Jump to content

Norsk elghund sort ,valpen min


blaztik

Recommended Posts

Endelig skal jeg prøve meg som elghundeier. I dag har jeg vært hos oppdretter i Namdalen og sett på det som skal bli min gode jaktvenninne de neste årene. Bare 4 uker ennå så det er litt lite særpreg på valpene ennå, men dette blir spennende. Det er 20 år siden jeg hadde valp sist, så dette er nesten som første gangen :) Har lite kjennskap til NES og tar gjerne imot tips om rasen og generelt om elghund.Tanken er å bruke den som bandhund til jakt og ettersøk på hjort og elg. Trenger råd om opptrening blandt annet på blodspor. Har hørt at NES kan være litt vanskelig å få til å" ta " sporet i starten, stemmer dette? Gleder meg :D:D

Link to comment
Share on other sites

Da har du noe å se frem til. NES er undervurdert som jakthund. Her hos oss har vi grå, svart og laika. Som bandhund på hjort, elg og reinsdyr er "svarthunden" vår i en klasse for seg.

 

NES blir ofte en glimrende ettersøkshund som med rett innjaging stiller det skadde hjorteviltet i los. Som løshund på elg har den søk og påhengelighet tilsvarende laikarasene. Dette er stort sett tilstrekkelig for oss som jakter i små terreng. Kansje litt vel hard på elgen, men vi har hatt mange flotte elgloser, også med fall.

 

Finnes vel knapt en svarthund med dårlig gemytt. Jevnt over sterke nerver, modig og miljøsterk. Glad i mennesker og artsfrender, men svært skarp og tøff når den blir utfordret av andre hunder. Vår svarthund vegrer seg ikke for å jage større rovdyr som gaupe og bjørn. Bryr seg lite om smågnagere, og heldigvis ikke om ekorn. Bryr seg heller ikke om sauer. En hund uten "killerinstinkt" godt tilpasset dagens samfunn hvor jakthunder med store søk og påhengelighet oftere kommer i konflikt med andre interesser. Som sagt: En undervurdert jakthund.

 

Gled deg og lykke til.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Her overrasket du meg Hebbe, da jeg mener å ha lest her inne tidligere at NES ikke brukes noe særlig som løshund.Har prøvd å søkt litt her, men får ikke opp noe lesbart :( Sommeren rekner jeg med vil gå med til turer med skogstilvenning, for tispa blir vel for ung i høst :?: Er det vanlig at NES er tidlig utviklet ? Når bør jeg begynne å "trene" blodspor?

Gemyttet til mora var det ihvertfall ingen ting å si på , så langt vi kunne se. Selvsikker,oppofrende til valpene,rolig men skikkelig godhund samtidig. Trivelig bekjentskap både med hunder og eiere. (ps ledige hannvalper)

Link to comment
Share on other sites

Svarthund.

Som du ser av avataren min, er der en av rasen.

Først av alt det Hebbe sier er korket for disse hundene. Min hund er en stille forsiktig dame, som helst vil være i sosialt selskap med folk eller andre hunder. Aggressivitet er der, men den er langt inne og må provoseres frem. Så det er stort sett et ikke fenomen på dagens Svarthunder. Men jeg har et par ganger vært i nærheten av Store rovdyr, og da følger hun på sporet med iver og pågangsmot, vi har aldri klart å komme nært nok til å få kontakt og bra er vel det.

Når Maja var valp, begynte hun å ville spore hjort alt i en alder av tre måneder, og hun er utrolig spor nøye.

Løshund har hun aldri vært brukt som, men ved noen få anledninger har jeg sluppet henne etter skadet hjort, og det har resultert i beinhard pågående standloss. Hun gjør det hun kan for å holdet hjorten på plassen og prøver febrilsk å hindre dyret å bevege seg fra der hun har fanget det. De gangene hun har kommet på frisk hjort har det vært galopperende los over syv prestegjeld.

Ellers har vi sneket oss inn på Rådyr, Hjort, Rein og Elg.

Et lite råd på veien, viser hunden for stor bjeffe lyst stoppes dette med at en hver form for unødvendig halsing.

På følges av ordren Legg deg.

Link to comment
Share on other sites

Her overrasket du meg Hebbe, da jeg mener å ha lest her inne tidligere at NES ikke brukes noe særlig som løshund

 

At du ble overrrasket, og helt sikkert flere med deg, er vel ytterligere en bekreftelse på NES er undervurdert som jakthund, og det er et faktum at NES stort sett brukes i line på elg og i økende grad på hjort.

 

Skal du ha en ren løshund så kjøper du ikke svarthund. Da blir du nok kjempeskuffet. Svarthunden er "bandhundspesialisten" på hjortevilt, en rase som i likhet med laikarasene ofte finner dyr ved bruk av hørsel og syn. Den komplette ledhund spesielt under vanskelige forhold som feks. på Vestlandet. Snakker da om bratte terreng, ustabil og ofte svært kraftig vind, nedbør m.m. Forhold hvor hvor bruk av andre sanser enn bare luktesansen er viktig for å finne viltet.

 

Så lang var det vel ingen som ble overrasket, men: NES er mer enn bare en ledhund på hjortevilt. Den har ofte, på like linje med de fleste elghundrasene, stor interesse av annet vilt enn bare elg. Jager du inn svarthunden som løshund på elg vil den aldri bli like god som NEG og Jämthund, men den kan absolutt måle seg med laikarasene og den svenske hvite.

 

Helt siden opprinnelsen har NES vært brukt som ledhund på hjortevilt, men i riktig gamle tider ble den også brukt som løshund på bjørn. Det er ikke mange årene siden det stod å lese i rasebeskrivelsen: " Striere enn den grå. En hard jakthund som ikke egner seg som selskaps- og familiehund". Nå er standarden endret til nesten det motsatte. "En utmerket familiehund som egner seg godt til jakt." Dagens utgave er altså mye "softere" enn opprinnelsen, men forsatt bor det mer i denne rasen enn de fleste er klar over, og mer enn nok for den jevne jeger. Igjen: En undervurdert jakthund.

 

Det var ikke meningen å forvirrre trådstarter. Ha fokus på din opprinnelige plan, men.......

 

Ellers kan nevnes at NES normalt er tidlig jaktmoden. Blodsportrening kan du starte med tidlig, feks. 4 - 5 måneders alder, men du får ikke godkjent hunden før den er 9 måneder.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Jeg har hatt noen forskjellige hunder gjennom årene, men svarthunden er i hvertfall den beste familiehunden vi har hatt! Vi bruker vår på elgjakt slik den kom "rett ut av esken" og den fungerer bra til vårt bruk. Stø som toget på spor, men har litt lett for å "tute"... :wink:

Link to comment
Share on other sites

Tispa mi var kun 7mnd første året hun var med på elgjakt, da ble d skutt 5 elger for henne.

Som vi spora opp å jagde på post, fikk ikke skutt di selv.

Med en så ung hund har du jo ikke på noen måte en fulverdig jakthund, men å spore ferske spor skal ikke være noe problem, å det er jo trening som skal til for å få til en god jakthund.

Lykke til med en kjempe trivelig hunderase :D

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Hunter aja skrev.

Tispa mi var kun 9mnd første året hun var med på elgjakt, da ble d skutt 5 elger for henne.

 

Håper sønnen kan gjøre det samme. Lukas er snart 3 måneder. :):)

Var ute å kikket på noen elger om torsdagen. Jeg hadde oversikt over elgene hele tiden men på grunn av terrenget måtte vi gå inn med sidevind.

Elgene oppdaget oss å spaserte rolig ut dette observerte Lukas før vi gikk inn på sporet som vi fulgte i ca 60-70 meter. Virket svært innterressert i lukta.

Tror vi fikk litt problemer ettersom det viste seg at det hadde vært 5 elger i området i noen dager.

 

Mener dette lover bra!! :D:D

 

Var å fikk vaksine og chip i kveld.

Link to comment
Share on other sites

Her var det mye positivt, og takk for det. Jeg har jo også lest at NES kan være stri, men de jeg har pratet med sier det har forandret seg med åra,som nevnt av andre her. Jeg regner ikke med at jeg primært har skaffet meg løshund, men det var heller ikke meningen.At dere bruker den aktivt til å stille skadde dyr, høres jo veldig bra ut i mine ører.Om det skulle bli noe løshundjakt, så får det bli bonus. Skal prøve å holde fokus :) På grunn av små terreng her vi jakter i Trøndelag, bruker vi mest bandhund. Tanken var ellers å bruke den på smyg etter hjort.

Egenskapene som familiehund er ellers noe som jeg legger stor vekt på, da mine hunder skal være familiemedlemmer. Når man bruker ca førti dager på elg/hjortejakt for året ,så blir det vel egentlig flere dager alene sammen med hunden enn man er alene med kjerringa, :oops: så samspillet bør helst fungere både ute og hjemme. Er det noen av dere der ute som har brukt NES på bjørn? Det begynner jo etter hvert å bli litt muligheter hos søta bror!

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...