340, evt det nye n32c.

Link to comment
Share on other sites

Tja... trenger du noe mer en de dataene som står i ladeboka? :mrgreen:

Selv om winchester 94 kassa er solid har hylsa sine begrensinger og du bør ikke forvente magnumladninger.

Jeg syns 44-40 er grei å lade, og lader på en dillon 650. Det ryker noe mer hylser i ladeprosessen en med f.eks 45 col. Men tålelig. Hylsene må smøres, men jeg bare spreier dem med dillon hylsspray i hylsemateren. Funker for min CAS ladninger.

 

Nominelt er 44-40 kuler .427 men jeg vil tro at du vil kunne bruke .429 sizede blykuler og kanksje noe .44 magnum kuler mantlede. (Jeg tipper nemlig at løpet er ca .430.) Clarry Haglund har litt forskjellige kuleformer og vekter du kan prøve.

Jeg har ikke noen sinna ladninger....

 

ser everten var kjappere i avtrekkeren en meg :D

Link to comment
Share on other sites

For ganske mange år siden ladet jeg for en av Winchester minne modellene i 44-40 (44WCF). Var nok ganske grønn som lader den gangen. Brukte ei Sierra 180 JHC kule og N110 og ladet til lave 44 mag ladevekt.( ca. High speed standarden) Det er jo mer volum i denne, enn i magnumen og rifla er sterk nok til det trykket, men jeg har ikke tenkt å oppgi ladningen om jeg skulle finne den igjen!

Det virket som den aktuelle rifla hadde kammer for .427 kuler, for den kamrett svært trangt. Presisjonen var bra. Det er vel bare Winchester og muligens Remington, som lager .427 kuler, så beste alternativet for å få rett diameter er nok egen produserte. Som evert nevner, hylsene er tynne i halsen, svæært tynne. Starline er etter sigende de beste. Det er ganske vanlig å lage trekkspill av 44WCF hylser (det er enten 44-40, eller 44 WCF, originalt WCF). Eide på et tidspunkt en Colt Lightning og ladet litt for den. Da løpet var lett kratrett, som følge av dårlig vedlikehold, gadd jeg ikke bry meg med bly, men brukte ei 180 XTP kule og Unique til ei mild ladning, men presisjonen var helt enorm, fullt magasin og et hull litt større enn kaliber på 25 meter. Ikke så mye å dele med dette, men kaliberet er interresant og kan gi svært bra resultat. så kjør i veg. Tror Hassel kjøpte en Uberti Bisley av tidligere Parabellum, så han har antagelig litt info, ellers husker jeg Svein Solli hadde en, ble bl.a brukt til VJ dataene.

 

Se der hadde Hassel vært innpå mens jeg skreiv :D

Link to comment
Share on other sites

jeg er vel på 44-40 våpen nr 9,10 og 11 pr nå...

Den lange bisleyen (Som forløvrig ble ombygd til vanlig grep endte vel opp hos en søt frøken fra nordnorge, de to korte ubertiene mine har endt opp i en trengendes hender og jeg er på den tredje uberti rifla og det andre paret med ruger vaquero.

 

Jeg antar at winchester løpet er et .44 magnum mløp og ikke i "riktig" dimensjon. Men kammeret kan være trangt. Best å slugge løpet.

Link to comment
Share on other sites

Dette med litt spesiel kulediameter var jeg klar over, viste ikke hylsene var like svake som i 38-40...Greit å vite. Skal ikke lade magnum eller harde ladninger selv om børse skulle tåle det...Skla lade ammo med blykuler og kanskje litt mantel/belagte kuler til kose skyting og hygge med et spessielt våpen.

 

Men er det slik du ikke kan bruke .429 diameter kuler i det heletatt eller er det kammeret som bestemmer om det går eller ikke? uansett lager clarry og kulegrosisten kuler som passer.

 

N-350 ble nevnt da jeg har igjen en boks ikke for å lade til super trykk bare samme hastighet og lavere trykk i patronen. men når boksen er tom blir det nok N-340 eller N-32c hvis det kunne brukes?

Link to comment
Share on other sites

Hvilke hylsemerke bør jeg satse på eller er det hipsomhap hva jeg velger? Hvis det ikke er store forskjellen på merkene annet enn i pris så kjøper jeg de billigeste.

 

Er foresten Magtec bra hylser? Har tilgang til noen engangskutte til grei pris gjennom en som har solgt sin uberti.

Link to comment
Share on other sites

jeg vet ikke om det er noen forskjell mellom de magtech-patronene som selges sivilt nå, og de som politiet tideligere brukte i 9mm og 38, men de 38hylsene politiets patroner var ladet i sprakk oftere enn det meste annet(i min revolver)

Link to comment
Share on other sites

Eneste jeg selv har erfaring med av 44 WCF hylser, er Winchester. De er vel som en mellomting mellom vanlige hylser og sølvpapir. Remington skal være omtrent likedan, Starline skal være de beste. Magtec har jeg ikke peiling på i 44 WCF, men har aldri sett det evert beskriver om 38 hylsene.

Link to comment
Share on other sites

Ang hylser

Jeg har opplevd forksjelle i tykkelse på rimen mellom Remington og starline som har ført til ekstraksjons problemer i 1873 rifler (replika) så jeg brukte lenge RP hylser. Men nå bruker jeg rp og starline uten at jeg merker noe voldsom forskjell...

Magtech har jeg ikke oe erfaring med desverre.

Link to comment
Share on other sites

The Competition Pro Series 3-die sets are designed for use in progressive reloading machines by reloaders seeking the most advanced bullet alignment available. Since carbide dies are not available for certain cartridges, the sizing die is Redding's unique 91000 series in heat treated steel.

 

 

Ville ikke ha veddet penger på det nei... Men ring Midway og hør.

Link to comment
Share on other sites

Har ikke ladet mange skuddene med .44-40, men som det allerede re sagt, du må smøre hylsene og de er ganske tynne i 'kjeften', så litt ømhet og omtanke må til under ladeoperasjonene.

 

Starline har hylser.

 

Har ikke prøvd (alt for lite lade-erfaring til eksperimentering), men jeg lurer på om VV Tin Star (N32C) ville vært et bra valg for .44-40, siden det er lagd for og gi god fylling i svake CAS-ladninger?

 

Eller så er den gamle problemstillingen med kulediameter aktuell, avhengig av hvilken presisjon du er ute etter å nå.

Hornady har en god serie "cowboy-kuler" i bløtt bly, som inkluderer en kule med korrekt .427" dia. (205 grains, flatneset)

Link to comment
Share on other sites

Hmm da ble det ikke det diesettet da en fugl visket meg jeg måtte smøre uansett pga det er en flaskehals patron jeg skal lade(selv om halsen er liten)

 

Da gjør jeg det enkelt og en billig Lee sett blir bestilt over helga. Har skaffet med 1000stk Remington 44-40 mantlede kuler sa kulene er i boks og jeg har også bestillt noen engang skutte magtech hylser.

 

Dette skal bli gøy.

Link to comment
Share on other sites

håper du ikke betalte mye for de remington kulene....

 

For om det er til 44-40 er de nok rundt .426 eller no og da må du size hylsene meget godt om du i det hel tatt skal få tak på kulene slik at de ikke ramler inn i hylsa av seg selv. (Jeg bruker et Lyman reloading sett av nøtteknekker typen for den løsningen)

Link to comment
Share on other sites

Jaja så lenge kulene vil sitte i hylsa så spiller ikke presisjonen stor rolle denne børsa ble kjøpt for moro skyting på korte hold hjemme og kanskje noen turer på banen da jeg vil skyte på litt lenger hold. Men klart går den bra så blir den nok brukt i skogen også.

 

Gi tilbake meldig på den magtech ammoen da og hylsene hvis du rekker å lade de litt før meg.

Link to comment
Share on other sites

hittil har jeg bare fått banka ut en kule av en patron.

kula har en smal fettrille, og måler .4255". kan selvfølgelig ha blitt redusert litt i diameter av å ha blitt banket ut av krympen.

kruttladningen, av ukjent type, veier 6,5grs.

Hylsa har en meget kraftig krymp bak kula, for at kula ikke skal kunne skli inn i hylsa.

Link to comment
Share on other sites

nei, bortsett fra når du skal kamre dem. man skylle hatt en "fat-neck"-brotsj og ransa opp kammeret...

 

vurderer å dreie meg en messinplugg, med styrehylse fra cylindermunningen, for å slipe opp kammerhalsen i ubertiene. vanskelig å få jvnt resultat, så det beste(og dyreste) vil antagelig være å få en kompetent person til å slipe en brotsj.

Link to comment
Share on other sites

ÅÅÅÅÅÅÅÅH.....

FÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅ.....

 

Sjalusi sjalusi!

 

Grattis!

 

Anbefaler deg da på det mest innstendige å ikke skyte røyksvakt i den, men bare det gode ekte svarte.

 

En ladning på 20-25 gr sveitser, litt polenta og en svartkrutt fettet 200gr kule fra Clarry Haglund bør gjøre susen.

 

Det kritiske er nok kammeret her, og at det passer til "moderne" dimensjoner.

Jeg stiller meg foresten først i køen når du blir lei av den og trenger noe annet :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Tror ikke jeg blir lei den på ett par uker i allefall ha ha. Blir nok og teste ut noen ladninger med både svartkrutt og kommer nokk til og bli frista til og sjekke noe som ikke ryker så fælt i grått vær og regn.

Har forresten ei i 32-20 også som jeg har tengt og kvitte meg med hvis du er intressert?

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Nå er Svarta på vei til postkassa mi så nå skulle jeg gjerne hatt noen skudd og gitt henne som en skikkelig velkomst.

Er det noen som har noe skikkelig orginale saker og donere så er sikkert dama glad for det og vill sikkert føle seg velkommen til det nye landet sitt.

Send eventuelt PM så kommer penger på konto og tomhylsr i retur

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...