Jump to content

Gras M80 mle 1874 ombygget til hagle?


Vargen

Recommended Posts

Jeg fikk klådd litt på en rusten raritet er om dagen, og det tok meg noe tid å finne ut hva det egentlig var for noe.

 

Våpenet har modifisert stokk, låskasse og sluttstykke fra en fransk Gras M80 mle 1874 (eller muligens en 1866-74, merkingen er slipt vekk og jeg vet ikke forskjell). Stokken, kassa og ladearmen ser ut som på våpenet avbildet her http://www.deactivated-guns.co.uk/detail/mle1874gras.htm men det er kile i stedet for løpsbånd foran på forskjeftet. Baksiktet mangler, og forsiktet er et lite rundt korn slik man ser på hagler. Der er ingen spor på pipa etter bajonettfeste eller baksikte. Stokken er ombygd ved at hull til pussestokk m.v. er plugget.

 

Det snodige er at våpenet er bygget om til hagle kaliber 16/70, og at dette må ha skjedd i noenlunde moderne tid. Sluttstykket er modifisert med nytt sluttstykkehode, pipa er skiftet (eller boret/blokket opp?), låskassa er frest ut for større patron, sikter er fjernet osv.

 

De originale franske merkene på låskassa er slipt bort på steder som er synlige uten å ta kassa ut av stokken. Svake rester av merking viser at kassa er fra St. Etienne, og på undersiden av kassa finnes originale franske kontrollstempler. Ved ombyggingen har løp og kasse fått et virvar av nyere kontrollstempler. Pipa er blant annet stemplet ELG, "SPANDAU" med krone over, "Choke", "16,9" og en rekke bokstaver som jeg antar er kontrolloffiserers stempel. Både pipe og kasse har fått belgiske eksport- proof-stempler for røyksvakt krutt (stilisert løve over P.V). Og pipa er merket med kaliberangivelse "16-70" i en oval/sideveis gresk bokstav Omega. Denne måten å stemple kaliber på ble innført i Belgia i 1924, så ombyggingen må ha skjedd i eller etter 1924.

 

Detaljer i ombyggingen minner mistenkelig om de tilsvarende Mauser-baserte Geha-haglene. Sluttstykkehodet ser nesten identisk ut med Geha sine, eneste forskjell er at det er festet med en skrue kontra Gehas fjær.

 

 

Deler av våpenet er helt klart antikvariske, men med en "moderne" ombygging og godkjenning for røyksvakt er den vel ikke noe "svartkruttvåpen produsert før 1890" lengre. Jeg antar derfor at rustklumpen er registreringspliktig.

 

 

Noen som vet noe mer om slike Gras-hagler? Jeg har bare funnet et eneste annet eksempar omtalt på nett, men det er jo en fabrikkmessig ombygging og de finnes sikkert i et visst antall. Hvem solgte dem her på berget, og når? Ble de markedsført som nye våpen, eller var det klart for kjøperne at de var bygget på 1870-talls låskasser?

Link to comment
Share on other sites

Detaljer i ombyggingen minner mistenkelig om de tilsvarende Mauser-baserte Geha-haglene. Sluttstykkehodet ser nesten identisk ut med Geha sine, eneste forskjell er at det er festet med en skrue kontra Gehas fjær.

 

Geha? Mener du ikke Geco? Selv har jeg forøvrig en REMO, som også er K98 ombygd til hagle i mellomkrigsårene, den har skrue som fester sluttstykkehodet.

 

Ellers så kjenner jeg ikke til den hagla (eller rifla for den saks skyld) som du beskriver.

Annet enn at kombinasjonen med ELG (Belgia) og SPANDAU (Tyskland) på samme pipe er noe snodig.. du finner vel ikke ett "Su25" eller HZa merke? Det står for Heers Zeugamt (miltære depot) og 25 står for Erfurt. Kanskje har løpet vært innom det lageret for å så blitt sendt til Belgia?

Link to comment
Share on other sites

En kompis av meg har en sånn Gras-hagle hengende, svært medtatt som den er fungerer den kun som minne etter svunne tider og onkler som gikk bort alt for tidlig. Vi drev å snuste litt på nett for en tid tilbake, og fant ut / fikk fortalt at dette ar en typisk børsemakerombygging, og ikke en serieprodusert børse. Men "vår" børse har ikke blitt overøst med kontrollstempler da...

 

Om utfresingen i låsekassa er like dyp som i den jeg har sett, og pipa er like tynn i godset så ville ikke jeg tenkt tanken på røksvakt i denne børsa. Med tanke på stålkvaliteteene de hadde å rutte med i 1870-åra og hvor lite gods det faktisk er igjen i børsas vitale deler er jeg ikke sikker på at jeg hadde turt å lade den med svartkrutt heller...

Dette gjelder forsåvidt også gamle mauser-hagler også bygd på Mod.71 låsekasse - som forresten har sluttstykkehodet festet med skrue, ikke fjær. Dette fordi at sluttstykkehodet må løsnes fra bolten for å kunne demontere sluttstykket.

Link to comment
Share on other sites

 

Geha? Mener du ikke Geco? Selv har jeg forøvrig en REMO, som også er K98 ombygd til hagle i mellomkrigsårene, den har skrue som fester sluttstykkehodet.

 

Ellers så kjenner jeg ikke til den hagla (eller rifla for den saks skyld) som du beskriver.

Annet enn at kombinasjonen med ELG (Belgia) og SPANDAU (Tyskland) på samme pipe er noe snodig.. du finner vel ikke ett "Su25" eller HZa merke? Det står for Heers Zeugamt (miltære depot) og 25 står for Erfurt. Kanskje har løpet vært innom det lageret for å så blitt sendt til Belgia?

 

 

Jeg mente Geha, selv om disse nok ikke er så kjent her i landet. Jeg tror de fleste av dem ble eksportert til USA. REMO er en nesten identisk ombygging fra en av konkurrentene til Geha, tror jeg.

 

Jeg syntes også at den kombinasjonen med tyske og belgiske stempler var litt pussig. Det jeg har klart å finne ut er at et relativt stort antall Chassepot-rifler ble tatt i krigsbytte av tyskerne under den fransk- prøysiske krig, og at disse ble gjort om til samme kaliber som de prøysiske tennålsriflene. Dersom hagla har oppboret original pipe, så kan det hende at Spandau-stempelet kom under en slik tur innom tyskland. Mange Chassepot'er ble jo omgjort til Gras' patent etter hvert, og stempelet som ville ha vist om dette er en slik omgjort Chassepot er som sagt slipt vekk.

 

Pipa har som sagt ingen synlige spor etter det originale baksiktet eller bajonettfestet, men på undersiden av kammerenden rett foran låskassa er det noen delvis vekkslipte rester etter ymse stempler som jeg ikke klarer å tyde. Merkelig nok er denne slipingen gjort etter blånering, og formentlig før innstempling av choke-mål osv. Hvorfor slipe ned der etter blånering, når de uansett må ha slipt og polert etter fjerning av sikte og bajonettfeste og dette ble gjort før blånering?

Link to comment
Share on other sites

AndersG:

 

Jeg ville ikke ha skutt noe som helst i den, nei. Det vil ikke eieren heller, hans bestefar var nok den siste som skjøt med den.

 

Det jeg har klart å finne på nett tyder på at disse ikke ble herdet på nytt etter ombygging, i motsetning til de tilsvarende haglene bygget på Mauser-mekanisme. 1860- eller 70-talls stål hvor det er store spenninger etter maskinering, uten ny herding, høres lite trygt ut for meg. Sluttstykket og låskassa virker forsåvidt solide nok, godset er så tykt i låseklakken/ladearmen at det nesten kan være laget av tyggegummi og fremdeles tåle hagletrykk. Jeg er mere bekymret for pipa og pipeinnfestningen, godset i pipas gjengeparti må være helt minimalt.

Link to comment
Share on other sites

Det jeg har klart å finne på nett tyder på at disse ikke ble herdet på nytt etter ombygging, i motsetning til de tilsvarende haglene bygget på Mauser-mekanisme.

Ble kassene herdet på nytt etter at det ble tatt ut gods?

Forøvrig er heller ikke disse Mauser haglene særlig trygg å skyte med.. Økningen til større kaliber gikk på bekostning av den ene låsklakken, og patronene dengang hadde mindre trykk en det vi er vant til i dag.

Link to comment
Share on other sites

@ Morgan Kane

 

Ble kassene herdet på nytt etter at det ble tatt ut gods?

Forøvrig er heller ikke disse Mauser haglene særlig trygg å skyte med. Økningen til større kaliber gikk på bekostning av den ene låsklakken, og patronene dengang hadde mindre trykk en det vi er vant til i dag.

 

 

Disse haglene var vel en del av tysklands forsøk til å blåse litt liv i våpenindustrien igjen på slutten av 20-tallet. Tyskere kan neppe kalles dumme selv om de har noen merkelige ideer av og til. Er det dokumentert noen våpenspregninger eller lignende? Jeg bare spør siden jeg har en Geco på hånda.

 

Hva var trykkstandarden på slutten av 20-tallet kontra dagens?

 

mvh

 

35 VRM

Link to comment
Share on other sites

Disse haglene var vel en del av tysklands forsøk til å blåse litt liv i våpenindustrien igjen på slutten av 20-tallet. Tyskere kan neppe kalles dumme selv om de har noen merkelige ideer av og til. Er det dokumentert noen våpenspregninger eller lignende? Jeg bare spør siden jeg har en Geco på hånda.

 

Hva var trykkstandarden på slutten av 20-tallet kontra dagens?

 

mvh

 

35 VRM

Det verserer historier om hendelser der sluttstykket har gått inn i høyre øyekanal endt sin reise bakerst i skallen.. hva vet jeg.. Det er i allefall nok til at jeg aldri kommer til å avfyre min. Kun en fungerende låsklakk høres minimalt ut for meg, så det forblir en raritet og ett samleobjekt hos meg.

 

http://www.kammeret.no/bilder/displayim ... pos=-10985

http://www.kammeret.no/bilder/displayim ... pos=-10984

Link to comment
Share on other sites

I følge det jeg finner av info på amerikanske nettsider, så er de trygge med vanlig 12/70 patroner. De skal være direkte farlige hvis man finner på å avfyre en lengre patron; i motsetning til litt sterkere konstruksjoner kan det gå katastrofalt ille hvis man putter en 12/90 eller noe slikt i kammeret. Disse bruker jo bare den lille "reserveklakken" på sluttstykket, ingen av de to hovedlåseklakkene er i funksjon.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...