Jump to content

Noen som har erfaringer med 30-30 ackley improved?


phoines

Recommended Posts

Jeg er på jakt etter noen som har erfaringer med dette kaliberet, spesielt i forhold til om noen har klart å rulle ammo som klarer storviltkravet? Med FTX-kulen til Hornady er jeg tett opp mot kravet (mangler 40-50 m/s ved munningen), men mangler marginene som gjør at jeg tør å bruke den på hjortefanten. Så nå lurer jeg på om jeg skal ta spranget og brotsje den til 30-30AI :roll:? Nå er jeg spent på hvilke erfaringer som tilbakemeldes :D.

 

(Jeg er fullstendig klar over at jeg kan selge den og kjøpe et kaliber som holder kravet, men det er ikke det jeg spør om her).

Link to comment
Share on other sites

Klarer en å skremme en 165grs kule ut av munningen med 710m/s eller mer er en i boks. Jeg har planer om et 3030AI-løp til en Contender rifle jeg har, med litt lengde på røret og kuler med OK BC kan jeg ikke skjønne annet enn at dette skal gå an å få til.

Har et eller annet sted en fin tabell med div kuler og utregning av hvilke utgangshastigheter en må ha for å klare kravet, om jeg ikke husker fryktelig feil holder det med 700m/s for 165grs Swift SciroccoII,

 

For 150grs kuler må en opp over 800m/s-det er jeg mer skeptisk til om er mulig?

Link to comment
Share on other sites

Hei Nimrod,

 

skal sende en pm til sailor og høre om han har noen kronograferte data å dele :D, takk for tipset!

 

@Chiefen.v-2, jeg ser ved bruk av FTX 160grs kulen til Hornady, må en opp i en utgangshastighet på 725 m/s for å klare 2200 joule på 100m (dette iflg ballistikk-programmet til Norma). Angående 150grs kuler så deler jeg skepsisen din om å presse de opp i 800 m/s i det hele tatt er mulig.

 

Har du noen tanker om hvor mye ekstra fart du vil oppnå ved å gå over til ai? Vil en klare 50 m/s mer i utgangshastighet? I såfall, tror jeg det er liv laga for å gå i gang med "mitt" prosjektet :lol:.

Link to comment
Share on other sites

Siden jeg skal bruke den i en enkeltskuddsrifle har jeg ikke regnet på kuler som passer til rørmagasin; men det er jo ikke noen begrensning om du godtar at bøylerifla blir en 2-skudds-sak.

 

Kanskje noe for mythbusters; er det virkleig farlig med spisse kuler i rørmagasin, og er blyspiss like farlig som en spiss helmantel?

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...