Jump to content

Kaliber til bøffel


Extreme

Recommended Posts

375 klare det meste den, men den er ikke idiell stoppe patron,vist det kommer 1500 kilo mot deg p?? hold i 40 km/t.bruk is?ll dei tyngdte kulene.

ville nok heller g? opp eit par hakk,har foresten en 460wby mag til salgs,den er jo en aktuell stoppepatron,har pr?et jeg men det var ein elg som synest jeg kom litt for nerme losen,kolapsa uten ??p?it auge.

Link to comment
Share on other sites

Ikke for lite, men de fleste steder er 375 det minste tillatte, eller inngangs billetten. Som 6,5 her, lovlig p?lg, men neppe optimalt.

Selv kj? jeg Ruger i 416 Rigby, byttet l? uten ?? et skudd og fikk inn et nytt p?el 26", originalen var vel snaut 23", lenge f?oen tur var p?rappene og fikk derfor god tid til ?ve skyte og lade diverse. Noen elg var greie test objekter, s?an fikk sett virkningen av forskjellige kuler og hastigheter, Norma hylsene er ikke billige, men de t?r adskillig mere trykk enn de ca 700m/s original ladningene gir. Hadde 400grs Barnes X i vel 840m/s her hjemme, s?or ?kke f?vertrykk i varmen ble det redusert til 820m/s, det gir en ?ng i energien fra 5068 J til 7740 p?00m i forhold til rundneset i original hastighet. B?len steilet ved treff, l?nn i noe kratt og var d??i rakk fram.

Link to comment
Share on other sites

har sett at de anbefaler rifler i 400 serien men at 375 "g?quot; s?et blir vel som sagt over at det blir som 6,5 her i norge.

Men om det skulle v? intresangt s?ar jeg en 416 rigby til salgs s?end pm ved intresse.

Skall p??l jakt en gang men det blir ikke med det f?e men det ser fantastisk intresangt ut :D

Link to comment
Share on other sites

Hvis du har en 375 og skyter brukbart med den s?r det lurere ?ruke ekstrab?pengene p?n kudu eller noe annet fint i tillegg til b?len. Han jeg jaktet med oppe ved Limpopo brukte en 9,3x62 n?han skulle ta ut en b?l, og hadde ingen problemer med at en klient brukte det samme. Mange steder er 375 minimum, men p?rivat land er det ogs?ange steder grunneier som bestemmer reglene. Husk at du er ikke alene om en b?l, PHen skyter ogs?vis det er n?ndig, du m?ross alt v? i live hvis du skal kunne gj?opp for deg.

 

Hvis verken penger eller rekyl er tema, er det jo s? at jo st? hull man lager, jo raskere detter dyret under ellers like omstendigheter. Da er en 416 st? enn en 375, og en 505 st? enn det igjen... b?ok se ??andlet inn et halvtoms l?ens det enn?r muligheter, dette blir nok ikke enklere i fremtiden enn det er n?

Link to comment
Share on other sites

Husk at du er ikke alene om en b?l, PHen skyter ogs?vis det er n?ndig, du m?ross alt v? i live hvis du skal kunne gj?opp for deg..
Det er jo en situasjon man pr? ?nng? det lengste, betale 50-100000 for ?i andre muligheten til ?kyte, nei.

Ja de lokale skyter med det de har og andre regler gjelder for de, ingen jaktoppsyn p?lep og ingen ny lisens n?ndig om p?kutt b?l forsvinner.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...