Huldra Posted February 24, 2010 Share Posted February 24, 2010 Jeg har en Mini 14 som har stått i skapet noen år. Jeg får ikke ladet denne, dvs skjøvet ladearm bakover. Rifla er ikke rusten, men har stått urørt i flere år. Den har sluttstykket i fremre stilling. Sikringen står i avsikret posisjon, får ikke sikret denne. Har forsøkt å sette inn et magasin, men ingenting jeg har forsøkt, gjør meg i stand til å bevege på sluttstykket/ladearm/sikring. Er det noen som kan hjelpe meg? Mvh Huldra Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hassel Posted February 24, 2010 Share Posted February 24, 2010 Har du prøvd mild vold og vaselin? Spray ned sluttstykket med CRC, WD-40 eller lignende. La det trekke litt og bank på ladearmen med en gummihammer / vedski. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MorganKane Posted February 24, 2010 Share Posted February 24, 2010 Ettersom sikringa er i avsikret posisjon, så får du vel demontert den. Det vil jo være ett stykke på vei.. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kjell Olav Posted February 24, 2010 Share Posted February 24, 2010 Hei og velkommen til forumet. Sikkert gammel olje som har "gumma" seg. Det kan bli rene limet. Som Hassel sier hjelper det ganske sikkert med en god dose CRC eller lignende. Hadde forresten vært interessant å vite hvilken olje rifla var smurt med når den havna i våpenskapet. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Wadcutter Posted February 24, 2010 Share Posted February 24, 2010 For å demontere den må sikringen være på. For å sette sikringen på må hammeren være spent. Dvs at du må ta et ladegrep for å få sikre og demontert den, noe som er vanskelig når ladearmen sitter fast. Sitter det helt fast, eller kan du bevege ladearmen litt? Et jungeltriks for å fikse denne type feil er følgende: 1. Sørg for at det ikke er noe som fysisk hindrer bevegelsen av delene hvor de skal. Eksempelvis at det sitter en tomhylse hvor det ikke skal være noe. 2. Ta godt tak på ladearmen og slå rifla i bakken med enden av kolben samtidig som du drar i ladearmen. Da får du et voldsomt drag i ladearmen. Eventuelt ta med rifla til en børsemaker..... Jeg vil tro at denne feilen skyldes at sluttstykket ikke får rotert skikkelig, dermed så er mekanismen låst. Ser du på sluttstykket så er det to runde "kuler" på hver side som er med å rotere sluttstykket. Sitter det noe her så vil du ikke få løst ut sluttstykket med normal kraft. Feilen kan også skyldes andre ting, men gitt at rifla virka når du satt den inn i våpenskapet, så antar jeg at feilen ikke skyldes noe annet. Møkk/gammel olje/fett kan også lime rifla, men da er det mer olje og litt makt som er løsningen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
73alfa Posted February 26, 2010 Share Posted February 26, 2010 Sp?om ikke innlegget mitt forsvant da forumet var nede for telling.... Jeg pr? igjen Sitter ladearmen helt fast, eller f?du beveget den litt (inntil 5mm) bakover? Dersom sluttstykket sitter fast b?adearmen kunne beveges littegranne, da dette er endel av timingen for gassystemet. Hvis ladearmen absolutt ikke lar seg bevege i det hele tatt, s?yder dette p?t den sitter fast i gasstempelet fremme ved gassblokka. Du kan da enten pr??anke ladearmen bakover med en tre- eller gummiklubbe, men ikke bruk for mye vold. Evt s?an du skru l?assblokka fra l? (ikke mist den lille f?gen som da ramler ut), og demontere det slik at du sitter igjen med ladearmen og gasstempelet som en del. Da vil du kunne bruke verkt?or ??t gasstempelet, og evt bytte dette dersom det viser seg ?? ?agt. Hvis ladearmen beveger seg disse 4-5mm, men ikke lengre, s?yder det p?t det er sluttstykket som sitter fast, eller at hanen (hammeren) ikke lar seg spenne. Hvis det er sluttstykket som sitter fast, s?ror jeg det skal v? mulig ??pent hanen ved ?ruke en skrutrekker. Da vil du kunne demontere v?net for videre inspeksjon. Edit: Jeg har nettopp sjekka, og det g?fint an ?penne hanen p?n Mini-14 med en skrutrekker dersom ikke sluttstykket lar seg bevege. Dette gir alts?uligheter for ?ele v?net for videre inspeksjon. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
martinJ Posted February 26, 2010 Share Posted February 26, 2010 Hadde selv dette problemet en gang da jeg hadde mini14, jeg hadde slurvet med puss (skutt og satt b? rett i skapet) virket da som m? rundt gassventilen og glidestykket (om det er det det kalles)hadde tiltrukket seg fukt og rustet fast. problemet ble l?ved ?a tak i ladearmen og dunke bakenden p?tokken i gulvet, etterp?ulgte en omfattende pussejobb for ?jerne de begynnende rustdannelsene ved gassporten. Har inntrykk av at gassbl?en i minin har en tendens til ?? ut mekanismen og at det derfor er en god regel med lettere puss eller i det minste en god dusj olje etter skyting for ?nng?ust og sikre funskjon. mvh Martin Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Huldra Posted February 27, 2010 Author Share Posted February 27, 2010 Jeg fikk flere gode tips f?AMMERET "falt ut", og problemet er l? Fikk tips om ?ause inn sluttstykket med CRC og bruke mild vold... Hadde ikke CRC men brukte BRUNOX v?nolje. Etter et par minutter slo jeg lett p?adearmen med en gummihammer, og det l?t med en gang. Ingen merker eller rester av noe som kan gi svar p?va som skapte problemet. Oljen v?net var satt inn med for flere ?siden er enten G96 Complete gun oil triple action (gul, r?g sort flaske)(f?ikke lagt inn bilde, men sender det gjerne p?oresp?l) eller forsvarets olje. Vil ikke spekulere i hvilken... Tusen takk for rask og nyttig respons! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hassel Posted February 27, 2010 Share Posted February 27, 2010 Vold, Vilje & Vaselin Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.